ייתכן שהרגע של המניות הקטנות כבר חלף

מניות של חברות בשווי שוק קטן ובינוני היו המרוויחות הגדולות ביותר מהתקוות להורדת הריבית

ירידות בבורסה / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter
ירידות בבורסה / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

היה נראה כאילו סוף סוף הגיע תורן של מניות החברות הקטנות לזרוח, ואז קרתה 2024.

מדד ראסל 2000, הכולל מניות של חברות קטנות ובינוניות (Small-Mid-Cap), ירד ב־2.5% מתחילת השנה, כשהוא מפגר אחרי עליות של 2.6% שרשם מדד S&P 500. מדובר בפער הגדול ביותר שנרשם ביחס למדד הבנצ'מרק בין תחילת שנה ל־20 בינואר זה יותר מ־25 שנה, על פי נתוני דאו ג'ונס.

וול סטריט כיכבה השנה? זה מה שמלמדת ההיסטוריה  
"הצניחה שחיכינו לה כדי לקנות": המלצת ההשקעה של מורגן סטנלי וג'יי.פי מורגן 
ביל אקמן לגלובס: זו הסיבה שהחלטתי להשקיע בבורסה בתל אביב 

במשך רוב 2023, מניות קטנות נפגעו מהשילוב של חשש למיתון וריביות גבוהות יחסית, בהיותן רגישות במיוחד לכלכלה ונוטות להיפגע יותר מהתייקרות עלויות ההלוואה.

ואז בשלהי השנה הן התגלו כמרוויחות גדולות מהאופטימיות בשוק שהפדרל ריזרב (הבנק המרכזי, פד) יצליח לבצע נחיתה רכה בכלכלה ובקרוב יחל להוריד ריביות.

אבל 2024 הגיעה, ונתונים כלכליים חמים מהצפוי גרמו להקטנת והרחקת התחזיות למתי הריבית תתחיל לרדת. זה העלה תהיות גם אם ביצועי המניות הקטנות יוכלו להישמר.

"כשהמצב נעשה עצבני, אנשים נוטים ללכת אל השמות שהם מכירים וחושבים שהם הגדולים והטובים ביותר ולהחזיק בהם", אמר ברנט ליום, מנהל תיקים ב־Crossmark Global Investments.

 

שיא גיוסים לקרן הסל על ראסל 2000

ביום שישי שעבר ה־S&P 500 עלה ב־1.2% והגיע לשיא של שנתיים. מדד המניות הקטנות עדיין נאחז בהובלה קלה מאז השפל היחסי שחווה ב־27 באוקטובר, כשטיפס ב־19% לעומת עלייה של 18% ב־S&P 500.

בין הגורמים שתדלקו את התקדמות ראסל 2000 היו חברות בתחום הצרכנות האישית - מניית חברת הקוסמטיקה e.l.f. Beauty עלתה ב־50%, רשת הביגוד אברקרומבי ופיץ' זינקה ב־72% ואפליקציית לימודי השפות Duolingo עלתה ב־36%, לפי נתוני FTSE ראסל.

לראשונה מאז יוני 2021, מספר גדול יותר של מנהלי קרנות צופים שמניות בשווי שוק גבוה יפגרו אחרי מניות של חברות קטנות ב־12 החודשים הקרובים, על פי סקר מנהלי הקרנות הגלובליים של בנק אוף אמריקה.

קרן הסל iShares Russell 2000, המנהלת כ־62 מיליארד דולר בנכסים, רשמה שיא גיוסים בדצמבר, 7.28 מיליארד דולר, לפי נתונים שמודדת דאו ג'ונס מיוני 2000.

חלק מהמשקיעים צופים עליית מדרגה למניות קטנות, וישנם אנליסטים שצופים כי הצמיחה ברווחי חברות ראסל 2000 תשתקם ל־28.2% השנה, אחרי צפי לירידה של 11.2% ב־2023. "בסך הכול הן עוקפות את התחזיות בשוליים יחסית רחבים כשהכלכלה טובה יותר", אמר סטיבן דסנקטיס, אסטרטג מניות קטנות ובינוניות בג'פריס.

משקיעים מתייחסים לביצועים של מניות קטנות כאינדיקציה לגבי בריאות הכלכלה האמריקאית. חברות קטנות משיגות לרוב ביצועים משופרים בעת יציאה ממיתון; בסוף 2020 הן היו בראלי קצר לאחר שחיסוני הקורונה הגבירו תקוות לשיקום כלכלי, אבל המומנטום הזה לא נמשך זמן רב.

מתחיל בירידה של 4% מסיים בעלייה של 26%

משקיעים מקווים שהפעם זה יהיה שונה, בין היתר משום שמניות של חברות קטנות הן זולות יחסית. חברות במדד ראסל 2000 נסחרות בממוצע לפי מכפיל 15.2 לרווחים הצפויים ב־12 החודשים הבאים, נמוך מהממוצע ל־10 שנים שהוא 16.7, על פי FTSE ראסל. המכפיל של מדד המניות הגדולות הוא 19.6.

פרט לכך, התחלה גרועה לשנה לא בהכרח אומרת שיהיו ירידות גם בהמשכה. כשמדד ראסל 2000 התחיל את השנה בירידה של לפחות 4%, הביצועים החציוניים שלו בשארית השנה היו עלייה של 26.1%, להוציא את 2008, על פי נתונים של Bespoke Investment שנאספים החל מ־1979.

אאויפין דביט, מנהלת השקעות ראשית ב־London CIV, חברה המנהלת פנסיות ממשלתיות מקומיות, לא מעריכה שמניות של חברות גדולות ימשיכו להציג ביצועים טובים יותר משל חברות קטנות: "הערכות השווי של חברות הטכנולוגיה רומזות כי צפויה נסיגה בצמיחה שלהן".

אלנה פייפ השתתפה בהכנת הכתבה.