ה-OECD: הסחר בשירותים בישראל מוגבל מאוד, והמחירים בהתאם

איסלנד, יוון ובלגיה, הן המדינות היחידות ב-0ECD בהן הסחר בשירותים מוגבל יותר מאשר בישראל • מנהל אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, נתנאל היימן: "אם אנו זקוקים להביא מומחים זרים לארץ, זה קשה מאוד ומהווה ממש סיוט רגולטורי"

הקלת הרגולציה על שירותי בנקאות מחו''ל יכולה להוזיל את עלויות הבנקאות בין 20% ל-37% / צילום: Shutterstock, MOZCO Mateusz Szymanski
הקלת הרגולציה על שירותי בנקאות מחו''ל יכולה להוזיל את עלויות הבנקאות בין 20% ל-37% / צילום: Shutterstock, MOZCO Mateusz Szymanski

ישראל נמצאת במקום הרביעי מבין מדינות ארגון המדינות המפותחות (OECD) במדד מוגבלות הסחר בשירותים (STRI). מדד זה בוחן מה רמת המגבלות, הרגולציות והשליטה הממשלתית על ענפי השירותים, ולמעשה כמה קל ליזמים להציע שירותים לאזרחי ישראל. סחר בשירותים הוא שכירת מומחים ואנשי מקצוע, שלרוב נמצאת תחת הגבלות משמעותיות - בייחוד כלפי מומחים ממדינות אחרות.

מור בולט בראש, ומי בתחתית? בדקו מה עשו קרנות ההשתלמות והפנסיה שלכם בינואר 
"אל תעשו פעולות משמעותיות": הדרישה של האחים אמיר מדירקטוריון שופרסל 

מעל ישראל ממוקמות איסלנד, יוון ובלגיה, שהן היחידות בהן הסחר בשירותים מוגבל יותר מאשר בישראל. המדינות בתחתית הדירוג (כלומר, בהן הסחר בשירותים הוא החופשי ביותר) הן יפן, ספרד ובריטניה. על פי ה-OECD, הקלת הרגולציה על שירותי בנקאות מחו"ל יכולה להוזיל את עלויות הבנקאות בין 20% ל-37%, וגם להשפיע על הכלכלה באופן רחב: הקלת הרגולציה בתחום השינוע האווירי, למשל, יכולה להגביר את הפריון של מגוון ענפי כלכלה ב-8.4% בממוצע.

"סיוט רגולטורי"

מנהל אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, נתנאל היימן, מסביר ש"בדוח שהתפרסם, ה-OECD מצביעים על הגבלות קשות במיוחד בישראל בכל הנוגע לסחר בשירותים. לדוגמה, אנחנו במקום נמוך מאוד בפתיחות שלנו לקבלת שירותי בנקאות זרים. כמו כן, אם אנו זקוקים להביא מומחים זרים לארץ, זה קשה מאוד ומהווה ממש סיוט רגולטורי". בעוד שבנק ישראל פועל להרחיב את מספר הגופים החוץ-בנקאיים שיכולים לתת שירותי בנק כמו פקדונות והלוואות, הרגולציה על כניסה של תאגידים מחו"ל לישראל והצעת שירותים לישראלים עדיין קשוחה מאוד.

היימן מוסיף ש"גם הבעלות על קרקע מוגבלת מאוד בישראל ביחס למדינות המערב - כל אלו משפיעים על הדירוג שלנו בדוח ומהווים רקע ליוקר המחיה הגבוה. דהיינו בזמן שבמערב אפשר להיעזר בקלות בשירותי בנקאות, במומחים זרים והשוק פתוח - בישראל אנחנו עדיין סגורים למדי וזה משפיע עלינו לרעה".

עם זאת, ישנם מספר שינויים לטובה שמציינים ב-OECD: הראשון הוא ההחלטה להפריט את הדואר, שהתקבלה בספטמבר 2022 וכעת בשלב איסוף ההצעות מרוכשים פוטנציאליים. בנוסף, מגבלות על ההשקעה הזרה בתאגידי תקשורת הוקלה מ-49% בלבד ל-75% ב-2018. ככלל בעולם, אומרים ב-OECD, הגלובליזציה עדיין כאן, ומדינות מנסות להוריד חסמים כדי ליצור הזדמנויות עבור עסקים ולאפשר תחרות רבה יותר עבור הצרכנים.