חוק חדש יאפשר לרשויות המקומיות להעלות את תעריף הארנונה שלכם בקרוב

דחיית הבחירות המקומיות בשל המלחמה שיבשה את מועד הגשת עדכוני הארנונה השנתי • תזכיר חוק חדש מבקש לאפשר לערים ולמועצות לעדכן את צו הארנונה של 2024 עד לסוף יוני ולהחיל אותו רטרואקטיבית • המשמעות: התעריף לתושבים ולעסקים עשוי לטפס

בנייני מגורים בפתח תקווה / צילום: Shutterstock
בנייני מגורים בפתח תקווה / צילום: Shutterstock

החידוש של 2024 - דרישות ארנונה רטרואקטיביות: משרד הפנים פרסם לאחרונה תזכיר חוק לתיקון פקודת העיריות בנוגע ל"הטלת ארנונה לגבי שנת הכספים 2024", ובו למעשה הוא מאפשר לרשויות המקומיות לפרסם את צו הארנונה לשנה הנוכחית עד סוף יוני הקרוב.

בלעדי | אזורים איחרה במסירת 400 דירות בשוהם, הרוכשים יפוצו בכ-20 מיליון שקל
"מכת רטיבות ועובש": כך הסחבת הישראלית מגיעה לקירות שלנו בחורף

תזכיר החוק פורסם לאחרונה ב"הפצה לזמן קצר", ויהיה פתוח להערות הציבור רק עד 9 במרץ, קרי עוד כשבוע. הסיבה, על פניו, ברורה: התזכיר הופץ במטרה לספק מענה לנושא תעריפי הארנונה בעקבות דחיית הבחירות המקומיות, ולכן מטרתו "לעשות סדר" בדברים מהר ככל האפשר. אלא שבפועל ייתכן שהוא יגרור אחריו שינויים רטרואקטיביים בתשלומי הארנונה מתחילת השנה.

הארנונה הכללית, או צו הארנונה, מאושרים מדי שנה עד לחודש יולי, לגבי השנה העוקבת. כך, במצב עניינים רגיל, על הרשויות היה לאשר את צו הארנונה לשנת 2024 עד יולי 2023. אלא שבשנות בחירות מאפשר החוק למועצות להעביר החלטה על צו הארנונה החדש עד שלושה חודשים מיום הבחירות - כדי שהמועצה הנבחרת החדשה, ולא הישנה, תחליט בעניין.

הבחירות נדחו וגם הצו

השנה, כידוע לכול, הדברים התפתחו אחרת: הבחירות לרשויות המקומיות נדחו מאוקטובר 2023 לפברואר 2024 בשל המלחמה. כך, נוצר מצב שעמוק בתוך שנת 2024 לא ניתנה החלטה חדשה ולמעשה צווי הארנונה נותרו כפי שהיו בשנה שעברה. את הלקונה הזאת מנסה תזכיר החוק החדש לתקן.

הערה מעניינת בתזכיר קובעת כי "כלל החלטות שיתקבלו על ידי הרשויות לפי המתווה המוצע יחולו למפרע לתחילת שנת 2024". במילים אחרות, כל שינוי בצו הארנונה יחול רטרואקטיבית גם כחצי שנה לאחור, ואולי אף יותר מזה - שכן לאחר אישור צו ארנונה ברשות מסוימת, היא אף יכולה לבקש אישור לחריגות מצו זה, ולהעלות או להוריד עוד יותר את תעריפי הארנונה לשימושים ספציפיים. נזכיר כי גם ללא כל שינוי בצווי הארנונה באופן מקומי, עלה עריף הארנונה בכל הארץ, ב־2.68% עם תחילת השנה.

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
 משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

לדברי יוגב שרביט, יועץ כלכלי לרשויות מקומיות ובעל הבלוג "המדד המוניציפלי", לא מדובר בדרמה אמיתית שכן ראשי רשות נבחרים לא ממהרים להעלות את תעריפי הארנונה בשנתם הראשונה: "אף תושב לא ישכח לראש רשות מהלך שכזה, לכן אולי רק ראשי רשויות שממשיכים לקדנציה נוספת יעזו לשקול את זה. לדעתי מדובר בחוק שנעשה למען התקינות הבירוקרטית בלבד".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "יצוין כי ככל שיבוצעו שינויים בצו הארנונה - בבקשות לאישורים חריגים לצו הארנונה, הרשות תידרש לגבות או להחזיר את ההפרשים שיידרשו בגינם, כפי שנעשה בכל שנת בחירות".