גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבקר המדינה: מאגר נתוני האשראי עלה 600 מיליון שקל, אבל התועלת מוטלת בספק

עפ"י דוח מבקר המדינה, עלות הקמת המאגר הייתה גבוהה בהרבה מעל האומדן של בנק ישראל ● בנוסף, הדוח לא מצא שהקמת המאגר הגדילה את התחרות באופן משמעותי

בניין בנק ישראל / צילום: Shutterstock, Alon Adika
בניין בנק ישראל / צילום: Shutterstock, Alon Adika

בנק ישראל הוציא על הקמת מאגר נתוני האשראי ותפעולו יותר מ-600 מיליון שקל, תוך שנים ספורות, אבל ללא תועלת ברורה. כך על פי דוח מבקר המדינה. 

המאגר, בו מרוכזים נתוני האשראי של הציבור הישראלי, כולל יכולת החזר החובות של כל צרכן, הוקם במטרה להגביר את התחרות בין הבנקים והגופים הפיננסיים על הצרכן הישראלי ולהוזיל את עלות ההלוואות לציבור.

דוח מבקר המדינה | בנק ישראל והאוצר לא נערכו כראוי לעליית האינפלציה
דוח מבקר המדינה | "בעיה מבנית ביעילות השירות הניתן בנמלים בישראל"
דוח מבקר  המדינה | מאגר נתוני האשראי עלה 600 מיליון שקל, אבל התועלת מוטלת בספק

בנק ישאל העריך את עלות הקמת המאגר ב-92 מיליון שקל, אך בפועל העלות הסתכמה ב-255 מיליון שקל, לסכום הזה התווספו 32 מיליון שקל נוספים - "עלות עקיפה" ששילמו גופים אחרים שקשורים למאגר, פער של 177% מעל האומדן של בנק ישראל וגבוה ב-68% מההסכם שנחתם מול חברת מטריקס, שנבחרה להקים את המאגר, ואף גבוה ב-19% מהסכום שאותו אישר בסופו של דבר בנק ישראל לביצוע הפרויקט, 214 מיליון שקל.

בבנק ישראל טענו במכתב למשרד האוצר כי הסיבה לפער הגדול היא "חוסר בהירות בתחילת התהליך ובכמויות החומרה והתוכנה, שהתכנון שלהן לא כיסה את כלל הדרישות של הבנק בתום אבטחת המידע". בנוסף, הדרישה של בנק ישראל לחלק את הפרויקט למספר אזורים נפרדים. בבנק גם הוסיפו כי "הספק לא אפיין בדרך המיטבית חלק מציוד החומרה" וכן בעיות נוספות.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ממליץ לבנק ישראל ש"יפיק לקחים מהערכת החסר באומדן עלות המאגר, ייערך מראש להקמה של פרויקטים עסקיים וטכנולוגיים מבחינת היקפים ומורכבותם וכן יוודא הכללה של עלויות עקיפות כחלק מהעלויות המוצגות בעת אישור הפרויקט".

אבל כאן לא מסתיימים הפערים. בנק ישראל העריך את עלות התפעול השוטפת השנתית של המאגר ב-30 מיליון שקל, ובפועל העלות השנתית בשנת 2020, שנת הפעילות הראשונה, הייתה כפולה: 60 מיליון שקל.

גם כאן, מדובר בפער של 33% ביחס להסכם שנחתם בפועל, 45 מיליון שקל, "שכן ככל שהפרויקט התקדם צצו ועלו בעיות חדשות ודרישות נוספות הן מנותני האשראי והן מספק התפעול", נכתב בדוח. בבנק ישראל הסבירו את הפער בעלויות נוספות של עובדי בנק ישראל, שלא הוערכו בהתחלה, וכן "עלויות שכירת שטחים במרכזי המחשבים של הבנק".

החריגות ממשיכות מאז כאשר על פי מבקר המדינה, בשנת 2022 העלות השוטפת כבר הגיעה ל-97 מיליון שקל, כאשר 80 מיליון שקל היא עלות שוטפת ועוד כ-17 מיליון שקל על "שינויים ושיפורים". במצטבר, אומר המבקר, משנת 2019 ועד 2022 העלות השוטפת הסתכמה ביותר מ-330 מיליון שקל, וזה רק בתקופה של 4 שנים. ומה צפוי בהמשך? המבקר "ממליץ כי בנק ישראל ומשרד האוצר יבחנו את העלויות השוטפות" גם לאור השאיפה להקים מאגר דומה לעסקים קטנים ובינוניים.

התועלת לא ברורה

מטרת הקמת המאגר הייתה לתת לגופים הפיננסיים את המידע הרלוונטי על הלקוח, כך שהם יוכלו להוזיל ללקוח את הריבית. כשהושק המאגר ההבטחות היו גדולות: "תחרות על הצרכן הישראלי", "הוזלת עלויות", ויש מי שקראו לכך "מהפכה".

אלא שעל פי מבקר המדינה, המהפכה נשארה על הנייר ולא הגיעה לצרכן. על פי נתוני המבקר, על אף השימוש הגובר של הציבור ונותני האשראי במאגר, אין שינוי מהותי במעבר של הלקוחות בין הבנקים.

בבנק ישראל מכמתים את מספר העוברים בין הבנקים ב-2% בלבד לאחר הקמת המאגר. המבקר גם קובע שאין שינוי בכמות האנשים שלקחו הלוואה שלא מהבנק שלהם, אלא מבנק אחר, שיעורם עומד על 17% בלבד.

בבנק ישראל טענו בתשובה למבקר המדינה כי ייתכן שההשפעה של המאגר על התחרות גדולה יותר, כי "עצם האפשרות לניוד יצרה שינוי בתחרות" בכך שגם בלי לעבור בנק או לקחת הלוואה מבנק אחר, הבנק עצמו ייתן ריביות נמוכות יותר לצרכן (הקטנת פרמיית הלקוח השבוי).

מבקר המדינה דחה את הטענה וקבע כי "גם שינוי זה לא השפיע במידה רבה על השוק בכללותו, שכן לאחר הקמת המאגר הצטמצמה פרמיית הלקוח השבוי ב-13 עד 15 נקודות בסיס בלבד", כלומר הבנקים המשיכו לתת הלוואות יקרות ללקוחותיהם. 

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "המערכת לשיתוף נתוני האשראי פועלת לפי החוק ומשרתת את מטרותיו. זאת ניתן גם ללמוד ממספר מקורות המידע הרבים שמדווחים למערכת מרצון וממספר נותני האשראי הנהנים משיתוף המידע.

"בהתאם לכך, נעשה שימוש הולך וגובר במערכת לשיתוף בנתוני אשראי, ובמחקרים שנעשו בבנק ישראל רואים את תרומתו של המאגר לשוק האשראי בסגמנטים השונים, ובפרט עלייה בפריקות של מוצרי אשראי מסוימים והקטנת עלויות ריבית". 

עוד כתבות

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות