הסטייק המתורבת הראשון אושר לשיווק בישראל

חברת אלף פארמס קיבלה אישור ממשרד הבריאות לשיווק בשר מתורבת בארץ • זהו האישור הראשון מסוגו בישראל, ואחד הראשונים בעולם • מנכ"ל החברה דידיה טוביה: "אנחנו עובדים לא מעט עם האמירויות, והעבודה הזו לא נפגעה כתוצאה מן המלחמה"

הבשר המתורבת של אלף פארמס / צילום: אלף פארמס
הבשר המתורבת של אלף פארמס / צילום: אלף פארמס

חברת אלף פארמס הודיעה על קבלת אישור ממשרד הבריאות לשיווק הבשר המתורבת מתוצרתה. בשר מתורבת הוא בשר שגדל במעבדה, כתרביות תאים ללא שימוש בבעלי חיים. זהו האישור הראשון בישראל ואחד הראשונים בעולם לבשר מתורבת שימכר באופן מסחרי.

רשות החדשנות עוברת מתיחת פנים. האם זה מה שיעזור להייטק?
 ● חברת חלבוני החלב הישראלית שהפכה לשלישית בעולם שמקבלת אישור FDA

החברה עדיין צריכה לקבל רישוי לפס היצור שלה, ומקווה להשלים את התהליך בחודשים הקרובים, כך שבאמצע 2024 המוצר כבר יהיה זמין לרכישה בישראל. בשלב הראשון הוא ימכר ככל הנראה במספר קטן של מסעדות, במחיר מקביל לזה של סטייק פרימיום. כך אומר דידיה טוביה, מנכ"ל החברה.

החברה אינה צופה כי תהיה רווחית בקרוב

יש לציין כי הבשר מהווה רק כ-20% מהמוצר הראשון של החברה, והמרקם ניתן גם באמצעות סויה וחיטה. גם כך עלויות היצור גבוהות מאוד, והחברה אינה צופה כי תהיה רווחית בקרוב. "אנחנו נגיע למחירים סבירים, גם אם זה יקח לנו זמן", אומר טוביה. "לא הקמנו את החברה כדי ליצור פתרון לעשירים".

האישור הופך את ישראל לא רק לאחת החלוצות בייצור בשר מתורבת בעולם, אלא גם אחת המדינות הראשונות המאשרות בשר כזה לשימוש. עד כה אושרו מוצרים כאלה רק בסינגפור ובארה"ב. שני המוצרים שאושרו עד כה, אומר טוביה, היו מוצרי עוף של חברות אמריקאיות. "המוצר שלנו ייחודי בין המוצרים המאושרים בכך שהוא מוצר בקר, במרקם שלו שהוא ממש מרקם של סטייק, וכן בכך שהתאים שלנו לא מהונדסים גנטית ולא עברו תהליכים שגורמים לכך שיהיו בני אלמוות. התאים שלנו הם טבעיים".

בשיחה היה טוביה נרגש מאוד מן ההישג: "למרות כל הקושי שבניהול חברה בישראל, אנחנו מובילים ויכולים להביא פתרונות שיתנו למדינה עצמאות במזון ויכולים להשפיע גם על שיתוף הפעולה האזורי. אנחנו עובדים לא מעט עם האמירויות, והעבודה הזו לא נפגעה כתוצאה מן המלחמה. בשר מתורבת יכול לצמוח ללא תלות בכמות המים או כמות האדמה הפוריה במדינה, ולכן מתאים מאוד לאזור המזרח התיכון, ולקראת משבר האקלים המאיים. ואם זו תהיה תרומתי לאנושות, אני אשמח מאוד".

עמדה לצאת לגיוס הון לפני המלחמה, אך דחתה אותו

אלף פארמס הוקמה על בסיס מחקריה של פרופ' שלומית לבנברג מהטכניון ומנוהלת על ידי טוביה, שהיה בין מייסדי בחברה. היא הוקמה בחממת The Kitchen וקיבלה השקעות בהיקף של כ-140 מיליון דולר בין היתר מקרן פרגרין, חברת שטראוס, קרן VisVires New Protein הסינגפורית המשקיעה בתחום החלבון האלטרנטיבי, חברת המזון Thai Union ושותפות מילניום פודטק - שנסחרת בבורסה בת"א ומזנקת ב-35% לאחר פרסום ההודעה.

טוביה מספר כי החברה עמדה לצאת לגיוס הון לפני המלחמה, אך דחתה אותו. "יש לנו כרגע מספיק כסף, וכיוון שאנחנו פונים לחו"ל, עכשיו זה אולי לא בדיוק הזמן להוציא את המקסימום מגיוס עבור חברה ישראלית. אנחנו מנסים להיות ממוקדים כעת ולהתקדם באופן זהיר. האישור שקיבלנו כעת ובעיקר פעילות מסחרית, יכולים לעזור לנו מקסם את ההצלחה שלנו בגיוס הבא, כאשר נצא אליו".

מוצרי החברה נמצאים בתהליכים לקראת אישור גם בסינגפור, ארה"ב, בריטניה ושוויץ.

ממשרד הבריאות נמסר: "האישור ניתן במסגרת תוכנית פיילוט של המשרד עם רשות החדשנות לבחינה של חלבון אלטרנטיבי, שנעשה במחלקה לניהול סיכונים במזון, בשירות המזון הארצי במשרד הבריאות. בשר מתורבת מוגדר כ"מזון חדש" ולכן הדבר דורש תהליך אישור מורכב ופרטני.

"צוות המחלקה לניהול סיכונים במזון שעמל על הפיילוט, ביצע הערכה יסודית של היבטי הבטיחות הקשורים לצריכת מזון חדש זה של חברת "אלף פארמס", בהתאם לכלל המידע שהועבר על ידי החברה לבחינת בטיחות המוצר. לאחר שעבר את כל ההערכות ניתן האישור לשיווק המוצר לכלל הציבור בישראל".

ד"ר זיוה חממא, מנהלת המחלקה לניהול סיכונים במזון, אמרה כי: "אישור זה הופך את ישראל למדינה הראשונה בעולם שמאשרת תרבית תאי בקר כמזון. האישור מגיע לאחר שנבחנו מגוון גורמים קריטיים, ביניהם טוקסיקולוגיה (רעילות), אלרגניות, הרכב תזונתי, בטיחות מיקרוביולוגית וכימית של המזון החדש ותהליך הייצור שלו על כלל היבטיו, החל מבידוד התאים הראשוני וכלה בעיבוד ואריזת מוצר המזון המוגמר.

"שירות המזון הארצי במשרד הבריאות ממשיך לקיים שיח רחב עם חברות שונות בתחום החלבון האלטרנטיבי בישראל, על מנת לקדם את התחום ולוודא שהמוצרים שישווקו בישראל יהיו בטוחים לשימוש".