גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עד לא מזמן היא הייתה בוחרת מניות מחוננת. היום היא משמידת העושר הגדולה בעולם

רק לפני שלוש שנים נחשבה קת'י ווד ל"בוחרת המניות הטובה בעולם", ולכוכבת רוק של המשקיעים הקטנים ● אבל לאחרונה היא מזוהה בעיקר עם השקעות כושלות והפסדי ענק ● מורנינגסטאר: "משמידי הערך הגדולים ממחישים שאין ערובה להצלחה, גם בסביבת שוק עולה"

קת'י ווד, בעלת ARK / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID
קת'י ווד, בעלת ARK / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

"משמידת ההון הגדולה ביותר" - זה התואר החדש שהעניקה סוכנות הדירוג מורנינגסטאר לקרנות ההשקעה של ARK, החברה של קת'י ווד, מי שעד לאחרונה נהנתה מתדמית של "גורו השקעות", "בוחרת המניות הטובה בעולם" ו"קמע למשקיעים". בשנים האחרונות ווד נפלה לכמה בורות, וגררה אחריה משקיעים וכספים רבים.

הדירקטורים, הנושים והכסף שעומדים בדרכו של אדם נוימן חזרה ל־WeWork 
ניתוח | הספק, האחים והאמריקאי: זה עומד להיות אחד מקרבות השליטה המעניינים ביותר בבורסה 

לפי הדיווח של מורנינגסטאר, הפסידה ARK למשקיעיה 14.3 מיליארד דולר בעשור האחרון, מה שהפך אותה למשמידת הערך המובילה ברשימה המפוקפקת. יותר מכך, היא איבדה יותר מפי שניים מהמקום השני ברשימה, קריין־שיירס (KraneShares), שפועלת בעיקר בסין ובהשקעות בתחום שינויי האקלים (עם הפסד של 6.5 מיליארד דולר). מנגד, באותו זמן קרנות אחרות הניבו רווחים של 11.1 טריליון דולר, ציין הדוח.

קרן החדשנות של ווד (ARK Innovation) הוקמה בסוף שנת 2014, והשיגה תשואות נאות בשנים הראשונות לקיומה, על גלי הריבית האפסית והעליות בשווקים. את הפריצה הגדולה השיגה הקרן בשנת הקורונה, 2020, עם תשואה פנומינלית של 157%, לעומת 16% בלבד במדד S&P 500, או 47% במדד נאסד"ק 100 - מה שהלהיב את המשקיעים ואף הוביל את בלומברג לכנות אותה "בוחרת המניות הטובה בעולם".

בעקבות כך המשקיעים החלו לנהור ו־60 מיליארי דולרים זרמו לקרנות שלה (לעומת מיליארדים בודדים לפני כן). ARK של ווד אפילו החלה להציג פרסומים המלגלגים על משקיעים שמחפשים "ביטחון ונוחות" בקרנות מסורתיות יותר.

בחרה בטכנולוגיה משבשת

ווד הייתה חריגה באופטימיות הכמעט חסרת-גבולות שלה לגבי ההשקעות המסוכנות ביותר בשוק, כולל מטבעות קריפטו, ומניית טסלה, שלגביה חזתה לפני חמש שנים (בצדק) שתעלה ביותר מ־1,000% והפכה לסוג של "כוכבת רוק" למשקיעים פרטיים קטנים (ריטייל). מנגד, ווד צפתה שטסלה תגיע לשווי של 5 טריליון דולר עד שנת 2026 אך נכון לעכשיו היא נסחרת בשווי של 600 מיליארד דולר "בלבד", כשבשיא נסחרה לפי 1.4 טריליון דולר.

הסיבה לזינוק המרשים של קרן ARK בשנת 2020 היה מה שיפגע בה בהמשך - הסתמכות על מספר מניות של "טכנולוגיה משבשת", כמו טסלה, זום, רוקו, רובלוקס ואחרות. כשהמניות הקטנות זינקו היא כיכבה, אבל כאשר הן החלו ליפול, בסוף 2021, בעקבות האינפלציה והחשש מהעלאות הריבית, היא נפלה יחד איתן.

עד אמצע 2022 השמידה קרן ARK Innovation כ־70% מהערך שייצרה קודם לכן, ומחקה את כל התשואה שרשמה מ-2017. שנתיים אחרי ההצלחה הפנומנלית, במורנינגסטאר כבר הגדירו את התשואות של ווד "עלובות", ואת ARK ל"אחת מהקרנות עם הביצועים הגרועים ביותר" בארה"ב מאז 2020.

במורנינגסטאר הצביעו אז על "הגישה המסוכנת" וההתעלמות ה"סתמית" של ווד מסיכון. בניגוד לאחרים, ARK לא מעסיקה צוות ניהול סיכונים, ציינה מורנינגסטאר. "ההסתמכות של ווד על האינסטינקטים שלה לבנות את התיק היא חסרת אחריות", הם כתבו.

פרייזר פרינג, שורטיסט שהקים את קבוצת המחקר Viceroy Research, אמר כי "עם כמות ההון שהיא מחקה, איך אנשים יכולים בכלל לטעון שהיא מצליחה? היא מצליחה להיכשל".

ההימורים המסוכנים שלה יצרו לה אויבים, עד כדי כך שהוקמה קרן שורט על קרן החדשנות של ווד, בשם SARK. כשווד החלה ליפול - קרן השורט הרוויחה בגדול. ואכן, מאז 2020, משקיעים שהימרו נגד קרנות ARK הרוויחו כ־3.3 מיליארד דולר.

במגזין אינטליג'נסר ציינו בעבר שווד המשיכה להמר על המניות שהצליחו לה בשנים קודמות גם כשאחרים נטשו אותן, ורק הגדילה בהן את הפוזיציות תוך כדי הירידות - מה שוול סטריט מכנים "לנסות לתפוס סכין נופלת".

כך למשל קרה כשקנתה עוד מניות של Coinbase, פלטפורמה למסחר במטבעות קריפטו, כשהן נפלו ב־20% יום אחד לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות רבעוניות מאכזבות. ווד לא השקיעה בענקיות הטכנולוגיה כך שהקרנות שלה נפלו גם כשענקיות הביג־טק, כמו אפל ומיקרוסופט, עוד החזיקו מעמד בסוף שנת 2021.

כאמור, הנפילה של ווד נמשכה גם בשנת 2022, עם העלאת הריבית של הפד. קרנות ARK ספגו הפסדים משמעותיים של 67.5% רק באותה שנה. אומנם הקרנות שלה עלו ביותר מ־10% בשנת 2023, אך זה כמובן לא הספיק, וגם היה הרבה פחות מהביצועים של המדדים הגדולים (24% במדד 500 S&P ויותר מ־40% בנאסד"ק).

החדשנות הפסידה בגדול

לפי מורנינגסטאר, קרן החדשנות (ARKK) של ווד, שהיא קרן הדגל שלה, הייתה המפסידה הגדולה. בעשור האחרון (עד דצמבר 2023), הקרן, שמחזיקה בנכסים של 9.3 מיליארד דולר, אחראית לבדה למחיקת הון של כ־7.1 מיליארד דולר.

אבל היא לא קרן ARK המפסידה היחידה. גם ARK Genomic Revolution ETF (ARKG) חיסלה הון בשווי של 4.2 מיליארד דולר ב־10 השנים האחרונות. הדוח מוסיף כי גם 2024 לא מתחילה טוב עבור ARK. תעודת הסל הפופולרית ARK חדשנות ירדה מתחילת השנה ב־12% נכון לתחילת השבוע האחרון, בעוד שמדד S&P500 עלה ב-3% כמעט באותו זמן.

מחריבות ההון הגדולות ביותר בתעשיית הקרנות מזכירות שוב את הכלל מספר אחת בהשקעות: יש סיכון, אין תשואה מובטחת, וכדי למזער את הסיכון צריך לפזר את ההשקעות במדינות ובסקטורים שונים, מה שקת'י ווד לא עשתה. כפי שקרה במקרים רבים בעבר, גם הפעם המשקיעים שמעו על קת'י ווד ורדפו אחרי התשואה החלומית שלה, מבלי להבין את הסיכונים, ועשו זאת בדיוק כשלרוע מזלם התקופה הטובה הסתיימה.

על הסיכון אפשר ללמוד מכך שבשנת 2021 ציין הניו יורק טיימס כי רבות מהמניות שווד קונה נעות בקורלציה גבוהה. הן עולות יחד וזה עבד לטובתה ב־2020, אבל הן גם יורדות יחד, מה שהוביל להפסדים הכבדים כפי שקרה ב-2022-2023, אז נכסי הקרן הצטמצמו מכ־60 מיליארד דולר לכ־9 מיליארד דולר. "מחריבי הערך הגדולים ביותר בתעשיית הקרנות ממחישים שאין ערובה להצלחה, אפילו בסביבת שוק עולה", אמרה איימי ארנוט ממורנינגסטאר. "הם גם מספקים מקרה בוחן רב ערך כיצד לא להשקיע".

אך עבור ווד, הילדה הראשונה מבין ארבעה של מהגרים אירים, יש יד מכוונת שייתכן שתשמור גם הפעם על השוריות מברזל שלה, שהרי מרגעיה הראשונים "הייתה זו רוח הקודש שהתוותה את התוכנית", כך אמרה לארגון כנסייתי נוצרי ב־2016 (לפי הניו יורק טיימס). לא בטוח מה תהיה השפעת הטייטל הנוכחי, אך בנפילות קודמות טענה ווד שהאמונה בבחירות שלה לא השתנתה.

עוד כתבות

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט