המיליארדר ממוצא איראני בן ה־85 שהתחיל להשקיע בחברה ישראלית

פרד אברהימי רכש לאחרונה 5.1% ממניות חברת הדפסות התלת ממד סטרטסיס בשווי שוק של 47 מיליון דולר • הוא דיווח על ההחזקה כמשקיע אקטיביסטי, אך בשלב זה אין לו תוכניות שנוגעות למהלכים ספציפיים בחברה

מטה חברת סטרטסיס / צילום: איל יצהר
מטה חברת סטרטסיס / צילום: איל יצהר

חברת הדפסות התלת ממד הישראלית סטרטסיס עלתה על הרדאר של משקיע חדש: פרד (פארהד) אברהימי, מיליארדר אמריקאי ממוצא איראני, אשר דיווח בסוף השבוע על החזקה של 5.1% ממניות החברה, אותן הוא מחזיק יחד עם אשתו, מארי ווילקי אברהימי. שווי השוק של המניות עומד על 47 מיליון דולר.

תרו הציגה דוח חזק, סייברוואן לא תרכוש את מיקרונט: מה עשו הישראליות בוול סטריט בסופ"ש 
ראיון | הכירו את המשקיע שקרן הטק שלו מככבת בצמרת התשואות של ענף הגידור 
התוצאות של אינטל מוכיחות: הדרך להתאוששות עוד רחוקה 

אברהימי עשה את הונו בחברת התוכנה לתחום הפרסום Quark Software שהוא היה אחד ממייסדיה, ושנמכרה לקרן פרייבט אקוויטי ב-2011. לפי דיווח שהעביר אברהימי ל-SEC, רשות ניירות הערך של ארה"ב, הוא החל לרכוש מניות סטרטסיס בסוף נובמבר 2023. הדיווח על ההחזקה הוא דיווח כמשקיע אקטיביסטי, אך בדיווח עצמו נכתב שאין לו בשלב זה תוכניות שנוגעות למהלכים כמו מיזוגים ורכישות, מכירות חלק מהנכסים או שינוי בהנהלה או בדירקטוריון החברה.

מעניין לציין שאברהימי מחזיק גם במניות דסקטופ מטאל, חברה אמריקאית מתחום הדפסות התלת-ממד שסטרטסיס ניסתה להתמזג איתה, אך לא קיבלה את אישור בעלי המניות למהלך. הוא הפך לבעל עניין בדסקטופ מטאל לפני כחצי שנה, לאחר שהחברה דיווחה על המיזוג עם סטרטסיס; בדיווח שפורסם באתר העוסק בתעשיית התלת ממד נכתב שהוא תומך במיזוג החברה עם סטרטסיס. המיזוג נפל בספטמבר, ואברהימי שרכש לאחרונה מניות נוספות של דסקטופ מטאל, מחזיק כעת ב-15% מהחברה, ששוויה בבורסת ניו יורק הוא 206 מיליון דולר.

מניות בחברת האנרגיה הסולארית First Solar ונכסים בהוואי

אברהימי (85) מדנוור, קולורדו, היגר לארה"ב מאיראן, ולפי דיווחים למד ב-MIT וב-UCLA (אוניברסיטת קליפורניה) בשנות השישים והשבעים של המאה הקודמת. ב-1986 הפך למנכ"ל חברת Quark, תפקיד שביצע כמעט שני עשורים. יחד עם אשתו מארי, אברהימי עוסק בשנים האחרונות בפילנתרופיה וכך לדוגמה דווח שתרמו לפני מספר שנים סכום של 410 אלף דולר למרכז ללימודי המזרח הקרוב ב-UCLA להקמת תוכנית ללימוד על הפזורה האיראנית.

אברהימי מחזיק גם במניות חברת האנרגיה הסולארית First Solar, שנסחרת בשווי 15.8 מיליארד דולר. אברהימי השקיע בפירסט סולאר לראשונה בשנת 2018. השווי הנוכחי של מניותיו בחברה מגיע ל-806 מיליון דולר. נוסף על כך הוא מחזיק בנכסים בהוואיי, בין היתר בחברת Royal Hawaiian Orchards המגדלת ומשווקת אגוזים. לפי נתוני פורבס, הונו של אברהימי נאמד כיום ב-1.2 מיליארד דולר.

סטרטסיס, המנוהלת על ידי ד"ר יואב זייף, מתמקדת בתחום הדפסות התלת ממד של פולימרים, והיא נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 922 מיליון דולר. מניית סטרטסיס עלתה בשנה שעברה ב-20% ונחלשה ב-7% מתחילת 2024. בחודש מאי שעבר סטרטסיס הודיעה כאמור על המיזוג עם דסקטופ מטאל, עסקת מניות שהייתה אמורה לייצר חברה בשווי 1.8 מיליארד דולר, אולם בספטמבר היא נאלצה להודיע על כישלון המיזוג, לאחר שבעלי המניות שלה התנגדו לו בהתאם להמלצות חברות הייעוץ לגופים המוסדיים, ISS וגלאס לואיס. בעקבות זאת הודיעה סטרטסיס שתבחן את כל החלופות האסטרטגיות הזמינות .

נזכיר שבמהלך 2023, ננו דיימנשן הישראלית גם היא ניסתה להשתלט על סטרטסיס (ולאחרונה חזרה על רצונה לרכוש אותה), וגם 3 D Systems האמריקאית ביקשה לרכוש את סטרטסיס - כאשר גם שתי עסקאות אלה לא יצאו אל הפועל.