השכר הממוצע זינק לכמעט 13 אלף שקל. אבל יש כוכבית

עפ"י הלמ"ס, השכר הממוצע בחודש נובמבר 2023 זינק ב-9.5% בהשוואה לנובמבר 2022 והגיע ל-12,969 שקל לחודש - שיא של כל הזמנים • עם זאת, באותה תקופה עובדים רבים פוטרו או הוצאו לחל"ת כתוצאה מההאטה בפעילות העסקית בזמן המלחמה, וייתכן שהדבר גרם לזינוק מלאכותי בשכר הממוצע

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski
השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע בחודש נובמבר 2023 זינק ב-9.5% בהשוואה לנובמבר 2022 - כך על־פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). בכך, השכר הממוצע הגיע ל-12,969 שקל לחודש - שיא של כל הזמנים. גם בהינתן האינפלציה שהייתה באותו הזמן, מדובר עדיין בעלייה ריאלית של 6% לעומת נובמבר בשנה שעברה. 

למרות המלחמה והמשבר בהייטק, השכר בענף עולה. אז למה המומחים מודאגים?
בלי בונוסים ועם קיצוצי שכר: השוק התהפך על המתמחים בראיית חשבון

אך יש נקודת סייג גדולה במיוחד: באותה תקופה, מספר משרות השכיר במשק צנחו ב-4.9% ביחס לנובמבר 2022, שהם גם ירידה של 2.5% ביחס לחודש אוקטובר 2023. ייתכן כי מדובר בהשפעות של המלחמה: עובדים רבים פוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום כתוצאה מההאטה בפעילות העסקית בזמן המלחמה, וייתכן שהדבר גרם לזינוק מלאכותי בשכר הממוצע.

תופעה דומה נרשמה בתקופת הקורונה, אז השכר הממוצע זינק כתוצאה מפיטורי עובדים בשכר נמוך. הדבר הוביל להקפאת מדדים שקשורים לעליית השכר הממוצע, כמו קצבאות, שכר חברי כנסת ובכירים וכן מדרגות מס הכנסה.

בענף ההייטק הזינוק בשכר קיצוני אפילו יותר: השכר הממוצע למשרת שכיר בהייטק הגיעה למעל 29 אלף שקל, עלייה של 10.4% ביחס לנובמבר 2022. אך דווקא בהייטק צמצום מספר משרות השכיר הגיע אך ורק ל-1%, דבר שעשוי לשקף עלייה אמיתית בשכר העובדים ולא תופעה סטטיסטית מלאכותית. נכון לנובמבר 2023, משרות ההייטק היוו 10.4% מכלל משרות השכיר בכלכלה הישראלית.