"האיום לא הוסר": הערב יפורסם הנתון שכל השוק מחכה לו

מדד המחירים לצרכן יפורסם הערב וילמד על רמת האינפלציה השנתית ב-2023 • לאחר שמדד חודש נובמבר צנח ל-3.3%, המשקיעים מקווים שרמת המחירים תיכנס ליעד • ואיך יגיב בנק ישראל?

מה צפוי במדד המחירים לצרכן של חודש דצמבר? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מה צפוי במדד המחירים לצרכן של חודש דצמבר? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נתוני האינפלציה שצפויים להתפרסם הערב (ב') ב-18:30 יסכמו את קצב עליית המחירים בישראל בשנת 2023, וזאת לאחר שמדד חודש נובמבר צנח ל-3.3% בקצב שנתי. האם גם במדד דצמבר נראה ירידה נוספת באינפלציה? 

ההצעה להגדלת המס על רווחי הבנקים: זה הסכום שייכנס לקופת המדינה 
הדיל שיטלטל את ענף הבנקים והביטוח 

האינפלציה בישראל מתקרבת אל עבר יעד הבנק המרכזי 

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות אומר כי מדד המחירים לצרכן שיפורסם ביום שני מעניין במיוחד: "התחזיות של החזאים המקצועיים החודש נעים בין עליה של 0.1% לירידה של 0.2%. אמנם לא מדובר על ספקטרום רחב מאוד אבל מכיוון שהאינפלציה בישראל עומדת על 3.3%, ממש פסע מכניסה ליעד האינפלציה של בנק ישראל, הרי שהשונות בין התחזיות הופכת את המדד לכזה שיכול לייצר אפקט פסיכולוגי משמעותי".

גרינפלד מוסיף כי מכיוון שבדצמבר 2022 המדד עלה ב-0.3%, "כל תוצאה חיובית במדד דצמבר 2023 תשאיר את האינפלציה מחוץ ליעד של בנק ישראל בעוד שמדד שלילי יגרום לכך שהאינפלציה תיכנס אל תוך תחום היעד". לשם השוואה, בשנת 2022 עלה מדד האינפלציה ל-5.2% בחישוב שנתי כאשר חודש לאחר מכן הגיע לשיאו (5.4%) למרות זאת, פעולות בנק ישראל, העלאת הריבית והקשחת התנאים הפיננסים, עזרו להביא להתמתנות ברמת עליית המחירים בישראל.

"קיימת אי וודאות במספר רכיבים במדד דצמבר"

"יש לציין כי קיימת אי וודאות רבה בנוגע למספר לא מבוטל של רכיבים במדד הנוכחי", מוסר בסקירתו מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים. שפריר צופה כי האינפלציה השנתית תסתכם ב-3.05%, כאשר המדד החודשי ישאר ללא שינוי עד עלייה של 0.1%.

בירידה לרכיבי המדד השונים שפריר מציין כי סעיפים עיקריים, דוגמת סעיף הדיור, מצויים בחוסר וודאות גדול: "רכיב הדיור צפוי להיוותר כמעט ללא שינוי. אי הוודאות בנוגע לרכיב 'שירותי דיור בבעלות' גבוהה מאד, היות ומחד רכיב זה עולה עונתית בכ-0.4% ,אך מאידך מרבית הנתונים מצביעים על ירידה במחירי השכירות במרבית הערים ועל עלייה חדה בהיצע".

רכיב נוסף שיהיה קשה לאמוד הוא רכיב 'הוצאות על נסיעה לחו"ל' שצפוי לעלות בחדות ולהעלות את המדד בכ-0.09% . הקושי קיים "בשל שינוי אופן המדידה החל מספטמבר 2023, ובשל הירידה המשמעותית בהיצע הטיסות בתקופת המלחמה".

"כדאי לצנן את ההתלהבות"

בנק ישראל החל בתחילת החודש להוריד את הריבית בארץ לרמה של 4.5%. החלטה זו סימנה את תחילת מתווה ההקלות המוניטריות בבנק והשווקים מתמחרים הסתברות להורדה נוספת בפברואר. עם זאת, להערכת שפריר בנק ישראל יותיר את הריבית על כנה בחודש הבא.

גרינפלד מסכים ומוסיף כי "למי שמצפה שתהליך הורדות הריבית בבנק ישראל יהיה מהיר וכי הריבית תרד תוך זמן קצר לרמה שמקלה על הכיס של כולנו, כדאי לצנן את ההתלהבות. הנתונים האחרונים בישראל ובעולם מראים באופן ברור כי איום האינפלציה עדיין לא הוסר לחלוטין, כך שהבנקים המרכזיים צפויים להמשיך לנקוט במשנה זהירות בחודשים הקרובים".

לפי התחזית האחרונה של בנק ישראל, הריבית תרד לרמה של 3.75%-4% במהלך שנת 2024, עם זאת, התחזיות בשווקים צופים ריבית נמוכה יותר, כאשר התחזיות האופטימיות ביותר צופות ירידה ל-3% עד לסוף השנה.