מתי הריבית בארה"ב צפויה לרדת? אלה הנתונים שיקבעו השבוע

החלטת הפדרל ריזרב בשבוע הבא לא צפויה לכלול הורדת ריבית • אולם, קודם לכן יפורסמו מדד ההוצאה לצריכה פרטית ומדד הצמיחה של ארה"ב • תוצאות שני נתוני מאקרו אלה ישפיעו על תאריך הורדת הריבית הראשונה של הבנק המרכזי

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ביום רביעי הבא יקבל הפדרל ריזרב את החלטת הריבית הבאה שלו. בשוק לא מאמינים שהריבית תרד בפגישה הזו, כאשר 97% מהחוזים על ריבית הפד מצביעים שהיא תישאר בטווח של 5.25% עד 5.5% וכבר מסתכלים על הורדת הריבית שאחריה, בחודש מרץ.

את החלטת הריבית הקרובה שלו יקבל הפד כשכבר יש לו שני נתוני מאקרו חשובים שעשויים לטרוף את הקלפים. מדובר על מדד הצמיחה של כלכלת ארצות הברית שיתפרסם השבוע (ה') ומדד ההוצאה לצריכה פרטית, מדד ה-PCE שנחשב למועדף על הפד למדידת האינפלציה שיפורסם ביום שישי.

הריבית תרד אבל אי הוודאות גדולה: מה חושפים הפרוטוקולים של הפד?  
האנליסט שממליץ לרכוש חצי מהמניות בתיק בחו"ל ואת רוב האג"ח בישראל 

אומדן ראשוני לנתוני הצמיחה בארה"ב אומר שזה צפוי להתמתן לקצב שנתי בתמ"ג (תוצר מקומי גולמי) של 2% ברבעון הרביעי של 2023, לעומת 4.9% ברבעון הקודם. מדובר אמנם בחולשה אבל לפי עפר קליין, הכלכלן הראשי של חברת הביטוח הראל, עדיין יהיה מדובר בנתון "חזק". למעשה זה מה שהפד מעוניין להשיג - ירידה בפעילות הכלכלית של ארה"ב, אם כי במתינות, בדרך ל"נחיתה הרכה" בכלכלה האמריקאית.

ביום שישי מדד ה-PCE צפוי להצביע על האטה נוספת באינפלציה, כך שהמדד יישאר אמנם ללא שינוי עם עלייה שנתית של 2.6%, אך מדד הליבה (בנטרול מחירי המזון והאנרגיה) צפוי להתמתן לקצב שנתי של 3% בחודש דצמבר, לעומת 3.2% בחודש נובמבר.

המשמעות של הנתונים היא כזו - במידה וצמיחה תישאר גבוהה מדי ומדד הליבה של ה-PCE יוותר גבוה - הורדת הריבית הראשונה של הפד עלולה להתרחק. מנגד, צמיחה נמוכה יותר והפתעה לטובה בהצטננות מדד ה-PCE עשויים להוביל להקדמה של הורדת הריבית, ככל הנראה עדיין לא בהחלטת הריבית הקרובה, אך אולי בחודש מרץ.

גם חברים בפד עצמו מציינים כי מדובר בנתונים חשובים מבחינתכם. אוסטן גולסבי, נשיא הפד של שיקגו, אמר ביום שישי האחרון בראיון ל-CNBC כי "אלה הנתונים שכולם צריכים להסתכל עליהם כדי לקבוע מה יהיה מסלול הריבית של הפד", עוד ציין כי "ההחלטה לא קשורה לפגישות סודיות אלא לנתונים שיאפשרו לנו להיות פחות מגבילים, אם יהיו לנו הוכחות ברורות שאנחנו בדרך להחזיר את האינפלציה ליעד".

עוד הוסיף גולסבי ואמר "אני לא אוהב לקשור את הידיים שלי. בהסתכלות ארוכת טווח, אם האינפלציה תמשיך לרדת בצורה מפתיעה ומהר יותר מהתחזיות, עלינו לקחת זאת בחשבון בקביעת רמת הריבית".

בינתיים, השוק ממשיך להאמין שהריבית תרד

ככל הנראה הנתונים לא ישפיעו על החלטת הריבית של הפד בשבוע הבא, והיא צפויה להישאר ברמתה הנוכחית, כאשר השאלה הגדולה היא מה יעשה הפד בהחלטת הריבית שאחריה, ב-20 במרץ. אם לפני חודש המשקיעים עוד העריכו בסבירות גבוהה מאוד (כ-88%) שהריבית תחל לרדת, כעת מדובר על 43% בלבד. הנתונים של השבוע הקרוב צפויים להשפיע גם על התחזיות הללו.

הסיבה לשינוי בתחזיות החלטת הריבית במרץ היא כפולה: נתוני צמיחה חזקה מהצפוי של 0.6% בהוצאות הצרכנים בחודש דצמבר מצד אחד, וירידה בתביעות הראשונות לדמי אבטלה, שנמצאות ברמה הכי נמוכה (בהסתכלות שבועית) מאז חודש ספטמבר של שנת 2022 מהצד השני.

בשוק מתחילים להתיישר לכיוון תחזיות הפד וכבר לא מאמינים שיהיו 6 הורדות ריבית בשנה הקרובה, אלא רק 5 - זאת כאשר הפד צופה 3 הורדות ריבית בשנה הקרובה. לפחות בינתיים, השוק ממשיך להאמין שהריבית תרד.

עפר קליין, הכלכלן הראשי של חברת הביטוח הראל אומר על כך כי "גם נחיתה רכה וגם 6 הפחתות ריבית? להערכתנו זה פחות סביר" והוסיף כי התמתנות הציפיות להורדת ריבית קרובה של הבנקים המרכזיים בעולם הובילה בשבועיים האחרונים לעלייה בתשואות אג"ח הממשלתיות".

גם סקירת בנק הפועלים התייחסה לנושא, שם נכתב כי "האינדיקטורים הכלכליים בארה"ב מצביעים כאמור על איתנות הצריכה הפרטית ושוק העבודה, מה שפחות תומך בהורדות ריבית מהירות של הפד". בעוד אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, מעריך ש"כאשר ציפיות השוק יגיעו ל-4 הורדות ריבית, התשואות הארוכות בארה"ב יהפכו שוב לאטרקטיביות להשקעה". כלומר לפי דבריו, אגרות החוב יגיעו לתשואה של כ-4.4% ואז ישובו להיות כדאיות להשקעה.