תקפיא את עליית המחירים: יוניליוור יצאה מהרשימה השחורה של ברקת

שר הכלכלה, ניר ברקת, הודיע כי סיכם עם מנכ״ל יוניליוור כי החברה תקפיא את עליית המחירים עליה תכננה להודיע לפני החגים • בנוסף, התחייבה החברה כי לא תעלה את מחירי מוצריה לכל הפחות עד אוקטובר

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

גם ענקית המזון ומוצרי הצריכה יוניליוור הגיעה להסכמות עם שר הכלכלה ניר ברקת לגבי עצירת התייקרויות המוצרים ויצאה מהרשימה השחורה. זאת למרות למרות שמהות "הרשימה השחורה" של ברקת לא נחשפה והוא לא הבהיר מה בדיוק יקרה לחברה שתיכלל בה מלבד איומים על "ביוש רגולטורי" והבטחות לצעדים שיתגלו בהמשך. ביום שישי האחרון הודיעה גם יבואנית המזון ויליפוד שהגיעה להסכמות עם שר הכלכלה. 

בעקבות האולטימטום של ברקת: סלטי שמיר ביטלה את העלאת המחירים
דעה | העלאת מחירים היא כלי בידי המנכ"ל. בעת הזו, עדיף לצמצם אותה למינימום

ברקת הודיע כי סיכם עם מנכ״ל חברת יוניליוור ג'ם יוקסל, כי החברה תקפיא את עליית המחירים עליה תכננה להודיע לפני החגים. בנוסף, התחייבה כי לא תעלה מחירים של מוצריה לכל הפחות עד 1 באוקטובר "וככל שמצב החירום בישראל יימשך. כמו כן, החברה תייצר מבצעים נוספים על מוצריה לקראת חג פורים, פסח ויום העצמאות", לשון ההודעה. 

ביום שישי כאמור יבואנית המזון ויליפוד יצאה גם היא מ"הרשימה השחורה" של חברות שסירבו להתחייב להעלות מחירים בתקופת המלחמה. ויליפוד, שנכללה באותה רשימה, הגיעה להסכמות עם ברקת כי על מחירים שעלו כבר תעניק מבצעים שיחזירו את המחיר לכזה שהיה טרם ההתייקרות. עוד התחייבה כי תמנע מעליית מחירים עד לאחר חגי תשרי, וככל שתימשך המלחמה תשקול להאריך את משך ההתחייבות לא להעלות מחירים. ברקת ציין כי משרד הכלכלה מבצע מעקב אחר ביצוע הסיכומים וכי חברה שתפר סיכומים תעבור לרשימה השחורה. 

ברקת חשף את הרשימה השחורה מוקדם יותר החודש, כששלח מכתב חריף לחברות המזון שהודיעו לאחרונה על העלאות מחירים, בדרישה שיבטלו אותן. ברקת איים כי חברה שלא תבטל את העלאות המחירים תיכנס ל"רשימה שחורה" שתפורסם לציבור הרחב, והוסיף כי "יעשה שימוש בכלים העומדים לרשותו" של מהלכי חקיקה מהירים לצורכי הרתעה, בלי לפרט אילו, צעד שגרר הרמות גבות. בהמשך הוציא רשימה של החברות, ופנה לציבור בהודעה בה כתב ״יידע הציבור וייזהר: אלה החברות שהעלו מחירים בשעה שמדינת ישראל נמצאת במלחמה. מי שמעז להעלות מחירים בלי הצדקה בתקופת מלחמה לא ראוי לאמון הציבור. אני קורא לציבור לקנות נכון ורק ממי שמפגין סולידריות חברתית כלפי עם ישראל ולא מעלה מחירים בשעה קשה זו". 

כמובן שכמעט אף חברה לא ביטלה את העלאות המחירים עליהן הודיעה כבר בגל העלאות המחירים האחרון, וברקת למרות הכותרות הראשוניות שהוציא והאולטימטומים על 72 שעות - שהתארכו בשלושה ימים נוספים - גם לא התעקש על כך, והגיע עמן לפשרה: על מוצרים שהתייקרו יינתנו מבצעים. נותר רק לראות מה יהיה מחירם של קמצוץ מאלו שהתייקרו מאז 1 בפברואר, ביניהם הגלידות וחטיפי השוקולד של יוניליוור, חטיפי השוקולד והמלוחים, הקפה והחומוס של שטראוס והשימורים של יכין ובית השיטה. 

בין החברות עמן הגיע כבר ברקת להסכמות נמנות שטראוס, תנובה, טמפו, החברה המרכזית למשקאות קלים (המשווקת את משקאות קוקה קולה), סלטי שמיר, דיפלומט וסוגת. החברות הסכימו להקפאת מחירים עתידית בזמן המלחמה. בנוסף סוכם על החלת מבצעים על מחירים שכבר עלו ועל מוצרים נוספים.

בין החברות שנכנסו ל"רשימה השחורה" ניתן למצוא את אסם, שסטוביץ, ויסוצקי, יכין, בית השיטה, אחוה וזוגלובק.