אחרי 20 שנה: עוף טוב נפרדת מאסם ויוצאת להפצה עצמאית

החל מ־1 בינואר 2024, עוף טוב מפיצה עצמאית את מוצריה מהמרכז הלוגיסטי שהקימה בבית שאן, שנפתח במהלך השנה שעברה • המעבר להפצה עצמאית בא כחלק מאסטרטגיה שבראשה הרצון לשלוט על כל תהליך האספקה ולשפר את היעילות

משאיות של חברת עוף טוב / צילום: עוף טוב
משאיות של חברת עוף טוב / צילום: עוף טוב

חברת עוף טוב, מקבוצת Feed Better, יצאה בתחילת החודש למערך הפצה עצמאי, ובכך סיימה שותפות ארוכת־שנים עם אסם, שהפיצה את מוצריה עד סוף 2023. החל מ־1 בינואר 2024, החברה - שהיא מחברות העוף הגדולות בישראל - מפיצה עצמאית את מוצריה מהמרכז הלוגיסטי שהקימה בבית שאן, אשר נפתח במהלך 2023.

יצרניות המזון בונות על המלחמה שתשאיר את הצרכנים שקטים
ענפי התיירות והמסעדות נפגעו בצורה הקשה ביותר מפרוץ המלחמה

עוף טוב מייצרת מוצרים טריים וקפואים, ביניהם שניצל, קציצות ועוף טרי, ומשתמשת בשיטת גידול ללא אנטיביוטיקה וללא תוספת הורמונים. החברה נוסדה בשנת 1963 על־ידי משקי עמק הירדן ומשקי עמק המעיינות.

בשנת 1997 התמזגה החברה עם אסם, כשזו רכשה 50% מהבעלות. ב־2005 נמכר הנתח של חברת המזון בחזרה לקיבוצים (כ־50 משקים) תמורת 50 מיליון שקל. כיום עוף טוב מעסיקה כ־1,500 עובדים.

בשני העשורים האחרונים אסם הייתה המפיצה הבלעדית של יצרנית מוצרי העוף. כעת ייצאו המוצרים מהמרלו"ג בבית שאן - שנבנה בסמוך למפעל המצוננים של הפסטרמות והנקניקיות, המפעל הקפוא והמשחטה - לכ־5,000 החנויות להן מספקת עוף טוב.

מערך ההפצה העצמאי יצטרף לשאר האינטגרציה של הקבוצה, שמנהלת את כל שרשרת האספקה בעצמה, מהרבייה וגידול הלולים, דרך ייצור מזון העופות, עיבוד העוף הטרי ותפעול מפעל הייצור, ועד ההפצה לחנויות ("מהביצה עד הצלחת").

"לשפר את היעילות"

נתח השוק של עוף טוב בקטגוריית העוף הטרי עומד על 8%, ועל כ־28% בקטגוריית המוצרים הקפואים. המעבר להפצה עצמאית וההיפרדות מאסם, לאחר עשרות שנים של עבודה משותפת, נעשה בעקבות אסטרטגיה שבראשה הרצון לשלוט על כל התהליך ולשפר את היעילות.

"המעבר להפצה עצמאית הוא צעד מתבקש כחלק מחזון קבוצת Feed Better - אינטגרציה מלאה המאפשרת שליטה רציפה בכל תהליך הייצור ומבטיחה בקרת איכות קפדנית", מסביר אוראל טויטו, מנהל חטיבת מוצרים בעוף טוב. "באמצעות ההפצה הישירה, מערך מכירות סחר ומוקד ההזמנות והצרכנים שהקמנו, נוכל להמשיך ולספק מוצרים טריים, איכותיים וברי־קיימא מתוצרת ישראלית".

קבוצת עוף טוב נוסדה ב־1963, והיא מורכבת משלוש חטיבות: חטיבת גידול חקלאי, חטיבת מזון טרי וחטיבת המוצרים. החברה מייצרת ומשווקת כאמור שניצלים, קציצות, פסטרמות, נקניקים, נקניקיות ומוצרי עוף טרי.

בשנת 2021 התמזגו החברות עוף טוב וצמח תערובות, אחרי שנים בהן התנהלה צמח תערובות כחברה־בת של עוף טוב (שסיפקה לה תערובות מזון לעופות). לאחר המיזוג עברו כלל מניות עוף טוב לבעלות צמח תערובות, ולבעלי עוף טוב הוקצו זכויות בצמח תערובות.

מחזור ההכנסות של עוף טוב נאמד בכ-700 מיליון שקל, והמחזור של צמח תערובות נאמד בכ-500 מיליון שקל. לאחר המיזוג שונה שם הקבוצה ל־Feed Better, ומחזור ההכנסות עומד על כ־1.3 מיליארד שקל בשנה. בראש הקבוצה עומד עומר לביא, שקודם לכן כיהן כמנכ"ל צמח תערובות.

מחברת אסם לא נמסרה תגובה.