בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בוול סטריט; הרשות לניירות ערך האמריקאית אישרה את תעודות הסל על הביטקוין

הדאו ג'ונס עלה ב-0.5% • מיקרוסופט סוגרת את הפער מאפל • מטא עלתה ב-3.6% • הורדת דירוג נוספת לאפל • אמזון תפטר מאות עובדים • אנבידיה עלתה ב-2.3% • מובילאיי  ואופקו ירדו ב-3% • מחירי הנפט ירדו ב-1.3%

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan
וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:03

וול סטריט ננעלה בעליות שערים וזאת בהובלת מניות הטכנולוגיה. הדאו ג'ונס עלה ב-0.45%, ה-S&P 500 הוסיף 0.6% והנאסד"ק 0.75%.

מניית אנבידיה  שברה שיא חדש, מטא פלטפורמס (פייסבוק)  ואלפאבית (גוגל)  נגעו בשיא של 52 שבועות במהלך המסחר. 

לפי רויטרס הרשות לניירות ערך האמריקאית אישרה עם סגירת המסחר את השקתן של 11 תעודות סל על המחירים המיידיים של הביטקוין. האישור יאפשר למשקיעים בודדים ומוסדיים להחשף למטבע הקריפטו הכי גדול ויקר בעולם ללא רכישתו בפועל. האישור עשוי להוות דחיפה רצינית לתעשיית הקריפטו רצופת הסקנדלים. 

משקיעים בוודאי יזהרו עד לפרסום נתוני האינפלציה מחר, נתונים שעלולים לשנות את המדיניות המוניטרית של הפדרל ריזרב. לפי הפרוטוקולים מישיבת הריבית של הפד ושפורסמו לפני שבוע, אמנם הנטייה להורדות ריבית, אבל לפי אנשי הפד - הכל פתוח.

היום התבטא ג'ון וויליאמס, יו"ר הפד של ניו יורק ואמר שהריביות יישארו כנראה גבוהות עד שאנשי הפד יהיו משוכנעים ששיעור האינפלציה חוזר ל-2%. הלא נחשב מקורב מאד ליו"ר הפד ג'רום פאוול.

"אני מצפה שנאלץ לשמור על מדיניות מוניטרית מרסנת לזמן מה כדי להשיג את מטרותינו. נוכל לשחרר מעט את ההידוק כשנהיה בטוחים שהאינפלציה חוזרת ל-2% על בסיס באופן בר קימא"

המשקיעים גם מצפים ליום שישי עת תתחיל עונת הדוחות עם כמה מהבנקים הגדולים בארה"ב, ג'י.פי מורגן צ'ייס , סיטיגרופ  ובנק אוף אמריקה .

21:35

מניית בואינג  מתאוששת מעט לאחר שירדה ב-9% ביומיים האחרונים בעקבות פרשת קרקוע מטוסיה, דייב קלהון מנכ"ל החברה הודה: "טעות שלנו".

טסלה  יורדת עם יתר מניות המכוניות החשמליות וביניהן ניאו  וריביאן אוטומוטיבס . טסלה ירדה ב-6% מתחילת השנה.

הום דיפו  עולה בעקבות המלצה של Wedbush ל"ביצועי יתר" מ"נטורל". האנליסטים בבית השקעות מצפים לעלייה בביקוש למוצרי הרשת.

20:35

האם זה רמז לבאות? המניות שקשורות לביטקוין, קוינבייס גלובל מרתון דיגיטל הולדינגס  ומיקרו-סטרטג'י   שנסחרו בירידות בתחילת המסחר עוברות כעת לעליות.  גם מחיר הביטקוין עצמו מחק את הירידות קודם לכן ונסחר כעת ב-46 אלף דולר. בקרוב תתקבל ההחלטה של הרשות לניירות ערך האמריקאית על אישור תעודות הסל על המחירים המיידיים (spot) של המטבע הדיגיטלי.

הנפט שנסחר בפתיחת המסחר בעליות עובר לירידות של 1.3%. מחיר החבית מסוג ברנט נסחרת כעת ב-76 דולר ומחיר הנפט האמריקאי ב-71 דולר. 

19:42

מניית רסטורנט ברנדס אינטרנשיונל  שוברת כעת את שיא כל הזמנים. זוהי אמנם מנייה לא ידועה, אך היא מחזיקה ברשת מזון מהיר ידועה יותר - ברגר קינג. המניה שנסחרת ב-79 דולר עלתה כבר כ-20% מתחילת השנה.

בנוסף לברגר קינג מחזיקה החברה גם את טים הורטונס, פופיס לואיזיאנה קיטשן ופיירהאוס סאבס. חברת האחזקות החליפה לאחרונה מנהלים והזרימה הרבה כסף לרשת ברגר קינג במטרה להחזיר לימיה הטובים.

בשוק החוב, איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים נסחרת ללא שינוי וב-4.02%. מחר בשלוש וחצי אחר הצהריים (שעון ישראל)  יתפרסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב ובשישי מדד מחירי הייצור (PPI) ומן הסתם ישפיעו נתונים אלה על איגרות החוב ועל מקבלי ההחלטות בפד. 

18:47

בורסות אירופה נסגרו במגמה מעורבת. מדדי הדאקס והקאק נסגרו ללא שינוי משמעותי. הפוטסי הבריטי ירד ב-0.4%. 

בבריטניה בלטו מניות ברקלי גרופ הולדינגס  ומרקס אנד ספנסר גרופ  בגרמניה קומרצבנק  וסאפ 

18:07

למעט טסלה  ואפל , מניות הטכנולוגיה הגדולות עולות כעת בוול סטריט, ובעיקר מטא פלטפורמס (פייסבוק) ואנבידיה . מיקרוסופט  עולה כעת ב-1.5% והפער בשווי שוק בינה לבין אפל, החברה הכי גדולה בוול סטריט שנסחרת בשווי שוק של 2.87 טריליון דולר עומד כעת על מעט יותר מ-1% בלבד, 35 מיליארד דולר.

TSMC  יצרנית השבבים הגדולה בעולם פירסמה היום שהמכירות בדצמבר ירדו ב-8.4% מהתקופה המקבילה בשנה שעברה וב-14% מהחודש הקודם. למרות שהירידה החודשית נראית רע, ההכנסות ברבעון של החברה מטאיוון שהסתיים בדצמבר נותרו ללא שינוי משמעותי לעומת השנה שעברה ואף עלו על ציפיות האנליסיטים. מכירות הרבעון עמדו על כ-20 מיליארד דולר.

16:58

הורדת דירוג נוספת לאפל . אנלסיטים ב- Redburn הורידו את הדרוג של אפל ל"נטורל" עם מחיר מטרה של 200 דולר למניה. זוהי כבר הורדת הידרוג השלישית של החברה השנה, קדמו לה הורדות של בנק ברקליס ופייפר סדנלר בשבוע שעבר.

האנליסטים ציינו גם שמכפיל הרווח של אפל עבר את זה של נייקי בפעם הראשונה מזה הרבה זמן. מכפיל הרווח של אפל עומד על 30, זה של נייקי על 29.9. 

מבין הישראליות בוול סטריט שתיים שבולטות כעת הן מובילאיי  וצים 

 16:32

פתיחה חיובית בוול סטריט. מדד הנאסד"ק עולה כעת ב-0.3% ומדדי הדאו ג'ונס וה-S&P 500 ב-0.2%.

אמזון  עומדת לפטר מאות עובדים במחלקות הפריים וידאו וב-MGM Studios, זאת לפי אימייל שנשלח לעובדים היום, כך לפי אתר The Information. הפיטורים באמזון החלו עוד בנובמבר 2022 אז הודיעה החברה בפעם הראשונה על פיטורים בחברה.

בשוק החוב נרשמת כעת ירידה בתשואות איגרות החוב הממשלתיות האמריקאיות. תשואת האיגרת לעשר שנים יורדת ב-2 נקודות בסיס אל מתחת ל4% ונסחרת ב-3.99%, תשואת האיגרת לשנתיים יורדת א היא ל-4.34%.

15:44

המניות שקשורות לביטקוין קוינבייס גלובל ,מרתון דיגיטל הולדינגס  ומיקרו-סטרטג'י  יורדות בטרום המסחר  בכ-3% כשגם מחיר הביטקוין עצמו יורד כעת ב-3%. בקרוב תתקבל ההחלטה של הרשות לניירות ערך האמריקאית על אישור תעודות הסל על המחירים המיידיים של המטבע הדיגיטלי.

15:20

המדדים המרכזיים בבורסות אירופה נסחרים לפי שעה בירידות קלות. גם החוזים העתידיים נסחרים במגמה דומה.

בשוק הקריפטו, מחיר הביטוקין יורד בשעה זו בכ-3%. עיני המשקיעים נשואות אל עבר ההכרעה של רשות ניירות ערך האמריקאית (ה־SEC) בבקשות של בתי ההשקעות הגדולים לפתוח קרנות סל מחקות ביטקוין, כאשר תאריך היעד להחלטה הוא היום (ד').

אתמול לרגע נראה שהאישור המיוחל כבר פה, כאשר חשבון הטוויטר הרשמי של ה-SEC פרסם כי תעודת הסל על ביטקוין אושרה. עם זאת, זמן קצר לאחר מכן, יו"ר הרשות פירסם בחשבון האישי שלו כי חשבון הטוויטר של הרשות נפרץ והושתלה בו ידיעה שאינה נכונה. כך, שההמתנה לאישור עדיין נמשכת. תומכי הביטקוין משוכנעים שהבקשות יאושרו, ויובילו לזינוק חסר תקדים במטבע המבוזר לנוכח גידול בביקושים מצד גופים מוסדיים גדולים בעולם. 

14:05

ירידות קלות בבורסות אירופה. הפוטסי משיל מערכו 0.3%, הדאקס יורד ב-0.1% והקאק הצרפתי נסחר בשיעור דומה.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים במגמה מעורבת.

במסחר המוקדם בוול סטריט, מניות הטק אנבידיה , טסלה , מיקרוסופט  מטא   ואלאפבית  נסחרות בעליות שערים. במקביל, אפל  נסחרת ביציבות.

חברת התוכנה הישראלית, סיוה  דיווחה היום על הסכם רישוי נוסף עם ספקית שבבי המולטימדיה הטייוואנית Sunplus Technology . לפי ההסכם, תשולב טכנולוגיית הבלוטות' של סיוה בסדרת שבבי האודיו airlyra של Sunplus, המיועדים לרמקולים אלחוטיים, מקרני קול ומכשירי אודיו אלחוטיים אחרים בפלח שוק מוצרי הפרימיום.

11:53

מגמה מעורבת באירופה. הפוטסי יורד ב-0.1%, הדאקס עולה בשיעור דומה והקאק הצרפתי עולה ב-0.3%.

רשת המזון המהיר הבריטית גרג'ס  עולה ב-7%, לאחר שדיווחה על עלייה חזקה במכירות, שלדבריה מאותתים על כך שהלחצים האינפלציוניים במדינה מתפוגגים.

במקביל, רשת הסופרמרקטים הבריטית ג'יי סיינסבורי  צוללת ב-5% למרות שדיווחה על צמיחת במכירות במהלך תקופת חג המולד.

10:17 

ירידות קלות בבורסות אירופה. הפוטסי משיל מערכו 0.2%, הדאקס יורד בשיעור דומה והקאק הצרפתי נסחר סביב רמות הבסיס.

בשוק הפורקס העולמי, האירו מתחזק ב-0.2% מול הדולר וליש"ט מתחזק בשיעור דומה מול המטבע האמריקאי. מול הין, הדולר מתחזק ב-0.3%.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות יורדות קלות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עומדת כעת על 3.99%. התשואה על אג"ח לשנתיים עומדת על 4.34%.

08:19

באסיה, המסחר מתנהל בשעה זו במגמה מעורבת. מדד הניקיי מזנק בכ-2% וחוצה את רף ה-34,000 - הרמה הגבוהה ביותר משנת 1990. ההנג סנג יורד ב-0.7%, בורסת שנגחאי משילה מערכה 0.4% ומדד הקוספי יורד ב-0.7%. 

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות.

אמש בוול סטריט, המסחר ננעל במגמה מעורבת. הנאסד"ק עלה ב-0.1%, מדד ה-S&P 500 ירד ב-0.15% והדאו ג'ונס השיל 0.4%. 

למרות המגמה המעורבת שנרשמה אמש בוול סטריט, אנבידיה   המשיכה במומנטום החיובי ועלתה ב-1.7%, לאחר שביום ב' שברה את שיא כל הזמנים.

בלאקרוק, חברת ההשקעות הגדולה בעולם עומדת לפטר 3% מכח האדם שלה, כ-600 עובדים ועובדות. בחברה מועסקים כיום כ-20 אלף עובדים. בחברה לא מצביעים על מחלקה מסוימת שתיסגר. מניית החברה עלתה כ-5% בלבד בשנה האחרונה, הרבה מתחת למדד ה-S&P 500 22%. מנכ"ל החברה לארי פינק רמז שהחברה מחפשת חברות לרכישה כדי להגדיל צמיחתה.

נכון לרבעון השלישי מנהלת החברה, שנסחרת בשווי שוק של 117 מיליארד דולר, נכסים פיננסיים בשווי של 9.1 טריליון דולר, פחות מהסכום שנרשם בסוף הרבעון השני.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות הבוקר במגמה מעורבת. התשואה ל-10 שנים עולה קלות ונסחרת סביב 4.02%. התשואה על אג"ח לשנתיים יורדת קלות ועומדת על 4.35%.

אחרי ראלי מדהים בסוף 2023: היכן ההזדמנויות באג"ח הממשלתיות בעולם 

כלכלני בנק הפועלים ציינו בסקירתם השבועית כי "על רקע נתוני שוק העבודה החזקים יחסית, תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב שבו לעלות - כשהאיגרת ל-10 שנים טיפסה ל-4.05% מרמה של 3.88% בשבוע שעבר. הציפיות להורדת ריבית על ידי הבנק המרכזי, הפד, כפי שנשקפות מהחוזים בשוק ההון, התמתנו מעט בשבוע האחרון, וההסתברות להורדת ריבית ראשונה בחודש מרץ ירדה לכ-70%. בשוק מעריכים שב-2024 יבוצעו לפחות 5 הורדות ריבית, עד לרמה שבין 4.00%-4.25% בסוף השנה", מציינים כלכלני הפועלים.

"המלך של האג"ח" טוען: זו ההשקעה הכי משתלמת בשוק החוב האמריקאי 

בשוק הסחורות, הבוקר (ד'), מחירי הנפט מטפסים קלות כשמחיר חבית מסוג ברנט עומד על 76.4 דולרים. הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, ציין כי "מחירי הנפט עלו במתינות בשבוע החולף, כנראה על רקע האיומים מצד החות'ים על כלי שיט בים האדום, באזור מיצרי באב-אל-מנדב. בנוסף לוב צמצמה את יצוא הנפט שלה". בפמן העריך כי "מחיר הנפט הגולמי ברנט יישמר במהלך 2024 מעל 70 דולר לחבית, זאת על רקע המשך יישום ההחלטה על הפחתת הייצור על ידי +OPEC בחודשים הקרובים, ולאחר מכן הגמשת המגבלות של ארגון היצרניות, בין שבאופן מוסכם או שעל ידי מדינות 'מורדות', כפי שעשתה אנגולה לאחרונה.

הבוקר ביפן, פורסמו נתוני ההכנסה הכוללת משכר העובדים בנובמבר שעלו ב-0.2% לעומת צפי של 1.8%. בהמשך היום לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו משמעותיים.

זו תחזית הבנק העולמי לשנים הקרובות, והיא לא אופטימית  

ביום ה' צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה בארה"ב, והתחזיות מדברות על עליית מדד המחירים בדצמבר ל-3.2%.

בבנק השקעות העושר יוליוס בר כותבת אנליסטית מניות אסיה, קלי צ'יה, כי להערכתה השוק היפני ימשיך להיות אטרקטיבי: "למרות התחזקות ה-ין לאחרונה ורעידת האדמה הקשה שפקדה את המדינה, המניות היפניות לא הגיבו באופן שלילי כפי שאפשר היה לצפות. ביוליוס בר מייחסים דירוג עודף לשוק היפני, גם לאחר העלייה החזקה שהציג בשנת 2023 (תשואה של 26% במונחי ין ו-17% בדולר ארה"ב).