משרתי המילואים עותרים לבג"ץ בדרישה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת

עתירות קודמות בנושא התחבורה הציבורית בשת נדחו, אך כעת נמצאים בין העותרים גם כ-30 חיילי מילואים • טענות העותרים: "חיילים וחיילות נדרשים להגיע באמצעות כלי רכב פרטיים למשמרות בסופי השבוע, לממן מכיסם את העלויות הכרוכות בכך ולסכן את עצמם בנהיגה במצבי עייפות - ומצב זה בלתי מתקבל על הדעת"

חיילי מילואים / צילום: Reuters, FADI AMUN
חיילי מילואים / צילום: Reuters, FADI AMUN

כ-30 חיילי מילואים, הורים לחיילים ועמותת "ישראל חופשית" הגישו עתירה לבג"ץ נגד משרד התחבורה ומשרד הביטחון על החלטתם שלא להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, שהתקבלה לשיטתם "באופן לא תקין ובלי תשתית עובדתית מינימלית". העותרים דורשים מהמדינה "לקיים הליך מינהלי סדור לבחינת מעני התחבורה לכוחות הביטחון במהלך סופי השבוע". 

למה בוטלו ההסעות לחיילים בסופ"ש? לפי המדינה אין ביקוש, מומחים מפקפקים
"רגב מפקירה את העורף": סערה בעקבות הפסקת התחבורה הציבורית בשבת

בשונה מעתירות קודמות שהוגשו - ונדחו, בעתירה הנוכחית הפונים הם גם אנשי מילואים אשר נפגעו בעצמם וממשיכים להיפגע מהחלטת משרדי התחבורה והביטחון שלא להפעיל תחבורה ציבורית לחיילים בשבת.

"עשרות העותרים מייצגים מאות רבות נוספים של חיילי סדיר ומילואים, שפנו לעמותת 'ישראל חופשית' לקבלת סיוע בנושא. בנוסף, העותרים מדגישים את המחדל המהותי, בכך שבאף שלב משרד הביטחון לא פעל על-מנת למפות את צורכי משרתי כוחות הביטחון בסדיר ובמילואים, כדי לספק את הנתונים ואת הצורך עבור משרד התחבורה. העותרים דורשים מהמדינה לקיים הליך מינהלי סדור לבחינת מעני התחבורה לכוחות הביטחון במהלך סופי השבוע", נמסר מהעותרים. בכך מקווים העותרים להתגבר על נימוקי הדחייה של העתירות הקודמות. 

"סכנה ממשית"

בעתירה, שהוגשה בידי משרד עורכי הדין חגי קלעי ואוהד רוזן, נכתב כי "במצב הנוכחי, מי שמחרפים את נפשם בהגנה על המדינה אינם מקבלים את האמצעים המינימליים על-מנת לראות את משפחתם בחופשה המקוצרת שניתנת להם. מצב זה - בו למעלה מ-70 ימים חיילים וחיילות נדרשים להגיע באמצעות כלי רכב פרטיים למשמרות בסופי השבוע, לממן מכיסם את העלויות הכרוכות בכך ולסכן את עצמם בנהיגה במצבי עייפות - לצד היותו בלתי חוקי, הוא גם בלתי מתקבל על הדעת ומהווה סכנה ממשית לעצמם ולמדינה".

כן נמסר כי "מאות החיילים בסדיר במילואים ומשפחותיהם שפנו אל עמותת "ישראל חופשית", דיווחו כי ל-93% מהם לא נמצאה אלטרנטיבה על-ידי הצבא. רבים מהם (כ-40%) נושאים בהוצאות כספיות - או תלויים בהורים או בבני משפחה (כ-32%) כדי למצוא פתרון ליציאה והגעה לבסיס. כ-19% מהפונים סיפרו כי ויתרו על יציאות התרעננות וחזרה למשפחה כיוון שלא נמצא להם פתרון איך לצאת או לחזור לבסיס, ו-5.3% תיארו מצב בו נהגו במצבי עייפות קיצונית".

העותרים כתבו כי עניינה של עתירתם זו הוא "החובה לתת מענה תחבורתי נאות לחיילים ולחיילות, אשר בהיעדר פתרון תחבורתי, יכולתם לצאת לחופשת התרעננות במהלך סוף השבוע נשללת בפועל, ולחיילים ולחיילות הנדרשים להתייצב בבסיסים במהלך סוף השבוע, מבלי שיש להם מענה לינה (או שיש מענה לינה סמלי)" .

עוד נכתב כי "המצב הנוכחי - שבו החיילים והוריהם נדרשים לוותר על חופשות נחוצות או להפעיל מערך הסעות פרטי או להוציא מכיסם את עלויות הדלק, הזמן והבלאי ואף לנהוג למרחקים ארוכים לאחר משמרות בנות 8 ו-12 שעות - אינו ראוי, מסכן את ביטחונם ומנוגד לחובות המוטלות על המדינה ביחס לחיילי וחיילות הסדיר והמילואים".

העותרים לא דורשים להפעיל את התחבורה הציבורית בשבת, אלא לספק מענה לחיילים ולאנשי כוחות הביטחון באמצעות הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, באמצעות הסעות ייעודיות או בפתרונות אחרים.

אורי קידר, מנכ"ל "ישראל חופשית", הוסיף: "כמעט שלושה חודשים לתוך המלחמה הארורה הזו, ובתור איש מילואים שמגויס מאז תחילת המערכה, מעל הכול, אני מתבייש שעדיין צריך לעסוק בכך. העובדה שלחיילי צה"ל לא מתאפשרים התנאים הבסיסיים למלא את תפקידם מחד ולהגיע לביתם ככל הניתן מאידך, היא אירוע מביך, וכך גם העובדה שאחרי כל-כך הרבה עיסוק בנושא, אנו נאלצים לפנות לבית המשפט העליון כדי לטפל בכך. טוב יעשו משרד הביטחון ומשרד התחבורה אם יתנצלו לאלתר בפני החיילים, יקחו אחריות ויטפלו בנושא מבלי שנידרש לדיון המשפטי בעניין".