שלוש ספינות, רק להגנה: כך תיראה הקואליציה האירופית בים האדום

האיחוד האירופי משיק קוליאציה ימית בים האדום כדי להגן על ספינות מפני התקפות של החות'ים • לפחות שלוש ספינות אירופיות יישלחו בעוד כשבועיים לים האדום, שם תפקידן יהיה "הגנתי בלבד", הודיע היום שר החוץ של האיחוד האירופי, לפני פסגה של שרי הביטחון של האיחוד

בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock
בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

האיחוד האירופי הודיע כי ישיק קואליציה ימית ש"תגן על התנועה הימית" בים האדום מפני התקפות החות'ים או כל גורם אחר. בכך פועל האיחוד במקביל ליוזמה האמריקאית (מבצע "שומר השגשוג") והוא יפעל בתיאום עם ושינגטון, אך לא יהיה כפוף לה. בנוסף, האיחוד הרחיק עצמו מההתקפות הצבאיות של ארה"ב ובריטניה, שנעשות במסגרת הסכמה בילטרלית ביניהן (ביחד עם השתתפות סמלית של מדינות נוספות).

הקפאת כספי אונר"א: "באירופה לא יכולים לעצום יותר את העיניים" 
צרפת מעמידה את עצמה בחזית המאמץ לשחרור החטופים. זו הסיבה 

נציג האיחוד האירופי לענייני חוץ וביטחון, ג'וספ בורל, פירט היום (ד') בבריסל כי הקואליציה האירופית "לא תשתתף בשום סוג של פעילות נגד החות'ים, רק תגן מפני ההתקפות שלהם". המבצע האירופי יכונה "אספידס" (Aspides), השם היווני למגן. בעוד בעבר רק גרמניה ובלגיה התחייבו לקחת חלק פעיל במשימה האירופית, ביממה האחרונה הצטרפו גם איטליה, צרפת ויוון למבצע.

בורל הכריז עליו במהלך פסגת שרי ההגנה של האיחוד האירופי בבריסל המתכנסת היום בעיר. לדבריו, הוא יצא לפועל ב-19 בפברואר. לפי הדיווחים, הוא יכלול שלוש ספינות שיישלחו לאזור וכן נוכחות אווירית. "עלינו עדיין להחליט איזו מדינה תוביל את המבצע, איפה יהיה המטה ואילו אמצעים כל אחת מהמדינות תספק", אמר בורל היום בבריסל.

שאיפות לחוד ומציאות לחוד

בעוד השאיפות של האיחוד האירופי הן להיות הגנתי בלבד, כפי שהיה במבצע "אטלנטה" נגד הפירטים הסומליים בעשור האחרון, ייתכן כי המצב בשטח יחייב אותו לפעולות אחרות לגמרי. ספינה בריטית, למשל, נאלצה בחודש האחרון להשמיד ספינות של מורדים חות'ים שהיו בדרכה להתקיף אותה, לפי הדיווחים. אם החות'ים ישתמשו בספינות כדי לנסות ולתקוף ספינות סוחר במיצרי באב-אל-מנדאב או אחריהם, בים האדום, ייתכן שהאירופאים ייאלצו לבצע גם פעולות התקפיות.

אירופה מושפעת משמעותית מהעובדה כי ענקיות ספנות בינלאומיות הפסיקו לשוט בנתיב הים האדום בואכה תעלת סואץ, ומעדיפות במקום זאת לעקוף את אפריקה, במסע שנמשך כשבועיים-שלושה יותר, בנתיב העמוס מאסיה, ועולה יותר. מחירי התובלה מאסיה לאירופה זינקו פי שלושה בחודש האחרון, ונרשם מחסור במוצרים. מפעל "טסלה" בברלין, למשל, הפסיק את פעילותו לשבועיים עד שהמטען שנשלח מאסיה יגיע לאזור. כ-40% מהסחר האירופי עם סין עוברים בדרך כלל בנתיב הים האדום.

"חברות אירופיות רבות ביקשו שנעשה זאת", הסביר בורל, "משום שהמודל העסקי שלהן נפגע קשות בגלל העליות הגבוהות במחירי השילוח והצורך לעקוף את דרום אפריקה". לדבריו, "המצב הנוכחי משפיע על המחירים, הוא משפיע על האינפלציה, לכן זו פעולה טבעית לגמרי שננסה למנוע את הסיכון הזה", אמר.