גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דיוקן האישה המשפיעה ביותר בחצרו של לואי ה-15

מאדאם דה פומפדור, פילגשו של מלך צרפת, קבעה את סדר היום של החצר המלכותית, כרתה בריתות בין מדינתה לאימפריות אחרות וניהלה סלון אינטלקטואלי ● פרנסואה בושה, מאמני עידן הרוקוקו, לכד בציורו את דמותה רבת העוצמה

מאדאם דה פומפדור, ציור של פרנסואה בושר, 1756 / צילום: ויקיפדיה
מאדאם דה פומפדור, ציור של פרנסואה בושר, 1756 / צילום: ויקיפדיה

 

מרקוס הוא עיתונאי אמריקאי

מאדאם דה פומפדור (1721 - 1764) הייתה אישה בעלת כוח רב בחצר המאהב שלה, מלך צרפת לואי ה-⁻15. היא נולדה בשם ז'אן-אנטואנט פואסון, והחלה לטפס במדרגות חצר המלוכה הצרפתית החל מ-⁻1745, כשהמלך העניק לה תואר אצולה. הייתה לה השפעה עליו גם אחרי שתשוקתם דעכה, בסביבות 1750.

מאסטרפיס|סאטירה חריפה ומצחיקה מאוד על החברה הרוסית במאה ה-19 
מאסטרפיס|הבניין האייקוני שנבנה בעקבות ניסיון ההתנקשות בקיסר צרפת

כאחת מהנשים הבולטות במאה ה⁻-18, היא קבעה את סדר היום וניהלה את דרכי הגישה למלך. במקביל, היא רקחה את הבריתות בין צרפת למדינות אחרות. נוכחותה של הגברת עדיין מורגשת: הדיוקן המרהיב שלה תלוי היום במוזיאון פינקוטק במינכן.

אשת סלונים שהתחככה באנשי רוח

לדיוקן שצייר פרנסואה בושה (1703-1770) ב-1756, "מאדאם דה פומפדור" שמו, מקום יוצא דופן בקריירה של האמן. ביצירותיו הצבעוניות, שהושפעו מסגנון הרוקוקו, הוא התמקד במחזות שמימיים ופסטורליים ופחות בפורטרטים.

הדיוקן הגדול, שבמקור תוכנן לקשט את חדר העבודה הפרטי של פומפדור בארמון וורסאי, הוא גם מונומנטלי וגם אינטימי. בציור נראית הפילגש, שהייתה אז באמצע שנות ה⁻30 של חייה, בזמן קריאת ספר בשעות אחר הצהריים, כשהיא שכובה על ספה ארוכה.

היא הייתה אשת סלונים שהתחככה באנשי רוח דוגמת וולטר ומונטסקייה, שני פילוסופים צרפתיים בולטים, מוזיקאית ואמנית מחוננת. היא הייתה תלמידה וגם פטרונית של בושה, שרבות מיצירותיו קישטו את בתיה המפוארים.

הפרטים הקטנים בציור מעבירים את החיים האינטלקטואליים של פומפדור: הספרים, הפרטיטורות, המכתבים. השמלה בצבע ירוק⁻ים, מקושטת פרחים תפורים, הרבה פחות רשמית מהגלימות הקשוחות שנלבשות באירועים של חצר המלוכה.

שולחן הכתיבה הקטן והאלגנטי, רחוק מרחק שמיים וארץ משידות הבארוק הבומבסטיות של לואי ה⁻15, עשוי מעץ נדיר. הספרייה בסגנון הרוקוקו כוללת שעון מוזהב ששומר עליו קופידון קטן. מראה גבוהה עם שוליים מעץ מגולף הופכת את ההשתקפות של כל מה שרואים בחדר ליצירת אמנות ממוסגרת.

כשמתבוננים היטב בציור, אפשר להסכים עם קביעתה של הביוגרפית של פומפדור, הסופרת הבריטית ננסי מיטפורד: "למעט בני אדם בעולם היו כל כך הרבה דברים יפים".

 

מקום של כבוד במוזיאון במינכן

מאדאם דה פומפדור, ששרדה אינטריגות בבית המשפט, הייתה מושא ללעג מצד הציבור, וקריקטורות שהופצו בזמנו לגלגו על כך שהייתה המאהבת של המלך.

הדיוקן שצייר בושה, שהוצג בפני העם בתערוכת "סלון 1757", יכול להיראות כניסיון זהיר לברוא את עצמה מחדש, אומרת סוזן מ' ווייג'ר, מרצה להיסטוריה של האמנות באוניברסיטת ניו המפשייר, אשר בימים אלה מסיימת לכתוב ספר העוסק ביחסים בין פומפדור לבושה. "הציור הלך וחזר בין הסטודיו של האמן והארמון בוורסאי", היא מספרת, והוסיפה שפומפדור "רצתה להעיר לגביו הערות".

עד 1756, פומפדור כבר דעכה מבחינה גופנית. היא עדיין התאוששה ממותה של בתה הצעירה כמה שנים קודם לכן, וכמישהי שמעולם לא הייתה בקו הבריאות, היא מתה תוך עשור, בגיל 42.

באופן ראוי לציון, אין בציור שום סממנים של אדיקות ולא של צניעות. (החפתים התואמים מקושטי הפנינים אולי עלו הון תועפות). כשלידה נמצא כלב הספנייל שלה, מימי, פומפדור נראית כמי שנמצאת במנוחה ובשליטה.

לדיוקן הזה מקום של כבוד במוזיאון פינקוטק במינכן. לצד "ארבעת השליחים" של אלברכט דירר, ציורו של בושה הוא עוגן חשוב באוסף המוסד. שתי היצירות תלויות בקצוות מנוגדים של הציר המרכזי של המוזיאון, מסמלות את המסורות המנוגדות של אמנות המערב, אמנות דתית אל מול אמנות חילונית.

הכינה את הבמה למערכה הבאה

למרות שפומפדור הובילה את סגנון הרוקוקו בימי הזוהר שלו, היא גם עזרה לדעיכתו. ארמון טריאנון הקטן, השאטו עם החזית החלקה בוורסאי, נבנה עבורה אבל הושלם לאחר מותה. הוא בישר את ניצחון הנאו-קלאסיציזם, שהפך לסגנון הדומיננטי בצרפת, וחיבר את וורסאי של לואי ה-⁻16 עם מוציאיו להורג והאימפריה של נפוליאון.

שולחן הכתיבה הקליל של פומפדור, פריט שהצרפתים בזמנו כינו "רהיט מעופף" - יכול להיחשב למסמר בארון הקבורה של הרוקוקו. "הרגליים רק מעט מעוגלות", מדגישה מרים שפצ'יק, עוזרת לאוצרת אגף הפיסול והאמנות הדקורטיבית במוזיאון גטי בלוס אנג'לס, בנוגע לסגנון העיצוב של השולחן.

בתחום הדיפלומטי פומפדור עזרה לצרפת לכונן ברית עם אוסטריה, וכן לפלס את דרכה במלחמת שבע השנים, סדרת אסונות אסטרטגיים שבית המלוכה הבורבוני מעולם לא התאושש ממנה לגמרי (סמל בית המלוכה וחותמת השעווה המונחים על שולחנה של פומפדור מצביעים אולי על תפקידה שמילאה מאחורי הקלעים).

אם לואי ה-15, זכור בעיקר הודות לטעמו בפילגשים, הרי שמאדאם דה פומפדור תזכר כמי שהכינה את הבמה למערכה הבאה בהיסטוריה של צרפת.

עוד כתבות

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

"נאמנות גבוהה של לקוחות": באופנהיימר מעריכים שמניית האיפור מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה