מיקרוסופט | ניתוח

הטרנד שהפך את מיקרוסופט לחברה המובילה בוול סטריט

מיקרוסופט קטפה ביום שישי את תואר החברה הגדולה בעולם • ההייפ סביב תחום ה־AI אומנם סייע לה לסלול את דרכה לצמרת, אבל את עיקר הקרדיט המומחים מייחסים לשליטה הבלתי מעורערת שלה בתחום התוכנה הארגונית • וגם: במי יותר משתלם להשקיע, בה או באפל?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל מיקרוסופט / צילום: ap, Elaine Thompson
סאטיה נאדלה, מנכ''ל מיקרוסופט / צילום: ap, Elaine Thompson

בסוף השבוע האחרון הוכתרה מלכה חדשה בוול סטריט: מיקרוסופט. ענקית התוכנה עקפה את אפל לראשונה מאז 2021 וזכתה בתואר החברה הציבורית בעלת השווי הגבוה בעולם. היא נגעה בטייטל היוקרתי כבר ביום חמישי, אבל ביום שישי זה קרה רשמית כשהמסחר נסגר כשמיקרוסופט עלתה לשווי של 2.887 טריליון דולר וגברה סופית על אפל שסיימה את היום ב־2.874 טריליון דולר.

התחום החם בכנס ג'יי פי מורגן והקרן שמגדילה את ההימור על חברות ביומד
החידושים המסקרנים שכדאי להכיר: סיקור מיוחד מתערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם

וזה לא רק הסופ"ש האחרון שהביא את מיקרוסופט לצמרת, במהלך רוב 2023 מיקרוסופט בלטה מבין ענקיות הטק. בזמן שאפל עלתה בכ־38% ב־12 החודשים האחרונים, מיקרוסופט זינקה ביותר מ־60% - פי שלושה מביצועי מדד S&P 500 באותה תקופה (כ־20%).

מילת הבאזז שמשכה את המשקיעים

התחום שמיגנט משקיעים למיקרוסופט בשנה החולפת וסיפק לה הכי הרבה כותרות היה תחום הבינה המלאכותית. מיקרוסופט זיהתה במהירות את הפוטנציאל בטרנד ה־AI והשקיעה כבר בתחילת 2023 בחברה הפופולרית בענף - OpenAI. העסקה הזו ייצרה עבור מיקרוסופט הכנסות חדשות. שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה בבית ההשקעות פסגות אומר: "ההצלחה של OpenAI עם המוצרים שלה כמו ChatGPT יצרו באזז מאוד אגרסיבי שהרבה מאוד שנים לא ראינו, ונראה שהוא משמעותי יותר מאשר טרנדים קודמים כמו מטא־וורס או בלוקצ'יין. הטכנולוגיה נראית אמיתית ובשלה יותר. בגלל שמיקרוסופט הייתה הראשונה עם השקעה מאוד משמעותית, היא יודעת איך לקשור את הטרנד למוצרים האישיים שלה".

 

אפל נראית כמו ההפך הגמור מכל זה. היא ענקית הטכנולוגיה היחידה שלא שועטת לכיוון הבינה המלאכותית. "חדשנות זה פחות הסיפור של אפל", מסביר כרמי. "שיטת העבודה שלה ברורה, היא קודם תראה את הכיוונים של החברות האחרות, שישקיעו הרבה מאוד משאבים ותקציבים, וכשהיא תבין מה הכיוון המעניין, היא תצא איתו. זה נראה שאפל מאחור בתחום הבינה המלאכותית, אבל אני לא בטוח שהיא תישאר מאחור לנצח". הוא מוסיף כי "ההיגיון אומר שאם אפל תלך על הבינה המלאכותית במוצרי הקצה שלה, אז תהיה לה נוכחות משמעותית בשוק. היא לא צריכה להיות חדשנית מדי".

העסקים המשעממים עשו את ההבדל

אבל הטרנד של השנה, פופולרי ככל שיהיה, הוא רק חלק מסיפור ההצלחה של מיקרוסופט. את עיקר המסע שלה לצמרת אפשר לזקוף לעסקים הרבה פחות צבעוניים: שוק התוכנה הארגונית, והצמיחה החזקה שלה בענן. "זה מה שאנשים לא מבינים", אומר סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר. "הם חושבים שזה משעמם ולא מגניב כמו גאדג'טים, אבל זו בעצם עוצמה. מיקרוסופט מוכרת תוכנה ארגונית, והצליחה למצב את עצמה בתור תוכנה שאי אפשר להחליף. כל העולם הארגוני עם תוכנות של מיקרוסופט כבר עשרות שנים, היא הצליחה לבנות קהל של מיליארד משתמשים. להבדיל, את האייפון של אפל אפשר להחליף במכשיר של סמסונג".

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu
 טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

וסצ'ונוק מדגיש את ההבדל בין מיקרוסופט לשאר חברות הטכנולוגיה: "הן מוכרות טכנולוגיה לצרכן, וזה שוק שנראה הרבה יותר גדול על פניו, אבל מיקרוסופט מוכרת ללקוחות ארגוניים. היא לא חייבת שהפתרון שלה יהיה הכי טוב, נוח או זול. אם היא הצליחה לספק צרכים של ארגון, אז היא זוכה". אותו אפיק הכנסות הוא הסיבה שוסצ'ונוק אומר כי הוא, "מופתע שמיקרוסופט לא עקפה את אפל לפני שנים".

מיקרוסופט תשמור על מקומה בצמרת?

האם מיקרוסופט תשמור על ההובלה? או שהקרב הצמוד בין שתי הענקיות של וול סטריט ילווה אותנו גם בהמשך השנה? האנליסטים עימם שוחחנו מסתכלים בעיקר על פוטנציאל הצמיחה של שתי החברות. בשבועות הקרובים השתיים ידווחו את תוצאותיהן הכספיות לרבעון שהסתיים בדצמבר 2023. בעוד שקונצנזוס התחזיות צופה צמיחה של כ־16% בהכנסות הרבעוניות של מיקרוסופט לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לאפל חוזים צמיחה של פחות מאחוז בודד.

וסצ'ונוק אומר כי התמונה מתחדדת בעסקי הענן של ענקית התוכנה: "מיקרוסופט צומחת בענן קרוב ל־30%־40%, זה חצי מהביזנס שלה - ככה היא מחפה על דעיכה בכמה מוצרים מסורתיים". לדבריו, אפל היא כמעט תמונת מראה של האסטרטגיה הזאת: "באפל הם הגיעו לשיעור חדירה כמעט מלא, וזה אומר בקושי צמיחה".

הוא מוסיף כי "מיקרוסופט הרבה יותר רווחית, שיעור הרווח הגולמי שלה הוא 80% מול כ־30% לאפל. למיקרוסופט גם אין את הבעיות של חומרי הגלם שלאפל יש". לכן, הוא מעריך כי "מיקרוסופט תשמור על ההובלה, כי אני חושב שאפל היא הרבה יותר פגיעה מאשר מיקרוסופט. יתרה מכך, אני לא רואה מי יכול להחליף את מיקרוסופט, ואני לא רואה שיש משהו שיכול לאיים עליה כרגע".

ראש בראש: במי כדאי להשקיע?

האם העובדה שמיקרוסופט עקפה את אפל הופכת אותה לאטרקטיבית יותר למשקיעים? לא בהכרח. "נכון לעכשיו", מסביר כרמי מפסגות, "מיקרוסופט יותר יקרה במונחי מכפיל רווח למניה. מצד שני, סביר להניח שאנחנו נראה ממנה צמיחה משמעותית יותר בעוד כשנה".

לפי בלומברג, מכפיל הרווח הצפוי ל־12 החודשים הבאים באפל הוא 27, נתון שלדברי וסצ'ונוק "נחשב די זול בסקטור הטכנולוגיה". מנגד, מיקרוסופט זינקה למכפיל יקר יותר של 30.

לדברי כרמי, אטרקטיביות ההשקעה תלויה בהערכת המשקיע את תחום הבינה המלאכותית: "מי שחושב ש־AI זו בועה, מיקרוסופט זה לא מקום בשבילו. מאידך, מי שחושב שאנחנו רק בתחילת ההייפ, מיקרוסופט עדיפה עבורו".

וסצ'ונוק מעריך כי "מיקרוסופט עדיפה, היא יותר צומחת ויותר רווחית. יתרה מכך, גם פוטנציאל הצמיחה שלה מאוד גדול". לדבריו, אם את 2023 אפיינה צמיחה בשוק השבבים. את 2024 תאפיין צמיחה בתחום התוכנה: "נתחיל לראות מרוץ בין חברות האפליקציות ובין חברות התוכנה, מי תצליח לספק ערך על בסיס המודלים של בינה המלאכותית שהם בנו".