המשטרה רוצה לערוך חיפוש בבית של גיל אגמון. אז למה היא מודיעה לו מראש?

החיפוש יתבצע בשבוע הבא במסגרת חקירה פלילית נגד חברת התשתיות ואיכות הסביבה ובכיריה, שבה חשוד גם אגמון, בעל השליטה • מניית ורידיס הגיבה לדיווח בירידה חדה, הממשיכה את המגמה השלילית במניה מאז הונפקה בבורסה ומכבידה גם על החברה־האם דלק רכב

גיל אגמון, בעל השליטה בחברת ורידיס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: איל יצהר
גיל אגמון, בעל השליטה בחברת ורידיס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: איל יצהר

החקירה הפלילית נגד חברת התשתיות ואיכות הסביבה ורידיס, שבשליטת דלק רכב, ובכיריה נמשכת כבר קרוב לשנה מאז המעבר לחקירה הגלויה. השבוע דיווחה ורידיס כי גורמי החקירה (משטרת ישראל והמשטרה הירוקה) הודיעו לה כי "במהלך השבוע הבא צפוי להתבצע חיפוש" בבתיהם של גיל אגמון, יו"ר הדירקטוריון ובעל השליטה בדלק רכב, החשוד בפרשה, ושל בכיר נוסף בחברה. בתגובה לדיווח צנחה היום (ד') מניית ורידיס  בבורסה בכ-4%. שווי החברה עומד כעת על כ-2.7 מיליארד שקל.

החקירה בורידיס מתקדמת: צפוי חיפוש בביתו של גיל אגמון 
גיל אגמון רוצה לקנות מניות של עצמו ב-115 מיליון שקל. זו הסיבה 

חיפוש בביתו של חשוד נעשה באופן שגרתי במהלך חקירות, אך ההודעה המוקדמת על כך, טרם החיפוש, נחשבת לחריגה. לרוב המשטרה לא מעדכנת על חיפושים מראש כדי למנוע אפשרות לשיבוש החקירה והעלמת ראיות. עד כה בוצעו חיפושים במשרדי ורידיס בפברואר ובאפריל אשתקד.

הפרשה נחשפה בפברואר 2023, כאשר המשרד להגנת הסביבה והמשטרה פשטו על משרדי ורידיס וחברה־בת שלה ועל אתרי פסולת באזור המרכז והצפון. בכירים בחברה עוכבו אז לחקירה.

לפי החשד, ורידיס קיבלה תמיכות מהמשרד להגנת הסביבה עבור פעילות המיחזור, אך במקום לטפל בפסולת האורגנית שהועברה אליה ולשווק אותה כחומר דשן לחקלאות, החברה הטמינה את הפסולת האורגנית באדמה ללא אישור או תשלום היטל הטמנה כנדרש. למרות זאת, לפי החשד, ורידיס דיווחה כי החומר שווק לחקלאים.

בשלב הראשון עוכבו בכירים בחברה בחשד לעבירות כלכליות של מרמה, רישוי עסקים והלבנת הון ועבירה לפי חוק שמירת ניקיון. המשטרה תפסה במהלך החקירה כ-55 מיליון שקל, כוללים מענקים מהמדינה בסכום של 42 מיליון שקל.

בתחילת אפריל 2023 עוכב אגמון לחקירה יחד עם בכירים נוספים בחברה, ושוב נערך חיפוש במשרדים ובאתרי הפעילות שלה. אגמון נחקר בחשד לאחריותו כנושא המשרה הבכיר ביותר בחברה, בחשד לעבירות מרמה, עבירות חוק ניירות ערך, הלבנת הון ועבירות סביבתיות.

על־פי החשד, ורידיס חסכה את עלות ההטמנה, עלות שהיא עצמה גובה בתחילת תהליך קבלת האשפה מהרשויות המקומיות. המשטרה חושדת כי החברה רימתה את רשויות המדינה, שהיו בטוחות כי הקומפוסט (הדשן) נמכר לשימוש חקלאי או מוטמן באתר מורשה, וזיכו את החברה במענקים. החברה מצידה טוענת כי אופן השימוש בקומפוסט לא היה אסור בזמן הרלוונטי והיה בידיעת המשרד לאיכות הסביבה, מבלי שהחברה הועמדה על חומרת הדברים אי־פעם.

בית המשפט המחוזי בחיפה דן בחודש שעבר בערר שהגישו המשטרה והמשרד להגנת הסביבה על החלטה בעניין תפיסת כספים מאילן בן סימון (מנכ"ל ורידיס) ושריף תחאוך (מנהל אתר פסולת של חברה־בת).

השופט ארז בן פורת קבע כי קיים חשד סביר לביצוע עבירות על־ידי החברה ומנהליה הבכירים. נקבע כי לאור היקף הראיות וחומר החקירה, המלמד על מודעות מנהלי החברה למעשים - אין מקום להשבת הכספים, והם יישארו תפוסים במשטרה.

"עיון בסיכומי חומר החקירה שנאסף עד כה, לרבות חומרים שנאספו גם לאחר הדיון בערכאה קודמת, מעלה כי אכן קיים חשד סביר לביצוע עבירות מהסוג שנחקר על־ידי ורידיס ומנהליה", כתב השופט, "תוך מודעותם של האחרונים לכך שהפתרון שמצאה ורידיס לכמויות העצומות של הקומפוסט שיצאו ממפעלה - יישור שטח - הוא בלתי חוקי ואסור".

איחרה לדווח על פשיטה באתריה בדצמבר האחרון

ב-20 לדצמבר 2023 חלה הסתעפות בחקירה, ושוב נערכה פשיטה על משרדי ורידיס בהרצליה ועל אתרי טובלן וקומפוסט משואה שבבקעת הירדן, שאותם מפעילה החברה. ורידיס דיווחה לבורסה על כך ב-31 לדצמבר, וייתכן כי ההודעה לבורסה על חיפוש שטרם התרחש היא לקח מהתנהלותה בפשיטה בדצמבר וניסיון לנקוט יתר זהירות.

לאחר פרסום החקירה לפני שנה, הוגשו נגד ורידיס מספר בקשות לתביעות ייצוגיות, שחלקן נמחקו. לאחרונה הוגשה בקשה נוספת של בעל מניות הטוען לנזק בעקבות הסתרת הטמנת הפסולת.

מחברת ורידיס נמסר בתגובה: "לפני כשנה נפתחה חקירה נגד ורידיס. החברה כופרת מכל וכל בחשדות נגדה. יודגש כי החברה כבר העבירה לחוקרים את כל שהתבקש ממנה. לצערה של החברה, חומר החקירה חסוי מפניה, כך שהיא אינה יכולה להגיב לו בפירוט. החברה סמוכה ובטוחה כי במקרה שהחומר יהפוך גלוי - היא תוכל להפריך את החשדות על־ידי הסברים מפורטים, בהירים ומגובים במסמכים".

פעילות מיחזור הנייר מסבה הפסדים

בשנת 2018 רכשה חברת דלק רכב של אגמון את השליטה בורידיס מידי קרן ההשקעות אוקטרי, לפי שווי חברה של כ-1.4 מיליארד שקל. הרציונל של דלק רכב - המייבאת לישראל את דגמי מאזדה, פורד וב.מ.וו ונהנית מיתרות נזילות גדולות - היה לגוון את עסקיה עם תחומים הנתפסים כיציבים ותזרימיים של איכות הסביבה, התפלת מים, ייצור אנרגיה ותעשייה.

שלוש שנים לאחר מכן, ביוני 2021, הונפקה ורידיס בתל אביב לפי שווי שהיה גבוה כמעט פי 3 ממחיר הרכישה. אלא שמאז ההנפקה הסבה מניית ורידיס אכזבה מרה למשקיעים וצנחה בכ-50%.

ורידיס גם הפכה למשקולת לא פשוטה על מחיר המניה של החברה־האם, דלק רכב , שצללה ב-54% ממחיר השיא שלה בספטמבר 2022 (תקופה חלומית ליבואני הרכב בהשפעת שיבושי הייצור והאספקה של מגפת הקורונה), כשהיא משקפת לחברה של אגמון שווי נוכחי של 2.2 מיליארד שקל.

סיבה מרכזית לתשואה השלילית במניית ורידיס הייתה הרכישה היקרה של חברת מיחזור הנייר אינפיניה (לשעבר נייר חדרה) מידי קרן פימי. אינפיניה נרכשה בספטמבר 2022 תמורת 2.35 מיליארד שקל, בפרמיה של 17% ביחס למחיר השוק. המוכרת פימי רשמה במכירה רווח עצום, אך מבחינת ורידיס ואגמון התוצאות עד כה מאכזבות.

דוחות ורידיס לסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2023 לימדו כי הכנסותיה אומנם זינקו ב-137% לכ-1.9 מיליארד שקל, הודות לאיחוד אינפיניה, אך הרווח התפעולי נחתך ב-60% ל-51.7 מיליון שקל. בשורה התחתונה הציגה ורידיס הפסד של 40.7 מיליון שקל בשלושת הרבעונים, למול רווח של 103 מיליון שקל בתקופה המקבילה שנה קודם לכן.

ניתוח מגזרי הפעילות של ורידיס מעלה כי הפסדים ממגזרי הפעילות החדשים שהגיעו מאינפיניה שחקו בחדות את הרווחיות שלה. מגזר הקרטון רשם הפסד של 43 מיליון שקל בינואר-ספטמבר 2023, ומגזר הנייר הלבן רשם הפסד של 24 מיליון שקל.

הביצועים החלשים של ורידיס, שכאמור דרדרו גם את מניית דלק רכב, הובילו את גיל אגמון, יחד עם אחיו עו"ד צבי אגמון, להגיש בנובמבר האחרון הצעת רכש ל-5% ממניות החברה שבשליטתו, בעלות של 115 מיליון שקל - אולם ההצעה לא נענתה.