תחילת מגמה? מיטב ואלטשולר שחם מקפיצים את דמי הניהול בקרנות הכספיות

הקרנות הכספיות גייסו השנה יותר מ-50 מיליארד שקל והתשואה הפנימית שלהן עלתה, ובתי ההשקעות מנצלים את האפשרות לעלות דמי ניהול ב-1 בינואר • מיטב ואלטשולר שחם כבר הודיעו על דמי הניהול החדשים וההערכה בשוק שעוד מנהלים ילכו בעקבותיהם

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

הקרנות הכספיות כיכבו השנה כשגייסו סכום עתק של כ-53 מיליארד שקל, והמשיכו את רצף הגיוסים המרשים שהחל עוד בשנת 2022 - עם גיוס כולל של כ- 86 מיליארד שקל בשנתיים האחרונות. כעת המנהלים שלהן מבקשים לנצל את האפשרות שניתנה להם להעלות פעם בשנה את דמי הניהול, בתחילת חודש ינואר.

חסכונות הפנסיה של הציבור זינקו ב-50% בחמש שנים וזה עדיין לא מספיק 
הגמל וההשתלמות מסכמים שנה: מה קרה לתשואות? 

מיטב, הגוף הגדול בתחום קרנות הנאמנות, שמנהל בסך הכל כ-75 מיליארד שקל נכסים בתחום, מהם כמעט 20 מיליארד שקל בקרנות כספיות, מעלה ב-1 בינואר את דמי הניהול בארבע קרנות כספיות. בקרן מיטב כספית העלה בית ההשקעות את דמי הניהול מ-0.19% ל-0.25%. בשתי הקרנות הדולריות עלו דמי הניהול מ-0.18% ל-0.28% ובקרן הכספית השקלית לניהול נזילות נרשם הזינקו המשמעותי ביותר מ-0.05% ל-0.22%.

גם באלטשולר שחם העלו דמי ניהול, אחרי שנים ארוכות בהן לא נרשם שינוי. כך, בקרן הכספית ללא קונצרני עלו דמי הניהול מ-0.12% ל-0.19%. ההערכות בשוק הן כי מנהלים נוספים יעשו צעד דומה וידווחו בימים הקרובים, יתכן כבר היום, על העלאת דמי הניהול.

הציבור "העניש" את החברות בהעלאת המחירים הקודמת

מאחר שאין פערי תשואה גדולים בין החברות המנהלות בתחום דמי הניהול - כולן מעניקות תשואה גבוהה במקצת מריבית בנק ישראל, הפרמטר העיקרי להשוואה ביניהן הם דמי הניהול. חלק מהגופים העלו מחירים בינואר שעבר והציבור "העניש" אותם על כך באופן מידי.

הגופים שהמשיכו להציע את דמי הניהול הנמוכים ביותר, לא פעם דמי ניהול הפסדיים (קרן מיטב כספית מפסידה על פי הערכות כחצי מיליון שקל בחודש), הם אלו שהפכו למגייסים הגדולים. מדובר בהראל (למרות שהעלתה את דמי הניהול בקרן הכספית מ-0.02% ל-0.1%), אשר גייסה יותר מ-17 מיליארד שקל מינואר עד נובמבר, במיטב שגבתה 0.05% וגייסה עד נובמבר 8.5 מיליארד שקל, ובאיילון שגייסה 5.5 מיליארד בפרק זמן זה.

איילון אגב מציעה את דמי הניהול הנמוכים ביותר, 0.03%, אך הדירוג שלה במערכות הייעוץ של הבנקים, האחראים לכמחצית מהפעילות בקרנות הנאמנות, נמוך, ולכן היא גייסה פחות מהראל וממיטב, למרות דמי ניהול נמוכים יותר.

לעומת המגייסים הגדולים, שני גופים פדו סכומי כסף גדולים בקרנות הכספיות. מדובר באנליסט, שהעלו בתחילת השנה את דמי הניהול מ-0.03% ל-0.14% ופדו 290 מיליון שקל מינואר עד נובמבר ובפסגות, שחלק מהקרנות הכספיות שלו פדו בתחילת השנה בעקבות הצעד, אך הוא סיים את נובמבר עם גיוס מרשים בסקטור של יותר מ-4.5 מיליארד שקל.

נציין כי לא רק בקרנות הכספיות נרשמו עליות בדמי הניהול. מור לדוגמה דיווח על העלאת דמי הניהול בארבע קרנות. כך למשל בקרן מור מניות ערך הממונפת עלו דמי הניהול מ-1.25% ל-1.45%. בקרן מור (1D)י 10/90 תיק אג"ח חו"ל נרשמה התייקרות מ-0.69% ל-0.8%.

גם קסם בית הפניקס הודיעו על ייקור דמי הניהול, וכאן מדובר ב-24 קרנות שונות בהן תירשם מהשבוע הבא עלייה בדמי הניהול. לגבי קסם מעניין לראות כי בתשע מהקרנות הללו עלו דמי הניהול מ-0. כזכור קסם ניסתה למשוך אליה לקוחות כשהודיע כי בשורה ארוכה של קרנות היא לא גובה דמי ניהול, וכעת חלק מקרנות אלו יחזרו לגבות.