גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מטא הדהימה את השווקים, וצוקרברג הרוויח השנה 9.6 מיליון דולר לשעה

בסוף השבוע האחרון ענקית הטכנולוגיה הוסיפה לערכה לא פחות מ־205 מיליארד דולר ביום אחד - עליית השווי היומית הגבוהה אי פעם ● רק לפני שנתיים התרחיש הזה נשמע כמו חלום רחוק בפייסבוק, שהייתה חברה במשבר עמוק שחטפה מהלומה אחרי מהלומה ● אז איך היא הפכה מחברה בצרות למנצחת הגדולה של עונת הדוחות? ולמה 20 שנה אחרי שהוקמה היא מתחילה לחלק דיבידנד

מארק צוקרברג, מייסד מנכ''ל מטא (לשעבר פייסבוק) / צילום: ap
מארק צוקרברג, מייסד מנכ''ל מטא (לשעבר פייסבוק) / צילום: ap

בסוף השבוע האחרון פרסמה פייסבוק (מטא) את הדוחות הכספיים שלה לשנת 2023. הנתונים היו חלומו של כל משקיע: הרווח הנקי זינק בכמעט 70% בהשוואה לשנה שעברה והסתכם ב־39 מיליארד דולר; ההכנסות עלו גם הן מעבר לציפיות המוקדמות כ־135 מיליארד דולר; וקופת המזומנים גדלה יותר מפי שניים - מ־18 מיליארד דולר של תזרים חופשי ל־43 מיליארד. אבל הבשורה שטלטלה את השוק יותר מכל ככל הנראה, הייתה ההודעה כי מטא תתחיל לראשונה לחלק דיבידנדים.

פרשנות | מטא נסקה בזכותה, אפל ירדה: התלות המסוכנת של ענקיות הטכנולוגיה בסין
WSJ | אחרי גל של חגיגות פיננסיות, הטכנולוגיות האלה בעלות של מיליארדי דולרים צריכות הפסקה
ניתוח גלובס | עסקת הענק של מטא והמדד שהגיע לשיא היסטורי: האם שוק השבבים לקראת מפץ?

החדשות הטובות האלה הביאו את מטא לרשום היסטוריה ביום שישי: מניית ענקית הטכנולוגיה זינקה ביותר מ־20% והיא הוסיפה לערכה לא פחות מ־205 מיליארד דולר ביום אחד. כך, ביום הולדתה ה־20 של החברה שהפכה לשם נרדף לרשתות חברתיות, נשבר שיא חדש: תוספת השווי היומית הגדולה ביותר אי־פעם.

אבל ההישג של מטא מתחדד אפילו יותר כשמכניסים אותו לקונטקסט. עד לפני שנתיים פייסבוק הייתה הכבשה השחורה בשבע המופלאות. חזון המטא־וורס של המייסד והמנכ"ל מארק צוקרברג התקשה לרכוש את אמון המשקיעים, הרווחיות נשחקה, ההכנסות מפרסום דשדשו והמניה צנחה ב־76% בין ספטמבר 2021 לנובמבר 2022. כשמחיר המניה הגיע לשפל של כמעט עשור לשווי של פחות מ־90 דולר למניה, בוול סטריט החלו להישמע קולות שמספידים את הרשתות החברתיות מבית צוקרברג. תהו אם הוא יודע להפוך יותר מ־3 מיליארד משתמשים נאמנים למנוע הכנסות, להתרכז בעסקים צומחים במקום בפרויקטים כמו המטא־וורס שספק אם יש להם היתכנות עסקית כיום, והצביעו על הצרות הרגולטוריות שמחכות למטא בקונגרס ובמערכות משפט בארה"ב ובאירופה.

ולמרות ההספדים והתחזיות הקודרות, מטא הצליחה לרשום מהפך של ממש והיא מסתמנת בתור ההצלחה הגדולה של עונת הדוחות הנוכחית (פרט לאנבידיה שטרם פרסמה דוחות). איך מטא התגלגלה מחברה בצניחה להבטחת השנה? גלובס צולל למהפך של מטא.

AI במקום עובדים: הקיצוצים השתלמו

אם יש מהלך שמשקיעים בוול סטריט אוהבים במיוחד זה פיטורים. מעבר למודל עסקי רזה יותר סימן את השנה האחרונה אצל רוב ענקיות הטכנולוגיה, פרט לאפל, אבל במיוחד בפייסבוק. חוץ מאמזון, אף ענקית טכנולוגיה לא פיטרה בהיקפים של מטא. 21 אלף עובדים עזבו את החברה במה שצוקרברג עצמו הגדיר בתור "שנת ההתייעלות". ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל באגף הייעוץ בבנק לאומי מסביר כי "צוקרברג הבין טוב מאוד שהוא חייב לשנות כיוון ולהתחיל לייעל את החברה".

צוקרברג הוא לא היחיד כאמור שהגיע להבנה הזאת. גם אמזון מצאה תרופה לרווחיות בגזרת הפיטורים והקיצוצים. זו אחת הסיבות לעלייה הגדולה ברווחים של החברה שפיטרה לא פחות מ־27 אלף עובדים בשנתיים האחרונות. בדוחות שפרסמה בשבוע האחרון, חשפה אמזון שהיא עבדה מהפסד נקי של 2 מיליארד דולר בסוף 2022 לרווח נקי של לא פחות מ־6.7 מיליארד דולר ב־2023. "אמזון חשבה שהרגלי הצריכה באונליין יישמרו, אבל זה התגלה כלא נכון. להן החברה הבינה שהיא חייבת לקחת את חטיבת הקמעונאות ולהתייעל בה. וכך עברו משולי רווח שליליים לחיוביים".

 

המשקיעים חיפשו הוכחה לעמידות מול משבר

אבל ההבנה שצריך להתייעל לכשעצמה לא הספיקה. מה שאיפשר למטא לחתוך רבע ממצבת העובדים שלה היה המהפכה הגדולה של השנה - הבינה המלאכותית. טכנולוגיות AI החלו להחליף עוד ועוד עובדים בחברות הטכנולוגיה בכלל ובמטא בפרט, במהלך שאותת לשוק חדשנות ויעילות. סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, אומר כי: "העוצמה של חברה גדולה ומובילה היא יציבות מול אתגרים - גם כלכליים, גם רגולטוריים וגם כמו מלחמות או מגיפות. החברה נמדדת בהתמודדות שלה בזמן משבר.

"כשאפל סגרו למטא את הברז ולא איפשרו להם יותר לעקוב אחרי פעילות המשתמשים מחוץ לאפליקציה, מטא נאלצה למצוא דרכים וערוצים חדשים כדי להגיע לקהלים השונים. לכן במטא עמלו על בינה מלאכותית ואלגוריתמים, כדי ללמוד עצמאית על התנהגות הצרכנים. בוול סטריט ראו את העבודה הטובה שלהם. בנוסף מבחינת הבורסה האמריקאית, מי שלא נמצא בבינה המלאכותית לא קיים. ככה פייסבוק הגיעה להישגים האלה".

שחר כרמי, אנליסט טכנולוגיה בכיר בפסגות בית השקעות, מעריך כי הסנטימנט הזה ימשיך ללוות אותנו גם בהמשך השנה: "כל ענקיות הטכנולוגיה מדברות על העלאת ההשקעה ברכישת ציוד שיכינו אותם לעידן הבינה המלאכותית. מטא, יחד עם מיקרוסופט, אמזון, וגוגל עשו צעדים בכיוון. היחידה שפחות מדברת על כך, ואולי לכן גם נענשת במחיר המניה היא אפל (ראו ידיעת צד)".

צוקרברג הפסיק לנסות למכור את המטא־וורס

לא רק גידול בהשקעות AI הקפיצו את מניית מטא. למעשה, נראה שמילת המפתח במקרה שלה היא "איזון". אחד המדדים בדוחות של מטא שתפסו את תשומת הלב של המשקיעים יותר מכל היו נתוני הוצאות ההון (capex). מדובר בנתון שמאגד השקעות בנכסים, ציוד ושדרוגים, ובמקרה של מטא בעיקר הוצאה על מטא־וורס וטכנולוגיות AI. בשנת 2022 הנתון הזה היה אחת הסיבות המרכזיות לצניחה במניית מטא, כשהוצאות ההון זינקו בחסות חזון המטא־וורס אל מעבר לרווחים, אבל ב־2023 נראה שצוקרברג מצא את האיזון. הוצאות ההון קטנו מ־32 מיליארד דולר ב־2022 ל־28 מיליארד דולר ב־2023. אמנם זה נראה כמו שינוי קטן, אך גודלו האמיתי מתברר כשמתחשבים בעובדה שבשנה החולפת נוספו לאותו הסעיף הוצאות נכבדות בתחום הבינה המלאכותית.

האם המשמעות היא שצוקרברג חותך הוצאות וגונז את חזון המציאות המדומה שלו? בינתיים לא. אבל נראה שהמנכ"ל והמייסד הפנים את העובדה שהוא מתקשה לרתום לחזון שלו את וול סטריט. סרגיי וסצו'ונוק מאופנהיימר, אומר כי "הבעיה של מטא היא המטא־וורס. זה גורם להם להפסדים רבים. אבל הבעיה הזו יכולה להיות גם הפתרון, כי היא מייצרת מצב בו למטא תמיד יש פוטנציאל התייעלות. אבל בינתיים, כל עוד מטא מרוויחה וצומחת לשוק פחות אכפת. המניה יחסית זולה והיא נחשבת לאחת ממניות הביג טק הכי זולות היום.

"בוול סטריט מפנטזים שחטיבת המטא־וורס תצטמצם. אם צוקרברג היה מוותר על ההפסדים התפעוליים שם שמגיעים למיליארדים, המניה שלו הייתה יכולה לקפוץ. אבל העובדה שבחברה לקחו אחריות על ההוצאה הזו והיא לא צומחת בצורה חסרת פרופורציה מביאה את וול סטריט לבלוע את הצפרדע. במבחן האמת צוקרברג הוכיח שהוא יודע לעשות שינויים משמעותיים ולהתאים את עצמו לסביבה".

למה מטא מתחילה לחלק דיבדנדים דווקא עכשיו?

אחת ההתאמות האלה היא ניסיון למשוך את משקיעי הערך. לראשונה בתולדותיה, מטא הודיעה בסוף השבוע האחרון כי היא תחלק דיבידנד. עם קופת מזומנים של 43 מיליארד דולר ענקית הטכנולוגיה צוקרברג מנסה להפוך את פייסבוק לחברה אטרקטיבית עבור משקיעים מסוג חדש. "זה מושך משקיעים או קרנות עם קריטריונים של חלוקת דיבידנד", מסביר אורגד מלאומי. "כך למעשה צוקרברג פותח קהל חדש של משקיעים המחפשים דיבידנד צומח שצפוי לגדול בשיעור נאה". בנוסף לחלוקת הדיבידנדים, מטא הכריזה כי היא תבצע מהלך של רכישות חוזרות בסך של 50 מיליארד דולר.

גם וסצ'ונוק מייחס את אותה משמעות למהלך: "חברת צמיחה לא אמורה לחלק דיבידנד. היא אמורה להשקיע לכאורה בצמיחה. המהלך הזה מסמן כיוון לחברה, אומר שיש לה קופת מזומנים גבוהה, ופותח קהלים חדשים בנוסף לבסיס המשקיעים שלהם. משקיעי ערך שמעוניינים בחלוקת דיבידנד. המשקיעים אוהבים לראות שהם לא משתגעים על פרויקטים חדשים ושהחברה סיימה את מסע ההרפתקאות שלה".

אבל נראה שיותר מכל, חלוקת הדיבידנדים היא ניסיון להעביר מסר למשקיעים: אחרי כל המשברים, אנחנו הופכים לחברה יציבה. "אחרי שנה של פעילות ליבה שהותקפה והתחרות מול טיקטוק, מה שרואים כעת הוא את חזרתה של מטא להיות מדפסת כסף", מסכם שחר כרמי מפסגות. "היא הצליחה להתגבר בדרך טכנולוגית על המגבלות של אפל, נותנת פייט לטיקטוק עם הרילס באינסטגרם וצומחת ביותר מ‏־20% בהכנסות מפרסום. את כל זה היא עשתה בין השאר על ידי שילוב נכון של בינה מלאכותית בקריאייטיב ובניהול קמפיינים".

עוד כתבות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

חמאס: "קיבלנו את ההצעה של ישראל להפסקת אש - נבחן אותה ונעביר את תשובתנו"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות