הזוכים הגדולים של טקס פרסי האפי: מקס, yes וזיכרון בסלון

תחרות השיווק האפקטיבי התקיימה הערב בתל אביב • חברת כרטיסי האשראי מקס וחברת התקשורת yes זכו בפרסי האפי פלטינום • הגרנד אפי הוענק לעמותת "זיכרון בסלון", ששמה לה למטרה לייצר מסורת ישראלית חדשה לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה

אנשי חטיבת השיווק של yes עם משרד הפרסום אדלר חומסקי ורשבסקי / צילום: עזרא לוי
אנשי חטיבת השיווק של yes עם משרד הפרסום אדלר חומסקי ורשבסקי / צילום: עזרא לוי

זכייה מפתיעה בפרס הגרנד אפי של תחרות השיווק האפקטיבי, האפי (Effie): עמותת זיכרון בסלון זכתה השנה, על המהלך השיווקי "איפה אתם עושים את יום השואה?", בנימוק שזו "השאלה שהפכה את 'זיכרון בסלון', ממנהג נקודתי למסורת ישראלית חדשה". המהלך אף זיכה את העמותה בפרס זהב בקטגורית פעילות חברתית וציבורית (המהלך נעשה באמצעות מקאן ת"א).

הפרס היוקרתי ביותר, אפי פלטינום, שמציין לשבח הישגים שיווקיים לאורך 3-5 שנים ברציפות, ניתן לשני גופים: חברת כרטיסי האשראי MAX על "שבירת קונבנציות בדרך להובלה" באמצעות קבוצת מקאן ת"א; ו-yes על המעבר "מחברת לוויין לחברת I.P (שידור על גבי אינטרנט) המובילה בישראל" באמצעות משרד הפרסום אדלר חומסקי & ורשבסקי. למעשה, בכך ישנה הכרה במהפכת הסטרימינג שהובילה החברה בישראל באמצעות שירות yes+. 

צוות שיווק max עם משרד הפרסום מקאן / צילום: עזרא לוי
 צוות שיווק max עם משרד הפרסום מקאן / צילום: עזרא לוי

לדברי ליעד ברזילי, סמנכ"לית אסטרטגיה ב-Max, "המעבר שעשינו מחברת בת של בנק, לחברה עצמאית המובילה בשוק כרטיסי האשראי - גם במחזורים בכרטיסים, גם בתיק האשראי הצרכני והעסקי וגם בחדשנות המוצרית - התאפשרה בזכות החיבור של מוצר, חברה ומותג מנצח".

לדברי אמר דרור בהט, סמנכ"ל השיווק של yes, "אין ספק כי yes+ שינה דרמטית את חווית הצפייה, והפך במהירות לאחד מממשקי הטלוויזיה הטובים והמתקדמים בעולם ומבטא את החדשנות שלנו כחברה".

טקס האפי נערך הערב (ראשון) במוזיאון תל אביב בהובלת איגוד השיווק, איגוד הפרסום והמרכז הישראלי לניהול, בהשתתפות 350 בכירי קהילת השיווק והפרסום, בהם מנכ"לים וסמנכ"לי השיווק של החברות המובילות במשק. 

נציין כי הטקס היא אמור להיערך בנובמבר, אך נדחה בשל המלחמה. כחלק מהאירוע קיימה ועדת התחרות אירוע שולחן עגול, שבו בכירי תעשיית הפרסום דנו בהשפעות המלחמה על התעשייה. המהלכים שעלו לגמר בקטגוריית הפלטינום נשפטו על ידי מנכ"לים של החברות המובילות במשק, בראשות אילן סיגל, מנכ"ל פלאפון ו-yes ויו"ר התחרות. 

בפרס הכסף בקטגוריית הפלטינום הגיעה חברת פז עם המהלך Charging Forward (הטענה לרכבים חשמליים), באמצעות מקאן ת"א. בפרס הארד זכתה חברת אנרגיה נוספת, דור אלון, עם המהלך "מיני סופר אלונית: זה לא מיני הצלחה, זה סופר הצלחה", באמצעות משרד הפרסום מנצ'. 

שלושה זוכים במזון

בקטגוריית המזון זכו שלושה מהלכים בזהב: טרה (חטיבת החלב של החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ) עם המהלך "טרה-נספורמציה בשוק החלב! איך עשינו פריצת דרך משמעותית ישר מהמחלבה" (גליקמן שמיר סמסונוב); שטראוס עם "אין תחליף לגעגוע: כך הצליחה שטראוס לחזור מהמשבר הגדול בתולדותיה חזקה מתמיד" (באומן בר-ריבנאי); ותנובה אלטרנטיב עם המהלך "דרך טעימה להביא לצמיחה: תנובה כובשת את שוק הטופו בעזרת חיבור למוטיבציה בלתי צפויה" (מקאן ת"א). 

בקטגוריית משקאות זכתה זהב חברת יפאורה עם המהלך "איך עשינו עניין מהסודה וצמחנו ב11% כשכלל השוק צונח ב8%-?" (אדלר חומסקי & ורשבסקי) בקטגוריית פיננסים זכה בית ההשקעות מיטב עם המהלך "הופכים לבית ההשקעות הגדול בישראל".

בקטגוריית הקמעונאות זכתה איקאה עם המהלך "סבתא בישלה הצלחה: איקאה חוגגת את הגיל השלישי החדש ומקפיצה את תדירות הביקורים בסניפים", (מקאן ת"א). קופת חולים מאוחדת זכתה בזהב בקטגוריית שירותים, נופש ופנאי, עם המהלך "איך העלינו את מאוחדת לליגת העל של קופות החולים, והבאנו רמה אחרת לשירותי הרפואה בישראל" (משרד LEAD). 

בקטגוריית מוצרי חשמל, אלקטרוניקה ומוצרים לבית זכה בזהב טמבור על המהלך "ירוק ששווה זהב: שתי מילים וצבע שיצרו סיפור שלם" (מקאן ת"א). 

שני מהלכים זכו בזהב בקטגוריית מהלכי שיווק B2B : מזרחי טפחות עם "שפיץ לעסקים - איך מזרחי-טפחות עמד לצד בעלי העסקים שהבנק שלהם שכח אותם כל הדרך לצמיחה דו-ספרתית" (ראובני פרידן), ורב בריח עם המהלך "רב בריח פותחת דלת לקהל המקצועי, וכובשת את קטגוריית דלתות הפנים" (גם כן ראובני פרידן). 

מפעל חיים ליורם באומן

בפרס מפעל חיים זכה יורם באומן, על תרומתו לענף הפרסום הישראלי במשך למעלה מארבעה עשורים. באומן הוא בוגר Watford College Of Advertising באנגליה, ומשם המשיך לסוכנות סאצ'י אנד סאצ'י לונדון. 

ב-1983 חזר לישראל והתחיל לעבוד בפרסום אריאלי, וב-1985 הקים יחד עם מיקי בר את "באומן-בר". בהמשך הצטרפו גם שוני ריבנאי ומשה גאון, ושם המשרד הפך לבאומן בר ריבנאי. ב-2012 נרכש על ידי פובליסיס העולמית. בין הישגי המשרד נמנים 5 אריות זהב בפסטיבל קאן. 

גיל סמסונוב (מימין), סרן עומר באומן שנפצע במהלך המלחמה בעזה ויורם באומן / צילום: עזרא לוי
 גיל סמסונוב (מימין), סרן עומר באומן שנפצע במהלך המלחמה בעזה ויורם באומן / צילום: עזרא לוי

ב-2018 התמנה באומן לנשיא קבוצת פובליסיס ישראל, הכוללת את באומן בר ריבנאי, ליאו ברנט, גליקמן שמיר סמסונוב, סופר-פוש, חברת C - תוכן שיווקי, פובליסיס מדיה, סמארט מדיה, ואקספרט. הקבוצה מעסיקה כ־450 עובדים. באומן היה גם מנהל הקמפיינים של אהוד ברק ב-1999, בנימין נתניהו ב-2009 ויאיר לפיד ב-2013.

46 מהלכים ב-20 קטגוריות

תחרות האפי מתקיימת ביותר מ-50 מדינות, ובהן ישראל, ומהווה הכרה במהלכי שיווק מוצלחים ואפקטיביים. השנה מתקיימת התחרות בארץ בפעם ה-22. 

צוות השיפוט מנה כ-80 שופטים - בהם מנהלי שיווק, פרסומאים, אנשי יח"צ ואנשי אקדמיה - שבחנו מהלכים שיווקיים שהתרחשו במהלך 2023, ואת תוצאותיהם. לגמר הגיעו 46 מהלכים, שהתחרו ב-20 קטגוריות - ובהן מזון, משקאות, פיננסים, קמעונאות, נדלן ותשתיות, רכב ותחבורה, מוצרים דיגיטליים ועוד. 

כל מהלך נשפט לפי חמישה פרמטרים: הרעיון הגדול, הגדרת היעדים, הצלחה לממש את היעדים, הרעיון הפרסומי, והשימוש במדיה ובתקציב.