מסרון העמלות: ביטן נזף בבנק ישראל ומאיים לקנוס את הבנקים ב-10 מיליון שקל ליום איחור

ועדת הכלכלה התכנסה לדון בחובה שהוטלה על הבנקים, אך לאחר שלא קיבל מהפיקוח על הבנקים תמונת מצב דחה היו"ר ביטן את הדיון • עם חידוש הדיון העניק ביטן ארכה לשליחת המסרון עד ל-7 בפברואר ולא עד אפריל כפי שביקשו הבנקים

דוד ביטן, יו''ר ועדת הכלכלה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
דוד ביטן, יו''ר ועדת הכלכלה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן, מתכוון להטיל קנס של מיליוני שקלים על כל יום איחור לכל בנק שלא ישלח ללקוחותיו את המסרון על גובה העמלות ששילמו בחודש החולף. את הדיון בנושא עצר ביטן לאחר דקות ספורות כיוון שלא קיבל מנציגי הפיקוח על הבנקים תמונת מצב סביב השאלה איזה בנקים שלחו את המסרונים לפי החוק שנכנס לתוקפו בתחילת החודש. תחילה הוא נקב בסכום של 10 מיליון שקל, אך בהמשך אמר כי לאו דווקא זה יהיה הסכום, אך בכל מקרה יהיה מדובר בקנסות כבדים. 

האוצר מתכוון לגבות מהבנקים מס רווחים של 9%. כמה זה יעלה להם
שטראוס הודיעה על העלאת מחירים ברבע ממוצריה ועל פיטורי עובדים
תקציב המדינה נתקע ולא אושר: חלק מהרפורמות צפויות להידחות

לאחר שנציג איגוד הבנקים אמר בפתח הדיון כי למיטב הבנתו הבנקים שלחו את המסרון, אך לא הצליח לומר להגיד שכולם שלחו את הכל לפי החוק, וגם נציגת הפיקוח על הבנקים לא סיפקה את המידע ואף ציינה כי הפיקוח על הבנקים לא פיקח על היישום של החוק, הורה ביטן לעצור את הישיבה וקבע כי היא תחודש בתוך כחצי שעה כשבנק ישראל יביא את המידע. עם חידוש הדיון האריך ביטן לבנקים את מועד שליחת המסרון עד ל-7 בפברואר, וזאת למרות שהבנקים ביקשו ארכה של שלושה חודשים בטענה כי בשל המלחמה וגיוס עובדיהם למילואים הם לא הספיקו להתכונן ולעמוד בחוק שחייב אותם להתחיל לשלוח את המסרונים ב-1 בינואר. 

"קנסות משמעותיים"

"התחייבתי במליאה שרק בהסכמה של חברי הכנסת (נדחה את כניסת החוק לתוקף כפי שביקשו הבנקים). ההצעה שלי ללכת באופן חלקי לטובת הבנקים, במובן הזה - ניתן לכם ארכה של חודש וחצי במקום שלושה חודשים. אם לא תעמדו בחוק בעוד חודש וחצי תקבלו קנסות משמעותיים על כל יום איחור", הוא אמר כשבהמשך הוא נקב בסכום של 10 מיליון שקל לכל יום איחור.

"אנחנו רוצים להעביר מסר. כמו בבית המשפט. שמעתם על ביזיון בית המשפט? אז פה זה בזיון הכנסת. תשקיעו כספים, קחו עובדים, תכניסו חברות שיעזרו לכם", הוא אמר לבנקים. לבנק ישראל הוא אמר כי חברי הכנסת הם שיקבעו על כמה יעמדו הקנסות. "לא המפקח על הבנקים הוא שיחליט. זו ההצעה שלי לחברי הכנסת ולבנקים וגם למפקח על הבנקים. הצעה כזו תרתיע. זה מסר גם ציבורי וגם כלפי הבנקים כי יש חוק והבנקים היו צריכים להתארגן. הם טענו שהייתה מלחמה? בגלל זה אני נותן להם חודש וחצי ארכה". 

כאשר התחדש הדיון אמר יו"ר הוועדה כי הוא נותן לבנקים שבועיים מהיום לעדכן את המערכות, כך שיוכלו לשלוח את המסרון. ח"כ דנינו ביקש ממנו להעניק לבנקים עוד זמן, ובסופו של דבר קבע ביטן כי יש לשלוח את המסרונים בגין עמלות ינואר עד ה-7 בפברואר. הוא ציין כי אם הם יעמדו בכך, הוועדה תחוקק רטרואקטיבית את החוק למועד החדש, כך שהבנקים לא יהיו חשופים לתביעות ייצוגיות על כך שלא עמדו במועד המקורי שנכתב בחוק. במהלך הדיון התלוננו חברי הכנסת שהפניית הלקוחות באמצעות המסרון לאתר הבנק על מנת לראות את סך העמלות ששולמו, כפי שנקט למשל בנק דיסקונט, אינה מקובלת. "ראיתי את הנוסח הזה והוא לא אומר כלום. הם שלחו את זה רק כדי שלא יגידו שלא שלחו", ציין ביטן.