מטא נסקה בזכותה, אפל ירדה: התלות המסוכנת של ענקיות הטכנולוגיה בסין

הדוחות הרבעוניים האחרונים של אפל ומטא ממחישים עד כמה הביצועים שלהן תלויים בשוק הסיני, לטוב או לרע • כך פועלות ענקיות הטכנולוגיה ביחס למצב ואלו הדברים שאנחנו צפויים לראות מהן בהמשך השנה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Reuters, CLH/Reuters
טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Reuters, CLH/Reuters

אפל  שחררה אמש למשקיעיה חדשות טובות בסך הכל: כמו אמזון , היא הוכיחה כי שנת 2023 הייתה שנה חיובית לצריכה הפרטית, בה משקי בית הגדילו את סל הקניות שלהם. הדבר קרה ביתר שאת ברבעון האחרון, המאופיין בתנועה נמרצת לחנויות בעקבות חגי סוף השנה - לאחר שנה של הידוק חגורה. מכירות האייפון - הלחם והחמאה של הענקית מקופרטינו - צמחו ב-6% ביחס לרבעון המקביל אשתקד והגיעו ל-69.7 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, נתון חיובי ששם קץ לרבעונים רצופים של ירידות בתחום.

אמזון עקפה את תחזיות השוק; המניה זינקה במסחר המאוחר 
WSJ | אחרי גל של חגיגות פיננסיות הטכנולוגיות האלה יוצאות להפסקה
WSJ | כך התרסק אחד הסטארט-אפים המבטיחים בעולם
החברה שעקפה שווי של חצי טריליון אירו. בפעם השנייה בהיסטוריה

עם זאת, אפל מוכיחה כמעט מדי רבעון עד כמה התלות שלה בסין גדולה. אפל היא הלקוחה הגדולה ביותר של מפעל השבבים TSMC הטייוואני, ואספקת מעבדי הליבה לטלפונים ומחשבי המק שלה תלויים מאוד בהיעדר מתיחות ביטחונית בין ארה״ב לבין סין - אבל נתוני הרבעון האחרון חשפו עד כמה ירדו הכנסותיה במדינה במזרח אסיה: ההכנסות בסין ירדו ב-13% לכ-21 מיליארד דולר, בין השאר, על רקע היחלשות השוק הסיני והדיווחים לפיהם הממשל בסין אוסר על עובדי המדינה לרכוש מכשירי אייפון - הד לאיסור הפדרלי האמריקאי על רכישת מכשירים מתוצרת וואווי (Huawei). זה היה רבעון דצמבר החלש ביותר של אפל מאז 2020.

השוק הסיני עצמו נמצא בקיפאון ממושך, כאשר כלל מכירות הסמארטפונים ירדו ב-3% במהלך השנה האחרונה. השוק הסיני בכללו התדרדר לדפלציה בשל הקיצוץ בהוצאות הממשלתיות והמשבר בשוק הנדל"ן - רק מוקדם יותר השבוע, פורקה רשמית אחת מקבוצות הבנייה הגדולות במדינה, אוורגרנד. בסך הכל, מהווה השוק הסיני כחמישית מהכנסות אפל. 

מוקדם יותר החודש, התברר כי אפל הוזילה את מחירי האייפון בסין בכ-70 דולר, הוזלה משמעותית של עד 8% במחירים במדינה. גם מחירי מחשבי מקבוק אייר ירדו ב- 112 דולר, כך על־פי דיווח של הניו יורק טיימס. הוזלה פתאומית של מוצרי היוקרה של אפל נתפסים בשוק כצעד של ייאוש - היות שאפל איננה נוהגת למכור את מוצריה במבצעי הנחה ושהתמחור של מוצריה נחשב קשיח, אפילו אם מדובר בתקופת חגים אליה מתכוננת כעת סין. 

שנה מעולה במערכת היחסים בין צוקרברג למשקיעים

גם מטא  פרסמה אמש (ה') את ביצועיה לשנת 2023 - וחשפה שיפור גדול בנתונים בזכות לקוחות בסין. אתרי הקניות הסיניים שצברו פופולריות במערב - טמו ושיין - נעזרו באפליקציות כמו פייסבוק ואינסטגרם כדי להגיע ללקוחות במדינות המערב. כעת, תופס השוק הסיני נתח של 10% בהכנסות. הביצועים הטובים של מטא אפשרו למנייה שלה לנסוק במסחר המאוחר ביותר מ-15%. אם כך גם יתחיל המסחר היום (ו') אחר הצהריים, תוסיף מטא לא פחות מ-150 מיליארד דולר לשוויה. בסופו של דבר, מטא הציגה דוחות מצוינים עם צמיחה בהכנסות של 25%. החברה הדגישה איך הבינה המלאכותית משפרת את היעילות בפרסום, מה שמוביל להאצה בצמיחה, בניגוד למה שגוגל פרסמה השבוע.  

זאת הייתה שנה מעולה במערכת היחסים בין צוקרברג לבין המשקיעים בוול סטריט. לפני כשנתיים, כשצוקרברג הכריז על החזון העתידי שלו למטא-וורס, המשקיעים התחילו לאבד עניין בחברה - מה שגרם לירידה משמעותית במניה. התיקון הגיעה בצורת פיטורים ודגש על בינה מלאכותית: צוקרברג הניע מהלכי יעילות משמעותיים, ובשיחת המשקיעים האחרונה אמר שהוא רוצה לשמור על רזון בחברה וכי אין לו תוכנית לבצע מהלכי גיוס עובדים מסיביים. לגבי הבינה המלאכותית - במקום לדברר החוצה את המטא-וורס כמטרה עליונה של החברה, התחיל לדבר על הבינה המלאכותית והחשיבות האדירה בה.

וול סטריט תגמלה אותו על הפעילות הזו. המניה כמעט שילשה את הערך שלה בשנה שעברה, מה שהפך אותה למניה השנייה עם הביצועים הטובים ביותר ב-S&P 500, אחרי אנבידיה  בלבד. בחודש שעבר, העלייה המתמשכת דחפה אותה מעבר לשווי של טריליון דולר. מה שאותת עוד יותר למשקיעים שמטא עושה דברים נכונים - הוא עצם כך שהיא חשפה תוכניות לרכישה חוזרת של מניות ב-50 מיליארד דולר, ואף הכריזה על כך שתחלק לראשונה דיבידנד.

לעומת זאת, החברה ממשיכה לדמם מזומנים בחטיבת המטא-וורס שלה. החטיבה צברה הפסד תפעולי של 4.65 מיליארד דולר ברבעון החולף, והיא הפסידה מעל ל-42 מיליארד דולר מאז סוף שנת 2020. מטא אף מאותתים למשקיעים כי ההפסדים בחטיבה הזו ימשיכו לגדול באופן משמעותי משנה לשנה, וזה מדגיש עד כמה צוקרברג עדיין מאמין בחזון המטא-וורס. זה לא מדאיג כרגע את המשקיעים, משום שסבבי הפיטורים והקיצוצים הם מה שאפשרו לפייסבוק לשחרר תקציבים ולבצע השקעות ארוכות טווח איפה שלדעתם נחוץ.

סין מהווה נקודת חולשה, ולכן הפתרון בהכנה

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, מסביר לגלובס כי התלות בסין למעשה מאפיינת את כולם. "ראינו את התלות הגדולה ביותר בטכנולוגיה בתחום השבבים, שם החברות מדווחות על תלות מאוד גבוהה בסין וזה מאוד משמעותי. אני לא יודע אם זה דבר טוב או רע, כי בסוף סין זו כלכלה טובה בעולם, והיא ממשיכה לצמוח".

וסצ'ונוק מבהיר את ההבדלים בין פייסבוק לאפל: "במקרה של אפל, ובדומה לטסלה, היא מוכרת בסין והיא פונה לצרכן הסיני. כשיש תחרות או חולשה, ראינו את דוחות טסלה ואפל באותו הכיוון ואפל מושפעת פה במיוחד. אבל במקרה של מטא, חברת פרסום דיגיטלי, זה לא שמטא תלויה בסין, אלא להפך - חברות סיניות רוצות למכור לאמריקאים ולכן הן תלויות בפייסבוק. אלו השקעות של סינים כדי לכבוש מדינות אחרות, ויש פה פוטנציאל להשלים את הפער", הוא אומר. על השאלה מדוע התלות כה מסוכנת לאפל, הוא עונה: "כשהצרכן הסיני נחלש או כשיש תחרות משמעותית, אפל יכולה להיפגע במיוחד. בנוסף, אם סין תחליט על מגבלות שונות, מה שכבר ראינו בעבר, זה יכול לפגוע עוד יותר באפל".

החברה לא רק השקיעה בשוק הזה מבחינה צרכנית ומבחינת הכנסות, אלא גם המפעלים המרכזיים של החברה היו בסין. התחרות מול וואווי במדינה גורמת לירידה במכירות המכשירים, הקורונה השביתה את המפעלים לגמרי ומחאות עובדים לא סייעו למצב. לכן, כדי לצמצם נזקים, החלה אפל לפעול ברבעונים האחרונים בחיפוש אחר פתרונות. דוגמה לכך ניתן לראות במהלך גדול שהובילה ביחס להודו - שם פתחה החברה חנויות ראשונות וגם הקימה מפעלים במדינה, כדי לא להסתמך רק על סין. למרות זאת, מנכ"ל אפל טים קוק התייחס לחששות לגבי ירידה במכירות בסין, ואמר שהוא נשאר אופטימי מאוד לגבי סין "בטווח הארוך".

מחוץ לתלות בסין או לתחום הבינה המלאכותית, מטא עומדת כעת באיום תחרותי משמעותי מול אפל. פייסבוק משקיעה משאבים רבים עבור המטא-וורס, אפל השיקה ברבעון האחרון את קסדת המציאות המעורבת שלה - Vision Pro, שעולה 3,500 דולר - מחיר משמעותית יקר יותר מאשר הקווסט של מטא, שהדור השלישי שלו עולה 500 דולר. אמנם המחיר של אפל עדיין שערורייתי, אך ככל שיעבור הזמן גם כאן המחיר יתנרמל, ונראה את שתי החברות מתחרות על הכיס של הצרכן ביחס למטא-וורס.

אחת השאלות שנשארות פתוחות ביחס לענקית הטכנולוגיה אפל: מתי נשמע ממנה הכרזה משמעותית בהקשר לבינה המלאכותית היוצרת. מעניין לראות שבעוד שבשיחת המשקיעים האחרונה של מטא המילה "AI" הוזכרה 63 פעמים, היא הוזכרה אך ורק שש פעמים בשיחת המשקיעים של אפל.

המנכ"ל טים קוק רמז כי לאפל עשויה להיות הכרזה הקשורה לבינה מלאכותית בהמשך השנה. כיאה לאפל, היא לא משחררת שום מידע עד שהיא בוחרת בזה, אבל דבריו אולי מרמזים על כך שהם בקרוב יצטרפו לחגיגה ולתחרות. "כשאנחנו מסתכלים קדימה, נמשיך להשקיע בטכנולוגיות שיעצבו את העתיד. זה כולל בינה מלאכותית, בה אנחנו ממשיכים להשקיע כמות עצומה של זמן ומאמץ, ואנחנו נרגשים לחלוק את המידע על העבודה בתחום הזה בהמשך השנה". סביר שאפל תעשה את זה באירוע המפתחים השנתי שלה, WWDC בחודש יוני.