יותר ממיליארד שקל: הזוכה במכרז המחצבות הענק

מדי שבוע נפרסם בגלובס מדור חדש שסוקר את החדשות האחרונות בענף הנדל"ן • והפעם: עיריית נתיבות עותרת לבג"ץ בדרישה להיכלל ביישובי חבל התקומה • מחצבת כפר גלעדי זכתה במכרז להפעלת מחצבה ליד בית שמש, תמורת כ־1.1 מיליארד שקל • ובבית דגן אושרה תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה • מדור חדש

מחצבת זנוח / צילום: אורן גופין, ראש צוות הפיקוח אגף מחצבות ומכרות משרד האנרגיה
מחצבת זנוח / צילום: אורן גופין, ראש צוות הפיקוח אגף מחצבות ומכרות משרד האנרגיה

משפטי

עיריית נתיבות לבג"ץ: לכלול אותנו ביישובי חבל תקומה

עיריית נתיבות הגישה הבוקר (ד') עתירה דחופה לבג"ץ, בדרישה לכלול את העיר ביישובי חבל תקומה.

ענף הנדל"ן בשפל היסטורי: נתוני המכירות בשנת 2023 נחשפים
המשבר בענף הנדל"ן: היקף המשכנתאות בינואר ירד ב-13%
שנת 2023 הסתיימה עם 68 אלף דירות חדשות על המדף. יותר מ-10% מהן בת"א

מינהלת "חבל תקומה" ליישובי עוטף עזה תוקצבה בסכום של 18 מיליארד שקל, ונקבע כי עליה להתוות תוכנית אסטרטגית רב־שנתית לשיקום ולפיתוח חבל תקומה ואוכלוסייתו - עד למרחק של שבעה קילומטרים מהגבול.

לטענת העותרים, המיוצגים על ידי עורכי הדין רון צין, אסף פריאל ואוריה רועה ממשרד ארנון, תדמור־לוי, נתיבות אמנם נמצאת במרחק שמונה קילומטרים מהגבול, אולם היא נפגעה קשה ממלחמת "חרבות ברזל", ומהווה עוגן משמעותי ליישובים סביבה.

"החרגתה או אי־הכללתה של נתיבות ותושביה מההסדרים לפיתוח ולקידום יישובי חבל תקומה מתעלמת באופן בלתי־סביר מהנזקים הקשים שנגרמו לעיר ולתושביה כתוצאה מהשלכות מלחמת 'חרבות ברזל' - נזקים שללא מענה הולם, יתרחבו ויעמיקו; וכן מהפוטנציאל החיובי בשילובה של נתיבות, אשר משמשת עוגן מרחבי ליישובי האזור", הוסיפו העותרים.

באשר למרחק של שבעת הקילומטרים ששימש לקבוע את הקו להקמת מינהלת תקומה, נאמר בעתירה: "לא ניתן לשקם את הנגב המערבי כאשר מפלחים את האזור לטווחים אשר שימשו בעבר לצורך חישוב הטבת המס (שבעה קילומטר). קריטריון מרחק זה אינו יכול לשמש קריטריון הולם להגדרת יישובי חבל תקומה בשנת 2024".

בין היתר, הם מציינים בעתירה כי "מאז פרוץ המלחמה, סופגת נתיבות מטחי רקטות כבדים. בין 300 ל־400 טילים נורו לכיוונה של העיר נתיבות במהלך המלחמה". 14 תושבים נהרגו במהלך הלחימה.

העותרים הוסיפו כי "מאז פרוץ המלחמה, אותרו בתחומי העיר 27 זירות הרס כתוצאה מירי רקטי. מרחבים עירוניים שלמים, כמו גם עשרות בתי מגורים, נהרסו או נפגעו אנושות. כ-80 רכבים פונו משטחי העיר לאחר שספגו פגיעה שהוציאה אותם מכלל שימוש. בנתיבות קיימים, כאמור, כ-2,000 מבנים חסרי מיגון. שיעורם הגבוה והצפיפות הגבוהה בשתיים משכונות העיר, מייצרים סיכון בטיחותי גבוה במיוחד. מבנים אלה הם ברמת איתנות נמוכה במיוחד על שום האיכות הנמוכה של חומרי הבנייה בהם נעשה שימוש בבנייתם, לפני שנים ארוכות. כ-25% מאוכלוסיית העיר מתגוררת בשכונות ותיקות אלה, המאופיינת כאוכלוסייה מבוגרת ומוחלשת מאוד".

כמו כן, ציינו העותרים כי "הביטוי הפיזי של נזקי המלחמה, חוסר האונים של אוכלוסיית העותרת נוכח פגיעות אלו, הנוכחות בעיר תחת רעש ההפגזות הבלתי פוסק והטפטוף הרקטי, כאמור, הביאו לעלייה דרמטית במספר הפניות לקבלת סיוע נפשי".

מכרזים

יותר ממיליארד שקל: מחצבת כפר גלעדי זכתה במכרז למחצבת זנוח שליד בית שמש

מחצבת כפר גלעדי זכתה השבוע במכרז להפעלת מחצבת זנוח שבעמק האלה, ליד בית שמש, תמורת כ־1.1 מיליארד שקל. מחצבת זנוח יכולה להפיק כ־2.2 מיליון טון בשנה של גיר ודולומיט, המשמשים את ענף הבנייה. בתחילת החודש שעבר, זכתה חברת תעשיית אבו וסיד במכרז להפעלת מחצבת מודיעין תמורת מיליארד שקל, ומתחילת 2023 שווקו בהצלחה מכרזי חציבה וכרייה בסכום כולל של כ־3.9 מיליארד שקל.

תכנון

תוכנית לתוספת 2,200 דירות חדשות בבית דגן

הוועדה המחוזית מרכז אישרה תוכנית של משרד הבינוי והשיכון להקמת שכונת מגורים חדשה בבית דגן. התוכנית כוללת 2,265 דירות שיוקמו בבינוי מדורג, מהן 435 דירות קטנות ו-270 דירות לדיור מוגן. התוכנית כוללת גם שטחי תעסוקה ומסחר ופארק חדש.

התוכנית תוכננה על ידי משרד קורין אדריכלים.