גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה יעשו ההודים עם נמל חיפה? "כל מי שמנהל עסקים בוחן אם להמשיך או למכור"

שיחה עם ד"ר רון מלכא, יו"ר נמל חיפה, לשעבר שגריר ישראל בהודו ומנכ"ל משרד הכלכלה ● על המתחרים, האתגרים שמציבים החות'ים והחשש מהתלקחות בגזרה הצפונית ● האזינו

הצוללת. אסף זגריזק והילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רון מלכא, יו''ר נמל חיפה / צילום: יח''צ
הצוללת. אסף זגריזק והילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רון מלכא, יו''ר נמל חיפה / צילום: יח''צ

 

רון מלכא, לפני שנה נמל חיפה נרכש בידי המיליארדר ההודי גאוטם אדאני ובכך הפך מגוף ממשלתי לפרטי, אז גם אתה מונית ליו"ר הנמל. זו הייתה שנה לא פשוטה, בוודאי עם פרוץ המלחמה. איך הדברים נראים מנקודת מבטך?
"מרגע שקיבלנו את המפתחות, התחלנו תהליך מאתגר, של מעבר ‫מחברה ממשלתית לחברה פרטית וכן מעבר משוק מונופוליסטי לשוק תחרותי. ידענו שתהיה תחרות, אבל לא ידענו שתפרוץ מלחמה. המלחמה בהחלט שינתה דברים".

הצוללת | המומחה שבטוח: אנחנו נערכים למלחמה של אתמול ולא לזו של מחר
הצוללת | המומחה שמסביר: זה מה שיכריע בין ביידן לטראמפ
הצוללת | "יש כאן בלבול מוסרי, אם לא היו עוצרים את חמאס, הם היו רוצחים 10 מיליון"

כיצד משבר החות'ים משפיע עליכם? עד פרוץ המשבר אוניות שהובילו סחורה לאירופה וישראל עברו דרך תעלת סואץ. כעת, בשל האיום, מרבית האוניות מקיפות את אפריקה ונכנסות דרך מפרץ גיברלטר.
"המשבר משפיע עלינו, אבל במידה פחותה מכפי שנראה. ב"אנד גיים" כל הסחורות, כל חומרי הגלם, מגיעים ליעדם. אך מאחר שההפלגות מתארכות ב-3 שבועות, שירותי ההובלה מתייקרים וזה מגיע גם לצרכן. יש עליות מחירים שנובעות מכך".

 

באילו גזרות נפגעתם?
"בתהליך 'השטעון', כלומר תהליך שבו אוניות ענק שמגיעות מאזור הים האדום פורקות בנמל חיפה אוניות יותר קטנות שאחר כך ממשיכות בהפלגה. כיום לאוניות שמגיעות מהמזרח נוח יותר לפרוק סחורה בנמלי ים מערביים אלינו, למשל באיטליה, יוון, ואפילו קפריסין. זה פספוס שלנו. נפגענו גם בגזרת הקרוזים. נערכנו לשנת שיא עולמית וכולם בוטלו עד סוף 2024. זו פגיעה משמעותית כי נמל חיפה הוא המוביל בתחום הקרוזים".

"הסינים מפעילים את חמאס"

מנקודת מבט גיאופוליטית, מפרץ חיפה משמש כמיקרוקוסמוס של היריבות בין הודו לסין. התחרות העיקרית לנמל מגיעה מנמל המפרץ שניצב מולכם, והוא בבעלות סינית. ביחס למלחמה - הודו פרו־ישראלית וסין ההפך. לנוכח זאת יו"ר נמל אשדוד שאול שניידר קרא להחרים את הזיכיון של הסינים בנמל המפרץ. מה דעתך?
"אני לא יודע אם ניתן לשנות זיכיון, אבל יכול להיות שיש פה התנגשות ‫בין מזרח למערב, ‫שנקלענו לתוכה. ‫אם תשאלו את נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הוא יגיד שהעיתוי של ‫מתקפת חמאס קשור להכרזה שלו ‫בכינוס ועידת ה-G20 בספטמבר, אז דיבר על המסדרון הכלכלי הודו־המזרח התיכון־אירופה (IMEC). מדובר בנתיב סחר יבשתי שמחבר בין הודו, מדינות המפרץ וסעודיה עד ישראל, ועוקף את תעלת סואץ. הוא מייצג אלטרנטיבה ליוזמת 'הכביש והחגורה' (BRI) של הסינים. כפי שאני מבין את דבריו של ביידן, על בסיס מאמר שפירסם ב'וושינגטון פוסט' בנובמבר 2023, ‫הרי שהסינים, דרך האיראנים, ‫מפעילים את חמאס ‫כדי לפגוע באותה היוזמה. התנאי למימושה ‫הוא הרי נורמליזציה בין ערב הסעודית לישראל. אנחנו גם רואים מה קורה עם החות'ים בהקשר של סין".

מה קורה?
"ספינות סיניות יכולות לעבור חופשי דרך תעלת סואץ. אנחנו רואים במערכת הלוויין העולמית שיש כאלה שמדווחים 'אנחנו לא קשורים לישראל' כדי לעבור בתעלה ויש ספינות שמדווחות 'כולם אצלנו סינים', ואז הן מקבלות אישור מעבר. מן הצד השני הודו הצטרפה לקואליציה שתוקפת את החות'ים".

איך הניתוח הגיאופוליטי שלך מתכנס לתוך מפרץ חיפה? האם היריבות בין סין להודו והפיצול ביחס לישראל רלוונטיים להפעלת נמלים?
"מי שישלוט בנתיבי הסחר, ישלוט בכלכלה העולמית. כשאנחנו מסתכלים מכיוון הודו, ממזרח, אל אירופה וארה"ב - הדמוקרטיה היחידה באופק היא ישראל. לכן מבחינת ההודים ישראל היא השער למערב, ומפרץ חיפה הוא נקודה מרכזית. זאת אומרת, יש צומתי מפתח בקווי האספקה שעוברים בין מזרח למערב, שבהם גם הסינים וגם ההודים תוקעים יתד".

היו מי שהרימו גבה נוכח העובדה שכאיש שירות החוץ של מדינת ישראל לשעבר, מונית ליו"ר בחברה של מיליארדר המקורב לראש ממשלת הודו.
"אני רואה זאת כמבורך. יש ערך בכך שבצמתים הנכונים, יהיו אנשים עם ניסיון רלוונטי. במקום שבו אני נמצא, אני יכול לפתור בעיות רבות ואף לגשר בין תרבויות. הכל נעשה לפי הכללים וטוב שכך".

אזרחי ישראל צריכים להיות מוטרדים מהעובדה שנמל המפרץ מופעל בידי חברה סינית?
"אני חושב שזו שאלה שצריך להפנות לגורמי הביטחון. (לפני העברת הנמל לחברה סינית, על פי דיווחים בתקשורת, גורמי ביטחון הביעו חששות. עם זאת, במשרדי הממשלה הבהירו השבוע כי לנמל הגבלות ביטחוניות שונות - ה"ו וא"ז)".

"תחרות צריכה להיות הוגנת"

ב־2022 נמל המפרץ טיפל במחצית המכולות שטיפל נמל חיפה, וב־2023 הוא כבר עקף אתכם ואף לקח מכם לקוח מרכזי: חברת צים. בתחום המטען הכללי נמל מספנות הקטן עקף בהיקף הפעילות את נמל חיפה. לא תפרגן למתחרים?
"בהחלט, נפרגן למתחרים, לכלכלת ישראל ולמשרדי האוצר והתחבורה, שפתחו את צינור החמצן בנמלים לתחרות. אך תחרות, כדי שתהיה אפקטיבית ונכונה, צריכה לאפשר לכל השחקנים להתחרות בתנאים שווים והוגנים".

הם לא שווים והוגנים?
"לא. כי ב-2005, כשהוחלט לצאת להפרטה, היה ברור שמי שירכוש את נמל חיפה יצטרך לעבור תהליך שנקרא יצירת כושר תחרות. לדוגמה, נמל חיפה משלם לעובדיו שכר גבוה פי 4 בהשוואה למתחריו. הוא כבול בהסכמים שבגללם הגמישות הניהולית שלו מצומצמת מאוד. במצב כזה קשה מאוד להתחרות. בהסכמי ההפרטה מ־2005 נאמר שיינתן זמן לרוכש הפוטנציאלי להתארגן לתחרות. 55% מההוצאות שלנו הן הוצאות שכר. כמומחה להערכות שווי, לו היו מראים לי חברה כזו, הייתי אומר למשקיעים 'אל תתקרבו'".

אבל ידעתם זאת לפני הרכישה.
"ידענו, אבל נאמר לרוכשים שיינתן להם זמן לפתח כושר תחרות. זו הסיבה שישנה המגבלה על נמל מספנות שלפיה יוכל לפרוק רק 5% מהמטענים במפרץ (מגבלה שהוטלה עליו לפני שנים רבות מתוך נכונות להגן על עובדי נמל חיפה, כשהיה ממשלתי. מאחר שכעת כל הנמלים פרטיים, משרד האוצר רוצה לבטל אותה - ה"ו וא"ז). הבעלים שקנה את נמל מספנות, ידע שהמגבלה קיימת. זו הסיבה שהגבילו את הנמל הסיני לקונטיינרים בלבד (לפי משרד האוצר, אין כל מגבלה כזו - ה"ו וא"ז). כל מה שאנחנו מבקשים הוא שישראל תעמוד בהסכמים".

מה זמן אתה זקוק לצורך התארגנות לתחרות?
"ברגע שתהיה לי למשל ממגורת מלט (מבנה לאחסון מלט), תהליך של שנה וחצי עד שנתיים, אז אוכל להיכנס לתחרות בתחום הזה. ולגבי מגבלת ה־5% - הסרת המגבלה תקרה. זה צריך לקרות. אנחנו לא נגד תחרות. אנחנו רק רוצים שהיא תיעשה בצורה נכונה, מאוזנת".

"טילים ימנעו מחברות להגיע"

הדוחות הכלכליים של נמל חיפה לשנת 2023 מעידים על קשיים כלכליים. לכן הצעתם ל־200 עובדים תוכנית פרישה מרצון, שבמסגרתה יקבלו מענק מקסימלי של 4 מיליון שקל. אך הרוב לא מעוניינים בה. איך מתקדמים מכאן?
"אנחנו מנסים להתייעל והופכים כל אבן. הביצועים שלנו לא מאוד טובים, אבל ב-2023 הביצועים הכלכליים היו טובים יותר מהתחזית. כך אני חושב שגם יהיה לגבי 2024. ידענו שהשנים הראשונות יהיו קשות. לגבי העובדים: הצענו להם הצעה נדיבה. 43 עובדים יפרשו במסגרת תוכנית פרישה מצומצמת".

בתחזית לא ידעתם שצים תנטוש אתכם ותעבור לנמל המפרץ.
"ידענו שחלק מהקווים של צים יעברו, לא ידענו שכולם. יש גורמים מפצים אחרים, למשל בתחומים כמו מטען כללי ומכוניות".

בהנחה שהחזון שלכם לנמל לא מתממש וההפסדים נערמים, האם תשקלו למכור את הזיכיון?
​"אנחנו כאן כדי להישאר. הסכם ההפרטה הוא עד 2054. ‫יש יותר סיכוי שנבקש להאריך את הזיכיון מאשר ההפך. אנחנו חברה למטרת רווח. זו לא מילה גסה. כל מי שמנהל עסקים תמיד בוחן אם להמשיך, למכור, תלוי תמורת מה. זו השקעה".

בחזרה למלחמה: אם הגזרה הצפונית מתלקחת, עד כדי טילים שנורים על חיפה - מה תהיה ההשפעה על הנמל?
"אם ייפלו טילים בסביבתנו, נהיה מוגבלים. חברות הספנות לא ירצו להגיע, כפי שקרה בתחילת המלחמה בנמל אשדוד. אנחנו נערכים גם לתרחיש הזה".

הזכרת שסחורות נכנסות ויוצאות מישראל כרגיל. מה יקרה לאספקה הישראלית אם הגעת האוניות תיעצר?
"לישראל יש מלאים והיא ערוכה לתרחיש שבו צינור החמצן ייסגר. גם אם הנמלים לא יעבדו תקופה, יכול להיות שנצטרך להשתמש במחסני חירום, אבל מחסור לא יהיה".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הליך מכירת נמל חיפה נעשה בצורה שקופה. במהלכו נשאלו שאלות על ידי המציעים השונים בדבר מגבלת ה-5%. התשובה הרשמית היא שהמדינה סוברנית להחליט כל החלטה בעניין זה".

ממשרד התחבורה נמסר: "בזמן הקרוב תתקבל החלטה, שתועבר לחברת מספנות ישראל. המשרד היה משקיף בלבד בהליך ההפרטה".

מרשות החברות לא התקבלה תגובה.

עוד כתבות

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו