גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבנקים הגדולים בעולם בכוננות: האיום הרגולטורי מגיע לרגע ההכרעה

הבנקים הגדולים בארה"ב עלולים לספוג עלייה חדה בדרישות ההון, עקב יישום כללי באזל 3 ● ההשפעה תתבטא בירידה חדה בתשואות להון, בדיבידנדים וביכולת התחרות בבנקים האירופיים המובילים ● מהי המשמעות לביצועי המניות, ואילו התאמות כדאי לעשות בתיקים?

צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הכותבים הם מנכ"ל ומנהלת בחברת הייעוץ הפיננסי Complex

המשבר הפיננסי העולמי ב-2008 פגע אנושות בסקטור הבנקאות בארה"ב; בנקים גדולים ובראשם ליהמן ברדרס קרסו, בעוד שוויים של ענקי בנקאות אחרים ירד בחדות וחלקם נזקקו לחילוץ ממשלתי או ממשקיעים במחירי רצפה.

המדינה לא תשיב תמלוגי גז. המשקיעים גילו זאת באיחור של שנה 
"תוציאו את הכסף מהעו"ש. זה אפיק ההשקעה המעניין היום" 

אך בשנים האחרונות הבנקים האמריקאים הגדולים חזרו לשגשג, הניבו תשואות גבוהות למשקיעיהם, והובילו בגאון את שוק הבנקאות הגלובלית.

לשם המחשה, שווי השוק המצרפי של ארבעת הבנקים האמריקאים הגדולים (ג'יי.פי מורגן, בנק אוף אמריקה, וולס פארגו ומורגן סטנלי) הינו מעל 1 טריליון דולר, יותר מפי 4 מארבעת הבנקים האירופיים הגדולים. בנוסף, מרבית הבנקים האמריקאים הגדולים מניבים תשואות דו-ספרתיות להון, הגבוהות בממוצע ב-4% מתשואות מקביליהם האירופיים מאז 2019.

לא בכדי, הבנקים האמריקאים הגדולים מהווים עוגן כמעט בכל תיק השקעות, ובפרט בתיקי הפנסיה והחסכונות השונים בישראל. אולם, שינויים רגולטורים גלובליים בכללי הלימות ההון, צפויים להקטין דרמטית את התשואות והדיבידנדים שיקבלו המשקיעים בשנים הקרובות, ועשויים להצריך התאמות בתמהיל ההשקעות בבנקים.

מעודף בהון, למחסור

כללי באזל 3 הסופיים בארה"ב, המסדירים את דרישות הלימות ההון מהבנקים, צפויים להתפרסם בקרוב ולהיכנס לתוקף בהדרגה החל מ-2025 עד ליישום מלא ב-2028, שיהיה מחמיר במיוחד בהשוואה גלובלית. הכללים צפויים להגדיל ב-16% את דרישות ההון מהבנקים האמריקאים, הרבה מעבר לגידול הנדרש הצפוי של 10% ו-3% בלבד בבנקים באירופה ובבריטניה, בהתאמה.

 

האפקט על הון הבנקים הגדולים בארה"ב צפוי להיות עצום. להערכת בלומברג, בעוד שמונת הבנקים האמריקאים הגדולים מחזיקים כיום הון עודף של 144 מיליארד דולר, הרי שתחת הכללים החדשים הם יעברו לחוסר של 44 מיליארד דולר, שיצטרכו לצבור עד 2028.

 

הדבר מוביל למאבק איתנים בין הבנקים לרגולטורים, שטוענים שיש צורך בחיזוק איתנות הבנקים, שבתורם יוכלו למלא את דרישות ההון בקלות על ידי צבירת הרווחים בהדרגה עד 2028, על חשבון דיבידנדים ורכישות עצמיות של מניות - שהבנקים ביצעו בהיקף עתק של 137 מיליארד דולר בין השנים 2020 עד 2022, לפי בלומברג.

מנגד, הבנקים הגדולים טוענים שאין הצדקה להגדיל את הונם, מאחר שהיקפי ההון שברשותם גבוהים דיים ואין סכנה ליציבותם. לראיה, משבר קריסות הבנקים האזוריים בראשית 2023 לא השפיע עליהם. טענה נוספת היא שתיפגע יכולתם לתת אשראי, בדגש על אשראי עסקי ומשכנתאות, ולספק נזילות בשוקי ההון.

האירופיים נותנים פייט

המשמעות הישירה של דרישות ההון החדשות תהיה ירידה חדה בתשואה להון של הבנקים האמריקאים. לפי הערכת פירמת הייעוץ אוליבר ויימן, זו תיחתך ב-6% בשנים הקרובות, לתשואה חד-ספרתית נמוכה, דבר שצפוי להוביל לפגיעה בביצועי מניותיהם.

מנגד, לנוכח היישום המקל יותר של באזל III על בנקים באיחוד האירופי, הציפייה היא שהיתרון ההוני החדש שייווצר להם יהפוך אותם לתחרותיים יותר בשווקים הגלובליים, מבחינת העמדת אשראי ובמסחר בשוקי ההון, ויגדיל את התשואה על הונם ואת ביצועי מניותיהם.

הנה, כבר ב-2023 הניב מדד הבנקים בארה"ב כ-12% בלבד, ביחס לזינוקים במדדי S&P 500 והנאסד"ק שהניבו כ-23.5% ו-40%, בהתאמה, ומדד הבנקים האירופיים שטיפס כ-25%.

יוסבר כי ככל שהתשואה להון נמוכה יותר ביחס לתשואה הראויה לבנק בהתאם לסיכון בפעילותו, השוק "מתקן" את מחיר המניה מטה כדי להגיע לתשואה הנדרשת. לדוגמה, אם בנק מצופה להניב תשואה להון של 12%, אך מניב 6% בלבד, השוק יוריד את מחיר מנייתו עד שיגיע למכפיל הון של 0.5 והתשואה האפקטיבית תהיה 12%.

לכן, במשך שנים ארוכות בנקים אירופיים מובילים שהציגו תשואות חד-ספרתיות נמוכות להון, נסחרו במכפילי הון נמוכים משמעותית מ-1 ואף מ-0.5. זהו החשש הגדול ביותר של הבנקים האמריקאים כיום מדרישות ההון.

מנגד, אותם בנקים אירופיים סובלים מאתגרים משמעותיים במודל העסקי וברווחיות, כגון בעיות נגררות של תיקי אשראי בעייתיים, סוגיות רגולטוריות שהובילו לקנסות עתק, וכן מתחרות מוגברת בסקטור הבנקאי בחלק ממדינות אירופה שכולל אלפי בנקים בגדלים שונים. סיכונים אלה אינם מתקיימים באותה מידה בארה"ב ולכן להערכתנו החששות מוגזמים ונועדו להשגת הקלות רגולטוריות.

התרחישים והמשמעויות

אנו מעריכים כי התוצאה הסבירה ביותר בארה"ב תהיה פשרה רגולטורית, שתגדיל את הון הבנקים בהיקף משמעותי אך נמוך יותר מזה שבהצעה הנוכחית, ובהתאם תקטין את התשואות להון ואת חלוקות הדיבידנדים ורכישות חוזרות בשנים הקרובות. זה יתורגם להערכתנו לביצועי חסר מתונים במניות הבנקים האמריקאים, ויקנה לראשונה זה שנים רבות יתרון תחרותי לבנקים אירופיים.

פשרה בדרישות ההון, שתאפשר את המשך שגשוג הסקטור הבנקאי, הינה גם אינטרס רגולטורי בהיבט היציבות: דרישות הון גבוהות מדי אולי יחזקו את הבנקים בטווח הקצר, אך עלולות לסכנם בטווח הארוך, שכן בנק שלא יכול לייצר באופן עקבי תשואה מספקת על ההון הוא בנק נכה, שיתקשה לגייס מימון בעת צרה.

שנית, להערכתנו, יישום דרישות ההון החדשות לא יביא לקיטון בהעמדת האשראי בכלכלת ארה"ב ולא לפגיעה בביצועי שוק המניות בכללותו. זאת, מכיוון שהשלמת ההון בבנקים תגיע מצמצום דיבידנדים ורכישות עצמיות של מניות כאמור, ולאור קיומו של שוק איגוח מפותח, שמזרים היקפי עתק של אשראי למשכנתאות, צרכנים ועסקים. באירופה שוק האיגוח מפותח הרבה פחות והתלות בבנקים לקבלת אשראי היא גדולה, כך שהגדלת הונם הרגולטורי מתורגמת מיידית לפגיעה כלכלית ומגבילה את חופש הפעולה הרגולטורי. האמור ממחיש את חשיבות שוק האיגוח, לתשומת לב המחוקקים והרגולטורים המקומיים, לקראת חוק האיגוח הסופי הצפוי בקרוב.

ואם הזכרנו את ישראל, בנק ישראל טרם קבע כללים לאימוץ כללי באזל III הסופיים, אולם לנוכח המשטר הנוהג שבו ממילא מחזיקים הבנקים הישראליים היקפי הון גבוהים, לא צפויה להיות לכללים השפעה מהותית בעתיד. מנגד, הפחתת דירוג לישראל, אם תתרחש, עלולה להוריד את הלימות ההון בבנקים, להערכתנו בשיעור של כ-0.3%.

הגורמים בטור זה עשויים להשקיע בני"ע או מכשירים, לרבות אלה המוזכרים בו. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם
תקינה רגולטורית שנועדה להסדיר את דרישות הלימות ההון מהבנקים כנגד הסיכונים שבפעילותם. באירופה היישום יהיה מקל יותר, בשל החלטת הרגולטורים להפחית את דרישות ההון ביחס לסטנדרטים הגלובליים, בעיקר בגין העמדת אשראי מסוגים שונים. בישראל טרם נקבעו כללים לאימוץ סופי של התקינה.

עוד כתבות

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע לתושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית שאושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר לב-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות