ישראל קונה יותר נשק מגרמניה, והיא לא היחידה

מלחמת חרבות ברזל הביאה לזינוק ביבוא הביטחוני הישראלי מגרמניה עד לכדי פי עשרה מ־2022 • עשות אשקלון הודיעה כי קיבלה הזמנות חדשות ממנהל הרכש במשרד הביטחון • אורביט טכנולוג'יס הודיעה על קבלת הזמנה ממשרד הביטחון לאספקת מערכות תקשורת מתקדמות בהיקף של כ־2.1 מיליון דולר • השבוע בתעשיות הביטחוניות

טנק מרכבה ''ברק'' / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון
טנק מרכבה ''ברק'' / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

מלחמת חרבות ברזל נותנת את אותותיה על הכלכלה הישראלית, בעקבות הצורך בהצטיידות ביטחונית משמעותית. החברות הישראליות מהתחום נהנות מהביקושים, אך לא רק הן. על כל אלו בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית. 

משרד הביטחון בעסקת ענק והמבוכה של טורקיה
בצל החשש מסין: שתי עסקאות לתעשייה האווירית באסיה
הטילים של רפאל מגיעים למסוק התקיפה האמריקאי הטוב בעולם

זינוק משמעותי ביבוא הביטחוני מגרמניה

מלחמת חרבות ברזל מביאה לפריחה בהזמנות של החברות הביטחוניות הישראליות, אך לא רק הן. לפי דיווח בערוץ ARD הגרמני, מלחמת חרבות ברזל הביאה לזינוק בהיקף הרכש הביטוחני שמבצאת ישראל מגרמניה עד לכדי כ־323 מיליון אירו - פי עשרה מ־2022.

אוקראינה היא הלקוחה העיקרית של התעשייה הביטחונית הגרמנית, עם יבוא בהיקף של כ־4.1 מיליארד אירו, עלייה משמעותית מכ־2.24 מיליארד אירו ב־2022. בסך הכל, עד אמצע דצמבר אישרה ברלין עסקאות בסך כולל של כ־11.7 מיליארד אירו. הלקוחות הבכירות של התעשייה הביטחונית הגרמנית השנה, לאחר אוקראינה, הן נורבגיה (1.2 מיליארד אירו), הונגריה (כ־1 מיליארד אירו), בריטניה (כ־655 מיליון אירו) וארה"ב (כ־545 מיליון אירו). 

מהפילוח שהוגש לפרלמנט עולה כי החלוקה כוללת כ־6.1 מיליארד אירו אמל"ח וכ־5.6 מיליארד אירו "אמצעים ביטחוניים אחרים". מתוך זאת, ישראל רכשה יותר ממדינות כמו קוריאה הדרומית וקפריסין. הנתונים הם אמנם לא סופיים ורשמיים, אך ברור שהחיבור בין מלחמת רוסיה-אוקראינה לבין מלחמת חרבות ברזל, הוביל את היצוא הביטחוני הגרמני לשיא שגבוה משמעותית מהשיא הקודם ב־2021 שעמד על כ־9.35 מיליארד אירו.

עסקה נוספת לעשות אשקלון

עשות  אשקלון, בשליטת קרן פימי (85%), הודיעה השבוע כי קיבלה הזמנות חדשות ממנהל הרכש במשרד הביטחון (מנה"ר) בסכום כולל של כ־59 מיליון שקל לאספקה על פני כ־3.5 שנים.

בד בבד, התקשרה החברה מאשקלון, שמונה כ־440 עובדים בישראל ובארה"ב, בהסכם מסגרת לשלוש שנים מול לקוח ביטחוני מקומי לייצור מכלולים מרכזיים לפרויקטים בהיקף צפוי של כ־17 מיליון שקל. מדובר בפריטים חדשים ומורכבים שעשות אשקלון תייצר לראשונה עבור הלקוח. 

עשות אשקלון נסחרת בבורסה בתל אביב והיא מובילה עולמית בייצור מערכות הנעה, ממסרות ומכלולים מורכבים, וייחודיים לכלי רכב משוריינים, כמו מרכבה ונמ"ר. נוסף על כך, עשות מספקת לחברות ענק בינלאומיות בתחומי התעופה הצבאית והאזרחית חלקים ורכיבים קריטיים הכוללים חלקים נעים וגלים סובבים מרכזיים למנועי סילון, וכן למוצרים ושירותים נוספים. במהלך השנה הנוכחית, קיבלה עשות אשקלון הזמנות ממשרד הביטחון בסך מצטבר של כ־386 מיליון שקל, כולל כ־61 מיליון שקל שהתקבלו בסיוע.

אורביט ממשיכה לפרוח

אורביט טכנולוג'יס מנתניה, שעוסקת בפתרונות לניהול קשר ושמע במערכות מוטסות, טרמינלים לתקשורת לוויינית מוטסת וימית, הודיעה השבוע כי קיבלה הזמנה נוספת ממשרד הביטחון הישראלי לאספקת מערכות תקשורת מתקדמות בהיקף של כ־2.1 מיליון דולר. אספקת המערכות צפויה במהלך שנת 2026.

הזמנה זו מתווספת לשלוש עסקאות עליהם הכריזה החברה בשבוע שעבר. אורביט, שנמצאת אף היא בשליטת קרן פימי, הגיעה בשבוע שעבר לדוגמה לסיכום עם משרד הביטחון על אספקת מערכות תקשורת מתקדמות בהיקף כ־2.8 מיליון דולר בשנים 2025-2024. בסך הכל, דווחו לאחרונה צבר הזמנות ממשרד הביטחון בסך כ־19.4 מיליון דולר.

אורביט נהנית מפריחה הן בזכות העניין הגובר בתעשיות ביטחוניות והן מעצם פעילותה בשוק החלל שמגלגל כיום כחצי טריליון דולר בשנה, וצומח בקצב שנתי של כ־8%. עוד לפני ההסכמים עם משרד הביטחון, הם סגרו עסקאות לאספקת מערכות תקשורת לווינית עבור פלטפורמות צבאיות ימיות חדשות באירופה, אך גם אספקת מערכות ניהול שמע דיגיטליות לאיירבאס.