גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם תשואה של 43% בשנה: טרנד ההשקעות החדש שמתחיל לסחוף את הישראלים

עוד לפני הזינוק באנבידיה, החלו הגופים המוסדיים להציע מוצרי חיסכון עם חשיפה גדולה לנאסד"ק - מדד הטכנולוגיה האמריקאי שהכה בשנים האחרונות את תשואות ה-S&P 500 ● בינתיים מדובר בסכומים קטנים יחסית, אך במגדל מציינים שיש דרישה למסלול מחוסכים צעירים המודעים לסיכון ● במנורה מזהירים: "להפוך את העולם הפנסיוני לכזה שמחפש מדד כוכב תורן, עשוי להיות בעייתי

בורסת וול סטריט בניו יורק / צילום: Shutterstock
בורסת וול סטריט בניו יורק / צילום: Shutterstock

סוף השבוע האחרון בשוקי וול סטריט עמד בסימן הזינוק חסר התקדים של מניית ענקית השבבים אנבידיה . את יום המסחר של רביעי סיימה מניית החברה בזינוק של 16%, או תוספת של 270 מיליארד דולר לשווי השוק, וקטפה את התואר של העלייה היומית הגדולה ביותר בשווי מעולם. הזינוק הזה הקפיץ את המדדים בהם כלולה המניה (נאסד"ק ו-S&P 500), ובעיקר המחיש, שוב, את הפוטנציאל שמביאה איתה מהפכת הבינה המלאכותית (AI), ועד כמה הסקטור הטכנולוגי צפוי להמשיך להיות מנוע הצמיחה של הכלכלה העולמית.

האיש שהצליח לאלף את הבנק הכי סוער בעולם 
משבר הסאב-פריים הבא? האיום החדש על בנקים בעולם 

הקפיצה של מניית אנבידיה משפיעה על החיסכון של כל ישראלי, גם אם הוא לא משקיע ישירות בחברה, ואולי חושש כי פספס את העלייה יוצאת הדופן שלה - 235% בשנה האחרונה בלבד. "אנבידיה מצויה בתיקי החיסכון של הישראלים, אבל זה לא רק אנבידיה שעלתה, העלייה שלה משליכה על תעשיה שלמה, וחברות אחרות רוכבות על ההצלחה הזו", אומר איתי יעקב, מנהל אגף מוצרים ופיתוח והמשנה למנכ"ל מנורה מבטחים פנסיה וגמל.

ארז מגדלי, מנהל ההשקעות הראשי של מגדל, מוסיף כי אנבידיה מצליחה להוכיח עד כמה מהפכת ה-AI היא אמיתית, מאחר שהיא מתבטאת בהכנסות החברה ודומותיה. מנכ"ל נייס, ברק עילם, אמר בשיחת הוועידה האחרונה של החברה כי "ראיתי מה עשו לתחום האינטרנט, הסלולר והענן. השפעה חזקה כמו של ה-AI אני לא זוכר".

מגדלי מציין כי "אנבידיה היא החברה המובילה בתחום השבבים ליישומי AI, אשר חשיפה אליו קיימת גם במסלולים הכלליים וגם במסלולי המניות".

מגדלי ממגדל מציין כי המשקל של אנבידיה במדד נאסד"ק עומד על כ-6%. זוהי חשיפה שבהחלט תורמת למסלולים שהשיקו לאחרונה לא מעט חברות שמנהלות חיסכון ארוך טווח, המאפשרים חשיפה למדד האמריקאי המתמקד במניות טכנולוגיה. מגדל לדוגמה מציעה בכל מוצרי החיסכון שלה - קרן פנסיה, השתלמות וגמל להשקעה, מסלול בהרכב זהה: 90% חשופים לנאסד"ק, 5% לעולם השבבים ו-5% לשירותי תקשורת, כלומר חברות כמו מטא (פייסבוק) וגוגל.

"מניות הטכנולוגיה מובילות"

מגדל כמובן אינה היחידה שמציעה מוצר עם חשיפה גבוהה לנאסד"ק. לכלל ביטוח יש מסלול במוצרי חיסכון פיננסי, השתלמות וגמל להשקעה (ייפתח בקרוב גם בפנסיה ובגמל) ש-70% ממנו מושקעים במדד נאסד"ק 100 לצד 20% בבינה מלאכותית ורובוטיקה ו-10% במדד STOXX Europe 600. לאלטשולר שחם מסלול עם חשיפה של 45% לנאסד"ק 100 ו-10% למדד סמיקונדקטור (SMH), כששאר ההשקעה הינה ב-S&P 500. הראל ומיטב מאפשרים חשיפה גבוהה לנאסד"ק דרך מסלול המניות הפסיבי שלהם (מסלול שקלי).

"חשבנו הרבה איזה מסלול להשיק ולא רצינו ללכת לאזור נישתי, אלא למוצר שיש לו דרישה ויש מאחוריו היגיון לטווח ארוך", מסביר מגדלי. "אנחנו רואים במסלולי הנאסד"ק כלי או אבן בניין שמאפשר חשיפה לסקטור הטכנולוגיה, שהוא הבולט בעשורים האחרונים. הקצב של המהפכות הטכנולוגיות רק מתגבר והן שמובילות את השווקים, כך שיש למוצר הזה הצדקה, לא במקום אלא ליד מוצרי ה-S&P 500, שהוא מדד יותר בוגר מהנאסד"ק".

הוא מספר על שיח עם חוסכים צעירים שמבינים טכנולוגיה: "לישראלים יש מודעות גדולה לעולם ההייטק ויש הרבה אנשים שמחפשים נגישות לסקטור הזה, תוך שידוע להם שהם לוקחים יותר סיכון. עם זאת, החברות האלה משקיעות הרבה יותר במחקר ופיתוח לעומת רוב החברות האחרות שכלולות ב-S&P 500, וכשאתה שואל את עצמך איפה תהיה החדשנות הבאה, היא בחברות האלה. בנוסף, מדובר בהשקעה בחברות אמריקאיות ולא בחברות מחוץ לארה"ב, כמו לדוגמה בסין, שם יש בעיות של שקיפות והתנהלות של הממשל שמקשות עליהן".

נאסד"ק מנצח את ה-S&P 500

מבט לתשואות המדד בעשור האחרון בהחלט מלמד מדוע יותר ויותר גופים מציעים מוצרים עם חשיפה גדולה לנאסד"ק. את 2023 סיים המדד העוקב אחר חברות הטכנולוגיה המובילות בארה"ב עם תשואה של 43%, לעומת 24% שהשיג ה-S&P 500. בחמש השנים האחרונות הנאסד"ק הציג תשואה של 22% הכפולה משל ה-S&P 500, וב-20 השנים האחרונות התשואות היו 14% מול 9.7%.

נדגיש כי השקעה במסלולי העוקבים אחרי הנאסד"ק מתאפיינים בסיכונים כמו מוצרי ה-S&P 500 ("סנופי"), דוגמת חשיפה לדולר, כך שבמקרה שהמטבע האמריקאי נחלש משמעותית - תשואה חיובית שהשיג המדד עלולה להימחק. בנוסף, הסיכון גדול יותר כיוון שמדובר בהשקעה בסקטור בודד (טכנולוגיה) בניגוד ל-S&P 500 שהוא מבוזר יותר.

מגדלי מציין כי לצד הבולטות בתשואות, במגדל מודעים גם לסיכונים ואף מציינים זאת בפני כל מי שרוצה להצטרף למסלולים הייעודיים. "בנאסד"ק יש יותר סיכון אבל גם הרבה יותר פוטנציאל, והוא מתאים לקהל שיש לו עוד הרבה שנים עד לפרישה, כלומר לא לאנשים בני 50 שעוד מעט יוצאים לפנסיה והתיק שלהם צריך להיות יותר מאוזן.

"נכון, מדובר על תיאבון סיכון יותר גבוה שממוקד בסקטור אחד שהריכוזיות בתוכו מאוד גבוהה - 8 מניות מהוות כמעט חצי מהמדד. אלה אמנם חברות מצוינות, אבל עדיין מדובר על שמונה מניות", מדגיש מגדלי. "אבל אחרי שאמרנו את זה, עדיין מדובר על סקטור שבו מתרחשות המהפכות הגדולות - AI, סייבר, רכבים חשמליים ועוד".

 

הציבור כמעט תמיד נכנס בשיא

לעומתו, יעקב ממנורה מבטחים מבהיר כי חשוב מאוד שהעולם הפסיבי יהיה בתיק הפנסיוני, ושהנתח שלו ילך ויעלה, כך ש"כתפיסה צריך לייצר זרוע עוקבת מדדים משמעותית", אך הוא חושב שפחות נכון לעקוב אחרי מדד אחד, בוודאי כמוצר יחיד בתיק.

"אנחנו בנינו את הפעילות העוקבת בראיית ניהול כמו המסלול האקטיבי - מאוד מפוזר ומכיל תמהיל של ענפים ומניות, עם לוגיקה סדורה מאחוריה שבנויה על מתודולוגיה וניהול השקעות אמיתי. זה מה שעשינו גם במסלול הפסיבי - מסלולים מאוד מבוזרים מבחינה גיאוגרפית, מטבעית, חשיפה גם למדדים של מניות ערך וגם למניות צמיחה וכדומה. להפוך את העולם הפנסיוני לעולם של קרנות נאמנות, כשאתה מחפש מדד כוכב תורן ונצמד אליו וקורא לו 'מסלול פסיבי' - זה עשוי להיות בעייתי", אומר יעקב. "כוכבים מתישהו נופלים".

הוא מבהיר כי אם הלקוח עושה בחירה מודעת לעקוב אחר מדד מסוים, מדובר בהחלטה אישית של הלקוח, אבל זה פחות מתאים ונכון לעולמות החיסכון הפנסיוני.

"החוסך יכול להגיד שיש פה השקעות לטווח ארוך והוא יכול לסבול תנודתיות (כי יש לו עוד שנים רבות לתקן נפילות, ר"ו), אבל זה לא באמת מדויק. יש מחקרים בעולמות קרנות הנאמנות שמראים שהבורסה עלתה בעשור האחרון ב-X אחוזים אבל החוסכים הפסידו, כי כשבודקים מתי הציבור נכנס ויצא אפשר לראות שהוא כמעט תמיד נכנס בשיא, כלומר הפסיד את העליות המשמעותיות. יש חודשים של ירידות ואני לא יודע כמה מהציבור יחזיק את ההשקעה כשהוא יראה את קרן הפנסיה שלו, או קרן ההשתלמות שהוא בנה עליה כדי לסגור את המשכנתה או לעזור לילד, מפסידה כשהמדד שאליו הוא חשוף ב-80% או ב-100% ירד באותו החודש".

"דוגמה למדד שאינו מפוזר"

ירון דייגי, מנכ"ל בקבוצת אינדקס מחקר ופיתוח מדדים, שהקימה יחד עם מנורה מבטחים את המסלולים שמציעה חברת הביטוח, אומר כי באופן טבעי לאחר עליות חדות של מדד מסוים, בשילוב סיפור מבטיח, הפעם בדמות "מהפכת ה-AI", רף הביטחון והעניין באפיק ההשקעה עולה משמעותית. "לרוב שיא העניין מגיע כשהמדד עולה ושובר שיאים חדשים, והמשקיעים חוששים להחמיץ שיא נוסף. זהו תהליך פסיכולוגי וטבעי שמתרחש תמיד בשווקים הפיננסיים", לדבריו.

מדד הנאסד"ק מציג היום ביצועים היסטוריים מצוינים, לאחר שהתאושש ב-2023 מהנפילה החדה של מעל 30% שרשם ב-2022. "לכן משקיע שמחפש את המדד שעלה הכי הרבה בנקודת הזמן הנוכחית, יוכל להשתכנע להשקיע בנאסד"ק. אותו משקיע כנראה לא היה בוחר בנאסד"ק בתחילת 2023. מי שמסתמך על ביצועי עבר של מדדים ישאב ביטחון מהעליות החדות של הנאסד"ק ומכך שרשם תשואה שנתית ממוצעת של מעל 21% בחמש השנים האחרונות, אבל גם ודאי יהיה מוטרד מהעובדה שהתשואה הזו גבוהה משמעותית מהממוצע הרב שנתי שעומד על 13% ב-20 השנים האחרונות. בהנחה שהכלל הבסיסי בהשקעות של 'חזרה לממוצע' יוכיח את עצמו שוב, קיימת סבירות גבוהה שבשנים הקרובות צפויים לנאסד"ק ביצועים חלשים בהרבה", מזהיר דייגי.

הוא מוסיף כי העקרון הבסיסי להשקעות ובטח בהשקעות לטווח ארוך, הוא פיזור. "נוהגים להגיד שפיזור זו ארוחת החינם היחידה ששוק ההון יודע להציע, ולכן חבל לא לקחת אותה. בהיבט של פיזור השקעות, מדד הנאסד"ק 100 הוא דוגמה למדד שאינו מפוזר, לטוב ולרע".

בינתיים מסלולי ה"סנופי" שולטים

המסלולים שעוקבים אחרי הנאסד"ק ואף אלו שעוקבים אחרי תמהיל של מדדים, נותרו בינתיים בצילם של המסלולים עוקבי ה-S&P 500 בכל הקשור לתנועות הכספים של החוסכים הישראלים. בקרנות הפנסיה החדשות מנוהלים נכון לסוף חודש ינואר כמעט 40 מיליארד שקל במסלולי ה-S&P 500 (לעומת 10.3 מיליארד שקל בינואר 2023). במקביל, במסלולי המניות הפסיביים על מדדי מניות (ובהם גם הנאסד"ק) מנוהלים כ-3.3 מיליארד שקל בלבד, רובם במסלול מדדי מניות חו"ל פסיבי של מנורה מבטחים.

האם המסלולים האלה עשויים להפוך ללהיט, דוגמת מסלולי ה-S&P 500?
יעקב ממנורה מבטחים סבור ש"הם יכולים להיות לצד המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500 שזכו לתעודת הכשר של רשות שוק ההון (ברפורמת המדדים שתיכנס לתוקפה ביולי הקרוב, לאחר שנדחתה בשל המלחמה, ר"ו), אבל לאו דווקא להחליף אותם. נכון שיהיה מוצר צמוד למדד מסוים ונכון שיהיו גם מסלולים פסיביים מבוזרים. אבל לא נכון שיהיו מוצרים שהם לכאורה מבוזרים אבל בעצם צמודים למדד אחד.

"מי שרוצה להיות חשוף רק לשוק המניות האמריקאי המוטה לטכנולוגיה, אז הנאסד"ק נכון עבורו. אבל למה לא להיחשף גם ליפן לדוגמה, שעלתה בצורה משמעותית בשנה האחרונה, ולמה להיות חשוף רק לאפל ולא לסמסונג?", ה וא מוסיף.

מי שבכל זאת רוצה להגדיל חשיפה לנאסד"ק, איך עושים זאת?
יעקב: "כאמור כבר היום כל רכיב מניות בכל מוצר מכיל חשיפה לנאסד"ק, ואם לא למדד עצמו אז לחלק גדול מהמניות שבו. מניות הטכנולוגיה הן חלק מההחזקה המנייתית של כל גוף, ברמות חשיפה גבוהות יותר או פחות. בנוסף, יש בשוק קרנות סל, קרנות נאמנות אקטיביות ותעודות סל חשופות לנאסד"ק. יש אפילו קרנות ממונפות על הנאסד"ק שמשקיע בהן יכול להיות חשוף פי 3 למדד. כשמדברים על כסף פנוי, השמים הם הגבול מבחינת המוצרים הקיימים בשוק".

לצד זאת, יעקב מזכיר גם כי למרות ה'הייפ' של המניות בכלל ומניות הטכנולוגיה בוול סטריט בפרט, גם בשוק האג"ח יש הרבה הזדמנויות היום. "בעיקר בעולם הפנסיוני כשלחוסכים יש לא מעט כסף צבור, חשיפה לתיק אג"ח מבוזר עם תשואה שנתית גלומה של מעל 5%, זו אופציה שכדאי מאוד לשקול".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם