אורקם | בלעדי

מתכוננת להנפקה: אורקם של אמנון שעשוע וזיו אבירם מפצלת חטיבות ומפטרת 50 עובדים

חברת עזרי הראייה והשמיעה של מייסדי מובילאיי מבצעת שינוי ארגוני ומפצלת את חטיבת השמיעה שלה לחברה נפרדת, במטרה לגייס לה 10 מיליון דולר ולהפוך אותה לחברה עצמאית הניתנת גם למכירה לאחת מענקיות הטכנולוגיה • אורקם צפויה לפטר כ-50 עובדים מחטיבת הראייה; ואת צוות המו"פ מחטיבת השמיעה, שמונה גם הוא כ-50 איש, תעביר לחברה החדשה

אלעד צרפתי, אמנון שעשוע וזיו אבירם / צילום: OrCam, איל יצהר
אלעד צרפתי, אמנון שעשוע וזיו אבירם / צילום: OrCam, איל יצהר

אורקם, חברת עזרי הראייה והשמיעה של מייסדי מובילאיי פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם, מבצעת שינוי ארגוני נוסף ומפצלת את חטיבת השמיעה שלה לחברה נפרדת, במטרה לגייס לה 10 מיליון דולר ולהפוך אותה לחברה עצמאית הניתנת גם למכירה לאחת מענקיות הטכנולוגיה. הפיצול יהפוך את אורקם עצמה (OrCam) לחברה רווחית שתוכל לצאת להנפקה בבורסה בניו יורק עם פתיחת חלון ההזדמנויות לכך. 

מהמנהרות של עזה לנדל"ן בגוש דן: הסטארט-אפ הישראלי של יוצאי צה"ל שגייס 75 מיליון דולר
הקרן האמריקאית שגייסה מעל ל-100 מיליון דולר להשקעה בהייטק הישראלי

תוך כדי המהלך, אורקם צפויה לפטר כ-50 עובדים מחטיבת הראייה; ואת צוות המחקר והפיתוח מחטיבת השמיעה, שמונה גם הוא כ-50 איש, תעביר לחברה החדשה. אורקם מעסיקה כ-320 עובדים, מהם כ-250 במרכז הפיתוח בירושלים ועוד כ-70 אנשי מכירות בארה"ב, באירופה ובאסיה, ולאחר הפיצול עשויים להישאר בחברה כ-220 איש בלבד.  

חטיבת השמיעה, המכונה "Hear" ("שמיעה" או "שמע"), אחראית על אחד המוצרים החדשים והמסקרנים ביותר של אורקם, ששמה לה למטרה לייצר מכשירים מבוססי בינה מלאכותית על-מנת לסייע לבעלי מוגבלויות: אפליקציית Hear המאפשרת לכבדי שמיעה למקד את הקשב הדיגיטלי בדובר אחד, בעת שהם שוהים באירוע חברתי רועש או בחוץ.  

האפליקציה כוללת מיקרופון מיוחד המתחבר לטלפון, יישומון לטלפון ואוזניות ייחודיות, ומאפשר למשתמש לסמן על גבי המסך את הדובר ועל-ידי כך למקד את מכשיר השמיעה שלו בקולו של בן השיח הנבחר. כך יכול המשתמש לנווט בין הדוברים ולשמוע את קולם בבהירות, ואגב כך לסנן את רעשי הרקע באירועים כמו חתונות רועשות, ארוחות משפחתיות או מסיבות קוקטייל.  

לקראת הנפקה ורכישה

בחברה מעודדים מהביקורות החיוביות שהורעפו על מוצר ה-Hear בכנס האלקטרוניקה שנערך בינואר, CES, ומהתגובות של שותפים ומומחים בתעשיית האודיולוגיה, ובטוחים כי ספין-אוף וגיוס הון עצמאי שיוכל להמשיך את פיתוח המוצר עשוי בעתיד לעניין את אחת מענקיות הטכנולוגיה ברכישת החברה. רוכשות פוטנציאליות כאלה עשויות להיות יצרניות טלפונים חכמים - כמו אפל או סמסונג - שמקפידות להוסיף לדגמים המתקדמים של הטלפונים תכונות נוספות המסייעות לנטר מדדים רפואיים או לסייע לבעלי מוגבלויות.  

כך שמאחורי הפיצול עומדת הכוונה להפוך את אורקם לחברה רווחית לקראת יציאה להנפקה, ולפתח את חטיבת השמיעה לקראת רכישה על-ידי ענקית טכנולוגיה.

כיום, השילוב של כלל המוצרים של אורקם בחברה אחת יוצר תמונת מצב של חברה הפסדית ושעוסקת במוצרים רבים שאינם דווקא קשורים זה לזה. מוצרי החברה לתחום כבדי הראייה והדיסלקציה - כמו "My Eye " ו-"Read", המסייעים בקריאה, הבנת המרחב ובכתיבה, מגלגלים כבר 65 מיליון דולר בשנה בקצב הכנסות שנתי, כאשר זה אמור לגדול לכ-100 מיליון דולר ב-2025. נתוני 2023 מהווים צמיחה של 25% ביחס לנתוני 2022. 

לגייס משקיעים נוספים

מאחורי החברה המפוצלת יעמדו אותם בעלי המניות, בהם שעשוע ואבירם, לצד גופים מוסדיים כמו הראל, כלל, לאומי פרטנרס, מיטב דש וקרנות השקעה בהייטק כמו אינטל קפיטל, אביב ונצ'רס וביג טק 50 - אך בחטיבת השמיעה מקווים לגייס משקיעים נוספים ולגייס לה 10 מיליון דולר, לפי ההערכה בשווי של כמה עשרות מיליוני דולרים.  

עבור משקיעים פוטנציאליים מציגה חטיבת השמיעה "Hear" מפת דרכים הכוללת שדרוג מבחירה בין ארבעה דוברים כיום לשמונה דוברים, ובהמשך הטמעת המערכת בשבבים של חברות טלפוניה ופתיחות לכל סוגי האוזניות ומכשירי השמיעה. כיום נמצא המוצר בשלב בטא, כאשר בחברה צופים לקבל אישור שיווק מטעם רשות התרופות והמזון האמריקאית (FDA) בחודשים הקרובים - מה שיאפשר לה להתחיל ולמכור את המוצר בשוק. בחברה מספרים למשקיעים כי השוק הוא "אוקיינוס כחול", כלומר חסר מתחרים מהותיים המספקים חוויה דומה.

בשלב הראשון יעבור הצוות הטכנולוגי של אורקם העוסק בשמיעה לחברה החדשה, ולאחר מכן ימונו לה סמנכ"ל מחקר ופיתוח וסמנכ"לים אחרים במהלך שלושת החודשים הקרובים.

כיום מנהל את אורקם המנכ"ל אלעד צרפתי. זיו אבירם ופרופ' אמנון שעשוע משמשים כיושבי-ראש משותפים בחברה וכמייסדים משותפים. יחד עם זאת, בחודשים הקרובים ימונה מנכ"ל עצמאי ל"Hear".  

מוצרים משופרים 

כאחת החברות הוותיקות בישראל שסובבות סביב תחום הבינה המלאכותית, אורקם הירושלמית חוות שינויים וזעזועים בעקבות ההתפתחויות בתחום. בסוף 2022 חשף גלובס כי החברה פעלה לפטר 16% מ-380 עובדיה, זאת בעקבות המעבר של מוצרי הדגל שלה בתחום הראייה לעיבוד המידע בענן ולא על גבי מעבד מקומי.

באורקם בחרו לשפר את המוצר על-ידי דחיסת התמונה המתקבלת באופן רזה במיוחד ושליחתו לענן מרוחק על-מנת שזה יבצע בו עיבוד באמצעות מודלים של שפה טבעי, כמו אלה של AI21, חברה אחרת בקבוצת החברות של פרופ' שעשוע, וישדר בחזרה למשתמש הקראה של טקסט, הסברי הקשר חכמים ואפילו יצירה של טקסטים חדשים כמו כתיבת סיכום או הצעה להסברים למושגים ותופעות. בשל כך עזבו את החברה כ-60 עובדים עד סוף 2022 שעסקו בפיתוח העיבוד על גבי המכשיר עצמו. 

אחרי שנה של שילוב מודלים של עיבוד שפה שפותחו בחברה ובחברת AI21, מוצר הדגל של אורקם, MyEye3, מאפשר היום להלביש מעל המשקפיים האישיים עזר קריאה שלא רק קורא ספרים, שלטים, תוויות מוצרים וטקסטים נוספים, אלא גם משמיע למשתמש הסברים על הסביבה ומספק עבורם הקשרים בתור מענה לשאלות.

מוצר דומה, OrCam Read3, מאפשר למשתמשים בעלי דיסלקציה או בעיות קריאה לסרוק טקסטים, להבינם ולשאול עליהם שאלות. כל אחד מקטגוריות המוצרים הללו אחראי על כמחצית מהכנסות החברה בקירוב.