בצבא בטוחים איפה סינוואר נמצא, אבל תפיסתו תהיה קשה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בלבנון מדווחים על המצב של קריית שמונה, אין מי שישמור על שיירות הסיוע ההומינטרי בעזה והאתגר של חיסול סינוואר • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים. 

אוקראינה השמידה יותר מ-200 מטוסים רוסים, ואלה חדשות טובות עבור ישראל
זה היה אחד האיומים של החות'ים, הוא כנראה התממש לראשונה  

1בלבנון מדווחים: קריית שמונה היא עיר רפאים

"קריית שמונה, בצפון הרחוק של ישראל, כמעט ריקה, עם מעט חנויות פתוחות ובעיקר תנועה צבאית בכבישים", נכתב באתר החדשות הלבנוני נהרנט. "נראה שמספר החתולים ברחובות עולה על הולכי הרגל, אבל במורד נתיב נטוש מתאספים קומץ עובדים במוקד טלפוני של חברת טלקום ליד החלונות הפתוחים של המטבח המשרדי שלהם. הם אוחזים בקפה וטלפונים ניידים ביד ומציצים החוצה, כאילו מחפשים סימני חיים". "מעולם לא ראיתי את קריית שמונה ככה", צוטט חוסאם ווילי, ראש צוות תמיכה טכנית במשרד. "היא כמו עיר רפאים. זה מזכיר לי את תקופת הקורונה. אבל אז לפחות ראית אנשים הולכים בחוץ או משקיפים מהמרפסות שלהם. עכשיו אין אף אחד".

עוד צוין כי "מאז המתקפה הקטלנית של חמאס על דרום ישראל ב-7 באוקטובר, ההתמקדות של ישראל הייתה בתוקף במלחמתה עם החמושים הפלסטינים ברצועת עזה. אבל יותר מ-200 קילומטרים צפונה, צה"ל מכין את עצמו בהתמדה למקרה של מלחמה עם חיזבאללה. התקפות רקטות חוצות גבולות ותקיפות אוויריות בתגובה הפכו לאירוע כמעט יומיומי במשך יותר מארבעה חודשים. חילופי הדברים הקטלניים גרמו לרוב האנשים בקהילות משני צדי הגבול לעזוב".

מאמר מערכת מתוך אתר החדשות נהרנט. לקריאת הכתבה המלאה. 

2אתגר הסיוע ההומניטרי בעזה

"הדחף של ישראל להוריד את חמאס מהשלטון בעזה מתברר יותר ויותר כמנוגד למטרה אחרת, שתחת לחץ בינלאומי היא שואפת אליה: הבטחת אספקת סיוע הומניטרי לעזתים כשהמלחמה בדרום מתעצמת סביבם", נכתב הבוקר בוול סטריט ג'ורנל.

"משטרת עזה במדים הכחולים נעלמה מרחובות דרום הרצועה בתחילת החודש לאחר שעד תשעה קצינים נהרגו בתקיפות אוויריות ישראליות, על פי גורמים אמריקאים ואו"ם", נכתב. צוין כי "המשטרה היא בעיני ישראל נדבך בשלטון חמאס על עזה, והיא האשימה אותה בגניבת משלוחי סיוע המיועדים לעזתים מן השורה". עוד צוין "היעלמותה של המשטרה שיבשה את משלוחי הסיוע, והותירה שיירות פגיעות יותר לבוזזים, אומרים גורמים באו"ם". בנוסף, נכתב כי "כדי להזרים את הסיוע, גורמים רשמיים בארה"ב ומצרים דנו בפתרון אפשרי לפיו המשטרה תחזור לעבודה אך לא במדים ותשא רק אלות בתמורה להבטחה מישראל שלא יותקפו אם הם שומרים על שיירות סיוע, כך לפי גורם באו"ם ובכיר מצרי המוכרים עם השיחות. אבל לא ישראל ולא המשטרה הסכימו לעסקה, אמרו הגורמים".

מתוך הוול סטריט ג'ורנל, מאת דויד ס. קלוד. לקריאת הכתבה המלאה. 

3סינוואר מקיף את עצמו בחטופים

"הצבא הישראלי בטוח שמנהיג חמאס יחיא סינוואר, שידוע בתור האדריכל של מתקפת ה-7 באוקטובר, מסתתר בתוך רשת מנהרות בדרום עזה. אבל הוא מוקף במגן אנושי של בני ערובה שנועד להרתיע כל מבצע ללכוד או להרוג אותו, מה שמסכל את מאמציה של ישראל לפרק את ארגון הטרור ולהביא לסיום המלחמה בת יותר מארבעה חודשים", נכתב אמש בוושינגטון פוסט.

"מלחמת ישראל בעזה לא יכולה להסתיים עד שסינוואר ילכד, ייהרג או לא יוכל עוד לנהל את הארגון, אמרו גורמים ישראלים בהווה ובעבר בראיונות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מדגיש את ההכרח בחיסול מנהיג הטרור", נכתב. "אבל איתור מיקומו של סינוואר עשוי להיות לא מסובך, טקטית או פוליטית, כמו יציאה למבצע צבאי כדי לנטרלו מבלי להרוג או לפצוע גם רבים מבני הערובה שלדעתם נמצאים בקרבת מקום".

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת שיין האריס. לקריאת הכתבה המלאה. 

4גיוס האג"ח הענק של ישראל

"ישראל מתכננת לגייס השנה אג"ח בשווי של כ-60 מיליארד דולר, להקפיא את גיוס העובדים בממשלה ולהגדיל את המסים משום שהיא כמעט מכפילה את הוצאות הביטחון שלה כדי לתמוך במלחמה בעזה, לפי גורם בכיר באוצר", נכתב הבוקר בפייננשל טיימס. "מלחמה של יותר מארבעה חודשים גבתה מחיר כבד מהכלכלה, שהתכווצה בכמעט 20% על בסיס שנתי ברבעון האחרון של 2023", נכתב.

צוין כי "המכה הגיעה לאחר שהממשלה גייסה שיא של 300 אלף חיילי מילואים; עשרות אלפי בני אדם נעקרו מבתיהם בצפון ובדרום הארץ; וההוצאות הצרכניות צנחו. כ-150 אלף עובדים פלסטינים נמנעו גם מלהיכנס לישראל מהגדה המערבית". אך צוין גם כי אבל יהלי רוטנברג, החשב הכללי של משרד האוצר, אמר לעיתון "כי הוא מצפה שהכלכלה תתחיל להתאושש כאשר מספר גדול של חיילי מילואים משוחררים וההוצאות הצרכניות יתגברו".

מתוך הפייננשל טיימס, מאת אנדרו אינגלנד. לקריאת הכתבה המלאה. 

5ישראל מודרת מעולם האמנות

"פחות מחודשיים לפני פתיחת תערוכת האמנות הבינלאומית ה-60 של הביאנלה בוונציה, שתתקיים בין ה-20 באפריל ל-24 בנובמבר, חתמו למעלה מ-9,000 אמנים ועובדי תרבות על עצומה הקוראת להדיר את ישראל מהאירוע", נכתב אמש המגזין האמנות המוביל היפראלרג'יק. נכתב כי "העתירה, שהתחילה על ידי קבוצת Art Not Genocide Alliance (ANGA), מגיעה לאחר פסיקת הביניים של בית הדין הבינלאומי לצדק בינואר, שמצאה ראיות 'סבירות' לכך שהמתקפה המתמשכת של ישראל על עזה מפרה את אמנת רצח העם משנת 1951".

"נתינת פלטפורמה לאמנות המייצגת מדינה העוסקת בזוועות מתמשכות נגד פלסטינים בעזה אינה מקובלת", נכתב בהצהרה של ANGA. "לא יהיה ביתן 'רצח עם' בביאנלה בוונציה", אמרו. החתומים כוללים אנשי עולם האמנות הבולטים, "מציגי הביאנלה בעבר ובהווה, ואוצרים ועובדי תרבות, פלסטינים וישראלים כאחד". עוד צוין כי "בעוד שהביאנלה בוונציה אפשרה לישראל להשתתף שנה אחר שנה, על הרשות הפלסטינית תמיד נאסר להעמיד ביתן משלה. כדי להשתתף בחלק הלאומי של הביאנלה בוונציה, מדינה עצמאית חייבת לקבל הכרה מממשלת איטליה, מה שפוסל את הרשות".

מתוך היפראלרג'יק, מאת נאן גולדין, מייקל ראקוויץ'. לקריאת הכתבה המלאה.