ארבע השאלות שכל משקיע שואל את עצמו עם תחילת 2024

לראלי בשוק המניות בארה"ב נגמר הדלק, וזה מעורר תהיות האם המהלך שעשו המניות בשנה החולפת לא הלך מהר מדי ורחוק מדי

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew
רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

ראלי חזק בשוק המניות החל להאט מרגע שלוח השנה התחלף מ־2023 ל־2024. 

נראה שלכמה ממניות הטכנולוגיה הגדולות שהניעו את התקדמות המדדים בשנה שעברה נגמר הדלק, התשואה על אג"ח ממשלתיות עלתה והאינפלציה לא יורדת במהירות שחלק מהמשקיעים ציפו. לאחר תחילת חודש רצופה מהמורות, מדד S&P מצליח להיאחז בעלייה של 0.3% עד כה בינואר. 

הדולר נסחר בשיא של חודשיים מול השקל. אלו הסיבות 
ניתוח | מנהלי ההשקעות שהובילו את תשואות הגמל השנה חושפים את הסודות וממליצים איפה להשקיע 

ירידה בהתלהבות היא נורמלית לאחר תקופה של רווחים חזקים כמו אלה שנרשמו בסיכום 2023, אך למשקיעים יש תהיות רבות לגבי תוואי הכלכלה ושיעורי הריבית שכנראה יהיו המפתח להבנת כיוון השוק השנה.

הנה כמה מהשאלות המרכזיות:

1האם הראלי יכול להתרחב מעבר לשבע המופלאות?

מניות זינקו לגבהים בשנה שעברה באופן שהפתיע כמעט את כולם. אז מה הבעיה בכך? העובדה שרק שבע מניות טכנולוגיה גדולות - אפל, מיקרוסופט, אלפבית, אמזון, אנבידיה, טסלה ומטא - היו אחראיות לרוב הרווחים של ה־S&P 500. זה עורר חששות לגבי בריאות הראלי ועד כמה השוק פגיע לירידות אם כמה מהמניות הכבדות הללו ייחלשו.

השנה, משקיעים רבים צופים תחייה במניות מתחומים חבוטים של השוק, איתות שורי בקרב אסטרטגים שרואים הגדלה של רוחב השוק כסימן לכך שלראלי יש בסיס איתן.

יש למשקיעים במה להיתלות: מאז השפל היחסי של שוק המניות ב־27 באוקטובר, מדד ראסל 2000 של החברות בשווי "קטן" עלה ב־19% ומדד S&P 500 במשקל שווה (שבו החישוב זהה לגבי החברות הכי גדולות והכי קטנות) עלה ב־17%.

שני המדדים עקפו את העלייה של מדד S&P 500 המסורתי, 16%.

במדד זה, התחומים שהתחילו את השנה הכי חזק בינואר היו שירותי בריאות, תקשורת ומוצרי צריכה, שעלו כולם ב־1.2% לפחות.

2האם מניות ימשיכו לטפס כשהפד יוריד ריביות?

פתיחת השנה בשוק המניות הייתה רצופה מהמורות, לאחר סיום 2023 ב"בום". זה עורר שאלות אם השוק רץ רחוק מדי ומהר מדי ואם הפחתות הריבית הצפויות על ידי הפדרל ריזרב כבר מתומחרות.

מניות לרוב מתקשות לבסס מגמת עלייה לאחר הורדת הריבית הראשונה במחזור של הפחתה בריבית. מאז שנות ה־70, נרשמה ב־S&P 500 ירידה חציונית של 1.8% בשלושת החודשים המובילים להורדת הריבית הראשונה, על פי Ned Davis Research. אחר כך התמונה משתפרת, ומניות עלו בממוצע ב־20% במהלך מחזור הורדת הריבית, לפי הנתונים שפרסמה NDR.

 

"נראה כאילו מה שעשינו בדצמבר מתומחר באופן מיטבי לנחיתה רכה", אמר ג'ו קליש, אסטרטג מאקרו גלובלי ראשי בחברת נד דיוויס. "אני לא אומר שזה לא אפשרי, אבל עלול להיות קשה להצליח בכך ולהישמר מפני עלייה בשיעור האבטלה וגם להוריד את האינפלציה".

3האם הדיבור על מיתון עדיין בתוקף?

כלכלנים רבים הקטינו מאוד את הסבירות שהם מעניקים למיתון. זאת בעיקר הודות לירידה באינפלציה, לחוזק שוק התעסוקה, התקררות הצמיחה במשכורות והוצאה בריאה מצד הצרכנים.

אבל קובעי המדיניות בפדרל ריזרב צופים שהכלכלה תגדל השנה בקצב איטי יותר בהשוואה לשנה שעברה, וששיעור המובטלים יעלה ל־4.1% עד הרבעון הרביעי. וכשהחסכונות שלהם מתקופת הקורונה ייגמרו, צרכנים יתחילו גם לצמצם הוצאות.

היסטורית, להחמרה במדיניות המוניטרית לוקח זמן לחלחל לכלכלה. מאז סוף שנות ה־50, עברו בממוצע 23 חודשים בין העלאת הריבית הראשונה במחזור העלאות ריבית לבין תחילת הירידה בכלכלה, על פי ג'ף שולצה, מנהל אסטרטגיית כלכלה ושוק ב־ClearbridgeInvestments. מחזור העלאות הריבית הנוכחי החל לפני 21 חודשים.

"כבר רצנו עם המחשבות שבגלל שזה היה מחזור העלאות הריבית הכי מהיר בשנים האחרונות, הוא גם יוביל למיתון הכי מהיר והכי עמוק", אמר ג'ף קלינגהופר, מנהל שותף של השקעות ב־Thornburg Investment Management. "זה לא קרה אמנם, אבל זה לא אומר שאנחנו לא בנתיב שיכלול גם ירידות בעתיד".

4האם זו תהיה שנה טובה לרכוש דירה?

הריבית על משכנתא בריבית קבועה ל־30 שנה בארה"ב זינקה בסתיו האחרון לכמעט 8%, ובפועל פלטה מהשוק אמריקאים רבים שרכישת בית כבר לא הייתה אפשרית מבחינתם. אבל מאז, ירדה המשכנתא על משכנתאות ל־6.66%, על פי נתוני ענקית המשכנתאות פרדי מאק, והיא אמורה להמשיך לרדת אם הפד ייצמד לתחזיות שלו.

בדצמבר, צפה הבנק המרכזי שיהיו שלוש הורדות ריבית השנה, וסוחרים בשוק הנגזרות מהמרים על כך שהריבית תרד אפילו יותר. זה ייתן מרווח נשימה לרוכשי בתים פוטנציאליים שנדחקו לשוליים בגלל עלויות הלוואה גבוהות וכן יאפשר למי שנעולים במשכנתאות בריבית גבוהה יותר למחזר את ההלוואות בתנאים טובים יותר.

אלנה פייפ השתתפה בהכנת הכתבה.