גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במשך שנים סבלנו מהמשבר במקצועות הבריאות. עכשיו הוא יחריף

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם: ההתמודדות עם משבר כוח אדם במקצועות הבריאות ● המחסור במטפלים הוא ארוך שנים - והממשלה מתעכבת עם הפתרונות

חדר פיזיותרפיה. המחסור יחריף / צילום: באדיבות ההסתדרות
חדר פיזיותרפיה. המחסור יחריף / צילום: באדיבות ההסתדרות

 

 

 

אף שכעיתון כלכלי, אנו דוגלים באחריות פיננסית, יש מקרים שבהם מוכרחים להכיר שישנם חובות שאי אפשר לכסות. כזה הוא החוב שאנחנו, החברה הישראלית, חייבים לנפגעות ולנפגעים במלחמה - בחזית ובעורף, בגוף ובנפש. אז נכון, את החוב הזה לא נוכל להחזיר במלואו, אבל עדיין מוטלת עלינו החובה לעשות עבורם כל מה שאפשר.

והצעד הראשון והבסיסי ביותר הוא לדאוג לשיקומם. השיקום הוא מסע ארוך ומייסר שדורש התמסרות לטיפולן של ידיים מקצועיות: פיזיותרפיסטיות, מרפאות בעיסוק, קלינאיות תקשורת. אבל - וזה אבל חשוב - לשירותי הבריאות האלה יש ביקוש אדיר גם בשגרה, כאשר מרביתו מגיע מילדים עם מוגבלות ומבוגרים בגילי 65 ומעלה. אם כן, המשימה היא לראות כיצד ממשיכים לספק את השירות הבסיסי הזה לאוכלוסיות הללו - ובמקביל לתת מענה גם למטופלים החדשים.

אז הצורך ברור. מה שפחות ברור הוא איך מספקים אותו. כבר בשנת 2020 היה מחסור משמעותי במרפאות בעיסוק (2,570), בקלינאיות תקשורת (2,189) ובפיזיותרפיסטיות (1,947). "טוב", תגידו, "עברו כבר יותר משלוש שנים, אולי המצב השתפר בינתיים?". ובכן, אל תעצרו את נשימתכם. אבל את הסיפור הזה צריך לספר מההתחלה.

לקריאת הדוח המלא לחצו כאן

מחסור של שנים

תחילה, יישור קו. המונח "מקצועות הבריאות" מכוון לתחומי עיסוק מוגדרים המוסדרים בחוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות. החוק כולל שמונה מקצועות בריאות, כאשר לענייננו, נתייחס בעיקר לשלושה מהם: ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה וטיפול בהפרעות תקשורת (קלינאי תקשורת).

עכשיו נחזור אחורה בזמן. עד 2017. במאי אותה שנה, מבקר המדינה מוציא דו"ח בעניין "טיפולים בתחום התפתחות הילד". הממצא העיקרי: יש מחסור גדול בכוח האדם הטיפולי באותם מקצועות בריאות שהזכרנו. המחסור בכוח אדם מוביל לזמני המתנה ממושכים לאבחונים ולטיפולים במכונים וביחידות להתפתחות הילד. כמה ארוכים? לעתים הם מגיעים אפילו ליותר משנה. לשם השוואה, היעד של משרד הבריאות הוא 3 חודשים. כן, הפער הוא עד כדי כך גדול.

 

מה שעוד בולט בדו"ח המבקר, במיוחד על רקע המלחמה, הוא המחסור החריף במקצועות הבריאות דווקא באזור הדרום. על פי נתוני משרד החינוך שהוצגו מספר חודשים לאחר מכן, שליש מהמשרות בתחום מקצועות הבריאות במוסדות החינוך המיוחד בדרום אינן מאוישות.

הממצאים החמורים שהוצגו בדו"ח המבקר החלו להניע דינמיקה של עיסוק הולך ומתגבר בנושא. בעקבותיו, למשל, התקיימו דיונים רבים בוועדות הכנסת השונות בנושא המחסור הגדול בכוח אדם במקצועות הבריאות ובצורך האקוטי למצוא מענים ופתרונות לצמצומו.

הרפורמה שהכזיבה

והנה, בספטמבר 2020, הגענו לנקודת ציון משמעותית במאמץ לצמצם את המחסור בכוח האדם במקצועות הבריאות במערכת הציבורית. אז נכנסה לתוקפה "הרפורמה בהתפתחות הילד" שמטרתה להחזיר מטפלים ממקצועות הבריאות לשירות הציבורי ולהגדיל את מספר המטופלים והטיפולים במערך התפתחות הילד (שמורכב מהמקצועות הרלוונטיים לענייננו). זאת, על מנת לשפר את זמינות המערך ולקצר את זמן ההמתנה לתורים, להגדיל את היקף הטיפולים הניתנים בשירות הציבורי ולטייב את איכותם - ולהפחית את הנטל הכלכלי של המשפחות הפונות לקבלת טיפולים בשירות הפרטי.

התקוות היו בשמיים. אבל כגודל הציפיות, כך גודל האכזבות. הרפורמה, למרבה הצער, לא השיגה את יעדיה. קופות החולים לא הצליחו להגדיל את היצע המטפלים באופן משמעותי ולצמצם דרמטית את זמני ההמתנה.

אפילו משרד הבריאות מודה שהרפורמה נכשלה. כפי שציינו נציגיו, אומנם קופות החולים הצליחו להגדיל את מספר הטיפולים שניתנו, אבל לא בהיקף המצופה. אף שרואים בשטח ירידה קטנה בהמתנה לזמן הטיפולים והאבחונים, זו רחוקה מלפגוש את יעדי התוכנית. גם כספים שהובטחו ליחידות להתפתחות הילד העומדות בפני חשש קריסה - לא הועברו עד עצם היום הזה.

כל זה חייב את הממשלה להפיק לקחים. ואכן, באוקטובר 2021, פורסם דו"ח מקצועות הבריאות - שהוא המסמך המסכם של הצוות לבחינת פערי כוח אדם במקצועות פיזיותרפיה, קלינאות תקשורת וריפוי בעיסוק. הצוות הוקם כחלק מפרויקט סקירת הוצאות - תהליך בהובלת צוות ממשל במשרד ראש הממשלה ואגף תקציבים במשרד האוצר, שמטרתו לשפר את יעילות הקצאת המקורות הממשלתיים ולהגביר את יכולת השליטה בתקציב המדינה על ידי בחינה סדורה ומחזורית של חלקי התקציב. הצוות כלל נציגים בכירים ממשרד ראש הממשלה, משרדי האוצר, החינוך, הבריאות, העבודה והרווחה.

אחת הקביעות המרכזיות בדו"ח היא שמצוקת כוח האדם הטיפולי, בעיקר בתחום התפתחות הילד, צפויה להתגבר. בהקשר זה, צריך לדעת שהמגזר הציבורי הוא המעסיק הגדול ביותר של בעלות המקצוע ממקצועות הבריאות, אם באמצעות משרדי ממשלה ואם באמצעות גופים ציבוריים במישרין או בעקיפין. נקודה זו מובילה לאמירה חשובה נוספת של הדו"ח, לפיה משק כוח האדם במקצועות הבריאות לא מתנהל כשוק חופשי, אלא תלוי ברגולציה מאסיבית של המדינה על גופיה השונים, כך שהגעה לאיזון בין מרכיבי הביקוש וההיצע מחייב התערבות ממשלתית.

 

הבשורה הגדולה בדרך?

אז מה עושים? כדי לטפל בבעיות החמורות שהוצפו בדו"ח, בפברואר 2022 הממשלה קיבלה החלטה שעניינה, באופן לא מפתיע, "תוכנית להתמודדות עם פערי כוח האדם במקצועות הבריאות". החלטה זו - מספר 1140 - שמה לה למטרה לייצר מענה הוליסטי וכלל־משרדי לפערי כוח האדם בשירות הציבורי במקצועות הפיזיותרפיה, קלינאות התקשורת והריפוי בעיסוק.

לצורך זה, ההחלטה אימצה את הדו"ח מ-2021, ועל בסיסו פירטה משימות, הגדירה לוחות זמנים והטילה אותן על הגורמים הרלוונטיים, בראשם משרד ראש הממשלה, אגף תקציבים במשרד האוצר, משרד הבריאות ומשרד החינוך - בדגש על המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) והוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת).

מכאן גם חשיבותה של החלטה 1140, שבאה לייצר תכנית מדינית מקיפה למגוון האתגרים במשרדי הממשלה השונים על מנת לספק מענה מתכלל ושלם מתוך ראייה רוחבית. לא נגזים אם נגיד שההחלטה הייתה בשורה גדולה שזרעה תקווה אמיתית שהנה, הממשלה מבינה את גודל המצוקה, הדחיפות והבהילות ורואה לנכון לייצר פתרון יסודי לבעיה האקוטית.

גולת הכותרת של ההחלטה הייתה הקביעה שיגובש, אחת ולתמיד, מסמך מדיניות ובו המלצות למערך פתרונות ישימים בטווח הקצר, הבינוני והארוך להתמודדות עם הפער במקצועות הבריאות - תוך התייחסות לסוגיית התקציב הנדרש. הדו"ח, כך נקבע בהחלטה, יתפרסם בתוך 180 יום - כלומר, באוגוסט 2022. יש למה לחכות.

איחור של שנה וחצי

החודשים עברו. מת אב ומת אלול, גם נאסף תשרי - אבל הדו"ח בושש לבוא. שנה הלכה, שנה באה - והפרסום לא נראה באופק. נחסוך לכם את ההמתנה: הדו"ח פורסם רק בינואר 2024 - איחור של כמעט שנה וחצי ביחס לתאריך היעד שנקבע בחגיגיות אי שם בפברואר 2022. ומה שלא פחות חשוב הוא שתאריך ההגשה יצא רק ימים ספורים לפני העברת תקציב 2024, כך שספק אם ההמלצות התקציביות יוטמעו גם בשנה זו. עוד שנה חלפה.

אחת הנפגעות של העיכוב הזה היא תוכנית התמריצים לטווח קצר. בין היתר, דובר שם על מתן מענקים זמניים לתמרוץ ההיצע והגדלת שעות העבודה במוסדות ציבוריים. התוכנית - שהייתה אמורה להתפרסם כבר לפני יותר משנה וחצי - הייתה יכולה להשפיע ישירות על כניסת מטפלים לשירות הציבורי. אלא שמלבד שברירי ידיעות שאפשר ללקט פה ושם, לא ברור מתי התוכנית תתפרסם ואם היא בכלל תתוקצב. דאגה ל"טווח קצר" כבר לא תהיה פה.

איך בממשלה מסבירים את העיכוב הזה? אנחנו שמענו כל מיני הסברים. נטען, למשל, שהעיכוב נובע מחילופי ממשל ומורכבות הפיתוח וההתאמה של מנגנון מוסכם ליישום המשרדים הרלוונטיים. הסבר אחר תולה את האיחור במורכבותה של הסוגיה המאגדת אוסף בעיות ואתגרים חוצי משרדים וגופים ציבוריים שונים, שחייב עבודת עומק לאיסוף המלצות מגובשות כמקשה אחת, שכן אימוץ חלקי של פתרונות לא יועיל בכדי להשיג את המטרה והתוצאה הרצויה.

חוץ מזה, נשמעה גם טענה שגורמי הממשל לא רצו לפרסם את הדו"ח ללא מקור תקציבי ליישומו. כלומר, עוד בטרם פרסום דו"ח ההמלצות, עלה כי אמנם הסתיימה עבודת הצוות הבין משרדי לגיבוש ההמלצות, אך הוא לא נכלל בתקציב המדינה לשנת 2023. לפיכך, נטען אז כי מחפשים "פתרונות יצירתיים" באיגום משאבים לתקצוב התוכנית מהמשרדים המעורבים בהכנת המשימות שבהחלטת הממשלה.

אנחנו יכולים להוסיף על ההסברים הללו גורמים נוספים שאפשר לזהות אותם כחסמים עיקריים. הראשון הוא חוסר תכנון תקציבי. סעיפי ההחלטה נעדרים קביעת או הגדרת תקציב ברור לגבי יישום ההחלטה. דוגמה מאלפת היא שתחת סעיף התקציב בנוסח ההצעה, מצוין בזאת הלשון: "תקציב - לא רלוונטי".

חסם נוסף הוא הגדרת זמנים לא ריאלית. אף שכולנו בעד יישום מהיר של החלטות, כאן לוחות הזמנים היו שאפתניים מדי - כשלמשימות מורכבות מאוד נקצבו לעתים שבועות ספורים בלבד. התוצאה, כפי שראינו, היא איחורים קיצוניים.

היבט נוסף שראוי לציין בהקשר זה הוא היעדר השקיפות בהתקדמות העבודה ובמידת יישום ההחלטה. זהו אלמנט משמעותי שרשמיו, גם אם אינם ניתנים למדידה ברורה, בהחלט עלולים גם הם לתרום לחוסר המוטיבציה של מטפלות להישאר במגזר הציבורי, באין התקדמות לפתרון נראה לעין.

איך יוצאים מהמשבר?

ובכל זאת, מה כן יש במסמך הזה? בדו"ח יש סקירה נרחבת של המלצות להתמודדות עם פערי כוח האדם בשירות הציבורי בטווח הבינוני והארוך. ההמלצות הללו כוללות שורת צעדים בשלושה צירי פעולה: הגדלת ההיצע של בעלי המקצוע, הגברת האטרקטיביות של העבודה בשירות הציבורי והגברת היעילות של העבודה בשירות הציבורי - תוך מתן דגש לחיזוק תשתית הנתונים ושיפור העבודה הבין־משרדית. לפי הצוות שגיבש את הדו"ח, כדי לתת מענה ראוי לאתגרים אלה באופן האפקטיבי והיעיל ביותר, מומלץ ליישם כמכלול את ההמלצות שהובאו.

אם נסתכל על ההתנהלות הממשלתית במבט קצת יותר רחב, נראה שהממשלה אכן ניסתה לעשות ניסיון לפתור, גם בטווח המיידי וגם בטווח הרחוק, את פערי כוח האדם של המטפלות במקצועות הבריאות במגזר הציבורי - ומכאן להשפיע על השירות שמקבלים אין ספור ילדים ובוגרים.

ובהחלטה 1140 אכן יש היגיון יישומי וביצועי. דווקא מהסיבה הזו, מפתיע לגלות שההחלטה לא תוקצבה ובדו"ח ההמלצות, המהווה אחד התוצרים מרכזיים לה, אין תכנית פעולה לביצוע לפי תעדוף והערכות תקציביות. אם ההחלטה לא תתוקצב בהתאם, ההחרפה במחסור במטפלות והרעבת השירות הציבורי רק תלך ותחמיר - כשהראשונים לשלם את המחיר יהיו הילדים עם הצורך במענים מיוחדים.

הדרך לצאת מהמשבר עוברת בשינוי סדר העדיפויות הממשלתי. דוגמה לכך אפשר למצוא במשרד הבריאות. הטיפול בתכנון כוח אדם ארוך טווח במערכת הבריאות מבוזר בין יחידות שונות במשרד הבריאות. בעוד שתכנון כוח האדם לרפואה, למשל, נמצא תחת מינהל תכנון אסטרטגי וכלכלי שבו מועסקים כלכלנים ואנשי מדיניות, תכנון כוח האדם למקצועות הבריאות בהם עסקינן, מצוי תחת אגף מינהל ומשאבי אנוש, שעוסק בכלל בנושאים מנהלתיים ורישוי מקצועי. ביזור האחריות פוגע ביכולת לנתח את הצרכים וליישם את צעדי המדיניות. לכן, בממשלה מצהירים שיוקם אגף במשרד הבריאות שיעסוק בדיוק בנושא זה וינהל את כלל הממשקים הרלוונטיים באופן מרוכז.

עוד כתבות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו