אילון מאסק השתמש בסמים לא חוקיים, וזה מטריד את המנהלים בטסלה וב־SpaceX

כמה מהמנהלים וחברי הדירקטוריון חוששים שהשימוש של המיליארדר בסמים – כולל LSD, קוקאין, אקסטזי, פטריות וקטמין – עלול לפגוע בחברות שלו

אילון מאסק / צילום: Shutterstock, Naresh111
אילון מאסק / צילום: Shutterstock, Naresh111

אילון מאסק ותומכיו מציעים כמה הסברים לדעות הלעומתיות שלו, לסגנון הדיבור הלא מסונן ולהתנהגות הפרובוקטיבית. כל אלה הם ביטויים של היצירתיות שלו; או אולי תוצאה של בעיות בריאות הנפש שיש לו; או השלכות של הסטרס; או המחסור בשעות שינה. 

אילון מאסק רצה לחפור רשת מנהרות כדי להילחם בפקקים, למה הוא נכשל?
מלונות יוקרה, צוות הפקה וחומוס בדרכים: "הטלפון מתפוצץ מאנשים שרוצים להגיע לישראל"
מסקנדל לסקנדל: מי את קלודין גיי, נשיאת הרווארד המתפטרת

בשנים האחרונות, כמה מנהלים ודירקטורים בחברות שלו ואחרים הקרובים למיליארדר, פיתחו חשש מתמשך שיש מרכיב נוסף המניע את התנהגותו: השימוש שלו בסמים. 

החשש שלהם הוא כי השימוש בסמים של מנכ"ל טסלה  ו־SpaceX עלול להיות בעל השלכות משמעותיות לא רק על הבריאות שלו, אלא גם על החברות והמיליארדים בנכסים עליהם הוא מפקח, כך אמרו אנשים המכירים את מאסק והחברות שלו. 

האיש העשיר ביותר בעולם השתמש ב־LSD, קוקאין, אקסטזי ופטריות הזיה, לעתים קרובות במסיבות פרטיות ברחבי העולם, בהן המשתתפים חותמים על הסכמי סודיות או מפקידים את הטלפונים כדי להיכנס, כך אמרו אנשים שחזו בשימוש שלו בסמים ואחרים שיש להם ידע עליו. מאסק עישן מריחואנה בציבור ואמר שיש לו מרשם לקטמין, חומר בעל השפעות כמו־פסיכדליות. 

עשה סמים גם עם אחיו

ב־2018, למשל, בלע כמה בולי אסיד במסיבה שאירח בלוס אנג'לס. שנה אחר כך חגג עם פטריות הזיה באירוע במקסיקו. ב־2021, לקח קטמין בשביל הכיף עם אחיו, קימבל מאסק, במיאמי במסיבת בית בזמן האירוע ארט באזל. כמו כן לקח סמים לא חוקיים עם הדירקטור ב־SpaceX שהיה בעבר גם דירקטור בטסלה סטיב ג'ורבטסון. 

אנשים הקרובים למאסק, 52, אמרו שהשימוש שלו בסמים נמשך, בייחוד צריכת הקטמין, ואמרו שזה עלול לגרום לבעיות בריאותיות. ואף אם לאו, זה יכול לפגוע בעסקים שלו. 

שימוש בסמים לא חוקיים כנראה ייחשב כהפרה של מדיניות פדרלית שעלול לסכן מיליארדי דולרים בחוזים ממשלתיים עליהם חתמה SpaceX. מאסק חיוני לערך של החברות שלו, ובאופן פוטנציאלי מעמיד לסיכון כטריליון דולר בנכסים המוחזקים בידי משקיעים, עשרות אלפי מקומות עבודה וחלקים גדולים מתוכנית החלל של ארה"ב. 

חברת SpaceX היא כיום החברה האמריקאית היחידה שיש לה רישוי להטיס אסטרונאוטים של נאס"א אל ומתחנת החלל הבינלאומית. הפנטגון, בינתיים, הגדיל את כמות השיגורים של SpaceX שרכש בשנים האחרונות והחברה רוצה גם לפתח עסק גדול למכירת שירותי לוויין לסוכנויות ביטחון לאומיות. 

דירקטורית אחת לשעבר בטסלה, לינדה ג'ונסון רייס, נעשתה כל כך מתוסכלת מההתנהגות הסוערת של מאסק והחששות שלה לגבי צריכת הסמים שלו, שלא העמידה עצמה לבחירה מחדש בדירקטוריון של החברה ב‏־2019, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

מאסק לא הגיב לבקשות תגובה.

עורך דין של מאסק, אלקס ספירו, אמר שמאסק עובר "באופן שגרתי ואקראי בדיקות סמים ב־SpaceX ומעולם לא נפל בבדיקה". ספירו, שאמר שהוא מייצג את טסלה, הוסיף בתגובה לשאלות מפורטות ש"יש עובדות שגויות אחרות" במאמר המדובר, אך לא פירט מה הן.

האנשים סביב מאסק התרגלו מזמן להתנהגות הסוערת שלו. כמה מנהלים ב־SpaceX שעבדו עימו במשך זמן רב, שמו לב לשינוי באירוע של החברה ב־2017. מאות מעובדי SpaceX התאספו סביב פיקוד המשימה במשרדי חברת הטילים בהותורן, קליפורניה, בציפייה למאסק שאיחר כמעט בשעה לפגישה של כל עובדי החברה בנושא הטיל האחרון שפיתחה.

כשסוף כל סוף עלה לבמה, היה מאסק לעתים בלתי מובן באופן מוזר. הוא מרח מלים וברבר במשך כ־15 דקות, כך אמרו מנהלים שנכחו שם, והתייחס שוב ושוב לאבטיפוס Big Falcon Rocket, המוכר בראשי התיבות FBR, כ"Big F-ing Rocket".

נשיאת SpaceX גווין שוטוול בסופו של דבר עלתה לבמה והשתלטה על המפגש.

לא ניתן היה לדעת אם מאסק היה תחת השפעת סמים באותו יום. אבל אחרי הפגישה, המנהלים ב־SpaceX דיברו באופן פרטי על החששות שלהם שמאסק מסומם. אחד מהם תיאר את המפגש כ"לא קשור לכלום", "חסר לו בורג" ו"מביך באופן מטריד". 

ספירו אמר שהתיאור של התקרית ב־SpaceX "שגוי כפי שאושר על ידי עשרות אנשים שהיו שם". הוא סירב לפרט לגבי מה בדיוק היה שגוי או לתאר מי היו עשרות האנשים. 

ואז ב־2018, כך אמרו אנשים המכירים את ההתנהגות של מאסק, הייתה עוד תקרית שנראה שהייתה נקודת מפנה מבחינתו והראתה שהשימוש שלו בסמים עלול להשפיע על העסקים שלו. באותה שנה, מאסק נכנס לצרות עם נאס"א בגלל שעישן מריחואנה בתוכנית של ג'ו רוגן, מה שהדליק נורות אדומות אצל חלק מהאנשים לגבי ההשפעה על העסקים של מאסק, וגרם לכך שעובדים ב־SpaceX עברו בדיקות סמים אקראיות. 

חשש בקרב הדירקטורים

בנוסף להפרת חוזים פדרליים, כל סוג של שימוש לא חוקי בסמים היה מהווה הפרה של מדיניות החברה גם ב־SpaceX וגם בטסלה, ומעורר שאלות לגבי תפקידו הניהולי של מאסק בטסלה, שם יש לדירקטוריון חובה כלפי בעלי המניות לפקח על ההנהלה. 

כמה מחברי הדירקטוריון בטסלה דיברו ביניהם במשך השנים על החששות שלהם לגבי השימוש של מאסק בסמים לכאורה, אבל לא אמרו שום דבר רשמי שהגיע לנושא לדיון בדירקטוריון או נרשם בפרוטוקול, כך אמרו אנשים המכירים את הדיונים. חלק מהדירקטורים, כולל יו"ר הדירקטוריון של טסלה כיום רובין דנהולם, פנו לקימבל מאסק, שהוא דירקטור בטסלה והיה דירקטור ב־SpaceX עד תחילת 2022, כדי לקבל עזרה בנוגע להתנהגות של מאסק, בלי להשתמש במילה "סמים", אמרו האנשים.

כמה מהאנשים בדירקטוריון ואחרים הקרובים למאסק, חששו שהיה מסומם כשצייץ ב־2018 על התוכניות להפוך את טסלה לחברה פרטית, כך אמרו אנשים המכירים את האפיזודה. קימבל מאסק ניגש לאחיו בנוגע לזה בשם חלק מהדירקטורים, כך אמרו חלק מהאנשים. הציוץ הוביל לחקירה של ה־SEC בשאלה אם ההצהרה היוותה הטעיה או הצהרה שקרית, והסיפור הסתיים בכך שמאסק פרש לתקופת מה מתפקידו כיו"ר טסלה.

כמה אנשים הקרובים למאסק אמרו שלמדו שהיה בהשפעת סמים בזמן ריאיון לתקשורת שנתן זמן קצר אחרי הציוץ, כשקולו רעד בעת שתיאר איזו שנה קשה עברה עליו.

חלק מהעניין שדירקטורים התמודדו איתו לאורך השנים נגע בשאלה האם השימוש בסמים הוא הגורם להתנהגות החריגה של מאסק, או משהו אחר, כמו המחסור הקבוע שלו בשינה, עליו דיבר.

מאסק מפקח על שש חברות, כולל הרשת החברתית X (טוויטר לשעבר); סטרטאפ כריית המנהרות שלו, The Boring Co; סטרטאפ שתלי המוח Neuralink; וחברת אינטליגנציה מלאכותית חדשה, xAI. הזמן שהוא מקדיש לעסקים שלו גולש אל תוך הזמן האישי שלו, באופן כזה שאינו נפוץ אפילו בהשוואה למנכ"לים עסוקים אחרים.

בטסלה וב־X, הוא אמר שהוא ישן באופן שגרתי במשרד. לעתים קרובות הוא שולח הודעות דואר אלקטרוני לסמנכ"לים בחברה באמצע הלילה, ומארח פגישות עבודה בחצות. הוא אמר שהוא עובד כמעט ללא הפסקה. "חופשה זו מילה חזקה", אמר בעדות בבית משפט ב־2022. "מבחינתי, זו האפשרות לשלוח הודעות דואר אלקטרוני ממקום שיש בו נוף".

בביוגרפיה מוסמכת חדשה של מאסק, המחבר וולטר אייזקסון תיאר את "מוד השד" של מאסק: מאסק, כתב אייזקסון, נכנס למצב של זעם אינטנסיבי ולעתים קרובות נוזף בעובדים ומנהלים. בספר של אייזקסון מאסק מצוטט כאומר: "אני ממש לא אוהב להשתמש בסמים לא חוקיים".

העיד על עצמו כי יש לו תסמונת אספרגר

מאסק ואחרים ייחסו את ההתנהגות הקיצונית שלו במשרד לבריאות הנפש שלו. משתמש טוויטר שאל אותו ב־2017 אם יש לו הפרעה דו־קוטבית, שיכולה לגרום לשינויים במצב הרוח, ולכך מאסק השיב בחיוב, אם כי אמר שלא אובחן רשמית.

מאסק אמר גם, בעת שהיה מנחה אורח בתוכנית סאטרדיי נייט לייב ב־2021, שיש לו תסמונת אספרגר, סוג של אוטיזם בתפקוד גבוה.

שימוש בסמים הוא נושא כואב אצל דירקטורים בחברות של מאסק גם בגלל שחלק מהם הם חברים קרובים שלו, והולכים למסיבות ונוסעים אתו, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא ולפי מסמכים של בתי המשפט.

ידוע שמאסק היה במסיבות ואירועים בפסטיבל האמנות והמוסיקה בנבאדה "ברנינג מן" כחופשה בה יכול היה להשתחרר, כך אמרו אנשים הקרובים אליו. ברנינג מן ידוע כאירוע שיש בו שימוש רב בסמים.

מאסק גם עורך מסיבות פרטיות משלו, ושם השימוש בסמים נפוץ, על פי אנשים שהלכו למסיבות. 

מיקומו הגיאוגרפי של המנכ"ל הוא לעתים קרובות סוד שמור, והוא מוגן על ידי מאבטחים. בחברות שלו, מנהלים ועובדים לעתים קרובות צריכים לחתום על הסכמי סודיות. 

קימבל מאסק לעתים קרובות הולך לאותן מסיבות ואירועים עם אחיו הגדול, כולל מסיבה של ארט באזל במיאמי בסוף 2021 שם שניהם לקחו קטמין, כך אמרו אנשים המכירים את השימוש שלהם בסמים. קימבל האח דיבר עם חברים על היתרונות של סמים פסיכדליים, וביוני צייץ תמיכה באשתו כשדיברה בכנס הגדול ביותר של פסיכדליים במדינה על היתרונות של סמים בטיפול בבריאות הנפש. 

ב־2023, הוול סטריט ג'ורנל דיווח שאילון מאסק עושה "מיקרו־דוסינג" (Microdosing) בקטמין לטיפול בדיכאון וכן לוקח מנות במסיבות. לאחר פרסום המאמר, צייץ מאסק שקטמין הוא דרך טובה יותר לטיפול בדיכאון בהשוואה לתרופות שנרשמות באופן נפוץ יותר שהופכות אנשים ל"זומבים". 

בציוץ נפרד, אמר אחר כך מאסק שיש לו מרשם לקטמין. הסם הכמו־פסיכדלי יכול להירשם "אוף לייבל" כטיפול בדיכאון ו־PTSD, אבל הוא גם סם שמשתמשים בו באופן נרחב במסיבות ואפשר לרכוש אותו באופן לא חוקי מסוחרי סמים. 

חוזים ממשלתיים

ככלל, חברי דירקטוריון ומנהלים כבר זמן רב נאבקים בשאלה איך להתמודד עם שימוש בסמים בחברות שלהם.

יש דירקטורים שתוהים אם זה תפקידם למשטר שימוש בסמים מחוץ למשרד, ואומרים שמה שסמנכ"לים עושים בחייהם האישיים - בייחוד לגבי סמים שאולי בחלק מהמקרים או המדינות הם חוקיים - עשוי לא להשפיע על ההחלטות העסקיות שלהם.

ברוב החברות, חברי דירקטוריון לא נדרשים לחקור מנהלים על שימוש בסמים, אבל לעתים קרובות נוקטים צעדים אם הם חושבים שזה משפיע על החברה. 

זה יכול לכלול חופשה לטובת טיפול או פתיחת חקירה, כך אומרים מומחי משילות תאגידית. השימוש בסמים הוא נושא יותר מאתגר מבעיות חומרים אחרות, כמו אלכוהול, בגלל שהחזקה של חלק מהסמים, כמו קוקאין, עלולה להביא לאישומים פליליים. 

ב־2020, השימוש המופרז של מנכ"ל זאפוס לשעבר טוני סייה בקטמין גרם בסופו של דבר למנהלים בחברת האם של חברת הנעליים, אמזון, להתערב, כך אמרו אנשים המכירים את האירועים. 

מנהלים באמזון נתנו לסייה חודשיים להתנקות, וכשלא הצליח לעשות זאת, התפטר. סייה נלכד בבית בוער בעת שהיה תחת השפעת סמים בסוף 2020 ואחר כך מת מפצעיו. 

בקוד ההתנהגות של טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות מתוארת כמקום עבודה נקי מסמים ונאסר על כל העובדים, כולל מנהלים, להשתמש בהם, גם מחוץ למשרד. 

שימוש לא חוקי בסמים על ידי עובדים מהווה גם הפרה של הכללים החלים על יותר מ־14 מיליארד דולר בחוזים שחברת הטילים הפרטית של מאסק, SpaceX, חתמה עליהם עם ממשלת ארה"ב למשימות אזרחיות וצבאיות בחלל. 

חוזים פדרליים מצריכים שחברות יצייתו לתרבות חוק מקום העבודה הנקי מסמים בעזרת תוכניות ומדיניות שונות, ללא קשר לחוקים במדינה בה נמצאות החברות, בהן לעתים חלק מסוגי השימוש מותרים. חברות קבלן עלולות גם לאבד סיווגים ביטחוניים בגלל שימוש בסמים או שימוש לרעה בתרופות מרשם, המוגדר כשימוש "באופן החורג מהמרשם הרפואי שקיבל אישור". 

בתפקידו כמנכ"ל ומייסד SpaceX, למאסק יש גישה למידע מסווג. 

משקיעים לעתים קרובות העלימו עין מהחששות לגבי מאסק, כולל השימוש בסמים, בייחוד בתקופות בהן טסלה מצליחה, כך אמרו משקיעים ואנשים הקרובים לדירקטוריון. ובשנים האחרונות, גם טסלה וגם SpaceX הציגו ביצועים יוצאי דופן. מניית טסלה עלתה בכ־1,000% בחמש השנים האחרונות, למרות ירידה ב־2022, בהשוואה למדד S&P 500 שעלה בכ־86% בתקופה המקבילה. גם ההכנסות ב־SpaceX זינקו. 

סערה בגלל ציוץ

בקיץ 2018, כמה אנשים סביב המיליארדר החלו לחשוש שהוא מאבד שליטה.

כמה חודשים אחרי פגישת כל העובדים ב־SpaceX צייץ מאסק שהוא מתכנן להפוך את טסלה לחברה פרטית תמורת 420 דולר למניה - "420" זה סלנג לעישון קנביס - ושיש לו "מימון מובטח".

הציוץ שנודע מאז לשמצה גרם לסערה בקרב משקיעים שניסו להבין מה התוכניות של המיליארדר האקסצנטרי לחברת המכוניות החשמליות. מניות טסלה עלו ביותר מ־6% ביום הציוץ. ה־SEC שוב פתח בחקירה שהסתיימה בהסדר שבו טסלה שילמה קנס בגובה 40 מיליון דולר והסכימה להוסיף שני דירקטורים חיצוניים שיפקחו על התקשורת של המנכ"ל. מאסק לא הודה ולא הכחיש את ההאשמה.

חברי הדירקטוריון אמרו לרגולטורים שלא ידעו מה הן תוכניותיו של מאסק והם נרתעו מהפעולות שלו. באופן אישי חלק מהדירקטורים החלו לחשוש שאולי מאסק היה מסומם כשפרסם את הציוץ, וחלק מהדירקטורים ערכו דיון קצר בינם לבין עצמם לגבי הרעיון שמאסק ייצא לחופשה מטסלה, כך אמרו אנשים המכירים את הדיונים. 

בריאיון עם הניו יורק טיימס זמן קצר אחר כך, קולו של מאסק רעד כמה פעמים בעת שתיאר את המעמסה האישית הכבדה של הובלת טסלה, ואמר, "השנה האחרונה הזו הייתה הקשה והכואבת ביותר בקריירה שלי". 

מאחורי הקלעים, המצב היה הרבה יותר גרוע: מאסק היה מסומם כשענה לשאלות העיתונאי, על פי אנשים שתודרכו לגבי האפיזודה. המנכ"ל לא הודיע לצוות התקשורת של טסלה שהוא מתראיין, כך אמרו אנשים המכירים את התקרית. 

זמן קצר אחר כך, מאסק עישן מריחואנה בתוכנית של הקומיקאי רוגן, שניתן לראות באינטרנט. בנאס"א דרשו הצהרות כתובות ש־SpaceX מצייתת לחוק מקום העבודה הנקי מסמים הפדרלי והוציאו 5 מיליון דולר מכספי משלמי המסים על הכשרות לעובדי SpaceX, על פי מכתב ששלחה נאס"א לחברה וכן לרישום החוזים הפדרליים. 

מאסק אמר שהסוכנות דרשה בדיקות סמים ב־SpaceX כבר שנה קודם לכן. 

קבלנים תאגידיים חייבים לציית לקווים המנחים של נאס"א בנושא בדיקות סמים, שלרוב מחפשות מריחואנה וקוקאין ויכולות לזהות גם אמפטמינים, אופיאטים ו־PCP. 

ספירו לא ענה לשאלה איזה סוג של בדיקת סמים עבר מאסק. 

ב־SpaceX ובחלק מהחברות האחרות של מאסק, כולל חברת המנהרות Boring Co, מנהלים החלו להזהיר עובדים לציית לכללי החברה תמיד, כולל אי שימוש בסמים לא חוקיים, אפילו מחוץ לשעות העבודה, כך אמרו אנשים המכירים את האזהרות. 

ב־SpaceX מכניסים כלבים המאומנים לרחרח סמים באופן אקראי כדי לוודא שהעובדים לא נושאים עליהם סמים לא חוקיים, כך אמרו האנשים. 

בטסלה, דנהולם, יו"ר הדירקטוריון כיום, ג'יימס מרדוק ודירקטורים אחרים לעתים מתאספים סביב קימבל מאסק באופן לא פורמלי בזמן הפסקות בפגישות או אחריהן ושואלים מה שלום אילון או האם הוא ישן מספיק שעות, כך אמרו אנשים המכירים את השיחות. בעוד שהדירקטורים לא שואלים ישירות לגבי שימוש בחומרים, האנשים אמרו שהם הבינו שהשאלות מכוונות לשימוש של מאסק בסמים לכאורה. 

רייס, הדירקטורית שהעדיפה לפרוש ב־2019, עוררה חששות לגבי צריכת הסמים שלו יותר מפעם אחת בשיחות צדדיות עם חברי דירקטוריון שנגעו להתנהגות יותר ויותר תזזיתית שלו בשנתיים בהן הייתה בדירקטוריון, כך אמרו אנשים המכירים את החששות שלה. היא שאלה באופן לא פורמלי אם הדירקטוריון צריך לחקור והפנייה שלה זכתה להתעלמות, כך אמר אחד מהאנשים. 

ג'ו פלאצולו, מיקה מיידנברג, ג'ים אוברמן וג'ף הורוויץ השתתפו בהכנת הכתבה.