היזמים נטשו את הדיור להשכרה בגלל הריבית? השוק הפרטי דווקא פורח

בשנה החולפת הוכפל מספר הדירות שאושרו לשכירות ארוכת־טווח • העדפת היזמים ברורה: כל הבקשות הוגשו במסגרת המסלול הקצר, שמסתיים בסוף החודש

2023 היא שנת שיא במספר הדירות שאושרו לשכירות ארוכת־טווח / צילום: Shutterstock, Kanjana Kawfang
2023 היא שנת שיא במספר הדירות שאושרו לשכירות ארוכת־טווח / צילום: Shutterstock, Kanjana Kawfang

רמת הריבית הגבוהה "חיסלה" את שוק השכירות ארוכת־הטווח? לא אם תשאלו את מי שבחר במסלול הפרטי, קרי השכרה מוסדית דרך החוק לעידוד השקעות הון. ב־2023, מספר הדירות החדשות שאושרו להשכרה ארוכת־טווח היה הגבוה ביותר אי־פעם, 5,402 יחידות דיור בסך־הכול - כך עולה מנתוני משרד הכלכלה והתעשייה שהתקבלו לידי גלובס.

בלעדי | אזורים איחרה במסירת 400 דירות בשוהם, הרוכשים יפוצו בכ-20 מיליון שקל
"מכת רטיבות ועובש": כך הסחבת הישראלית מגיעה לקירות שלנו בחורף 

החוק לעידוד השקעות הון מאפשר ליחידים ולחברות להקים, להרחיב או לרכוש דירות שייועדו להשכרה ארוכת־טווח לכמה שנים, ולזכות בתמורה בהטבות מס רבות. עדות לפגיעה האנושה בשוק הדיור לשכירות ארוכת־טווח ראינו במספר מכרזי המדינה שנכשלו בתחום לאורך השנה. הנתונים מראים כי בשוק הפרטי התמונה הפוכה.

תל אביב ולוד מובילות

כאמור, שנת 2023 היא שנת שיא במספר הדירות שאושרו לשכירות ארוכת־טווח במסגרת החוק, הן במסלול החדש והן במסלול הישן. בשנת 2020 אושרו 3,123 דירות במסגרת החוק, מספר שנחשב עד לשנה החולפת לגבוה ביותר במסלול זה. בשנת 2021 אושרו 3,065 דירות במסלול הפרטי, ובשנת 2022 רק 2,446 דירות.

תל אביב־יפו מובילה את הרשימה עם 639 דירות. השנייה והמפתיעה למדי היא לוד, שם אושרו בקשות ל־421 דירות. למספר הגבוה בלוד תרמה בקשה אחת של חברת פרשקובסקי (באמצעות חברת הבת נתיבי דור בבן שמן - י"נ) אשר כללה 286 יחידות דיור.

החוק לעידוד השקעות הון קיים כבר שנים רבות, ועודכן ב־2021 כך שהוא מציע מסלול חדש במקביל למסלול הישן. עיקר השוני הוא בתקופת ההשכרה, שכן בעוד המסלול הישן מזכה בהטבות מס לאחר חמש שנות השכרה בלבד, במסלול החדש מדובר ב־15 שנים. מצד שני, המסלול החדש מציע הטבות מס גדולות יותר, ובכך קיוו מנסחיו לתמרץ את היזמים.

אלא שמתברר שלפי שעה הוא נוחל כישלון חרוץ: על פי נתוני משרד הכלכלה והתעשייה, לאורך כל השנתיים החולפות הוגשו רק שתי בקשות במסגרת המסלול החדש.

 

"בסביבת הריבית הנוכחית המסלול החדש פשוט לא כדאי", אומר שלומי אטיאס, מנהל הרשות להשקעות ולפיתוח במשרד הכלכלה והתעשייה. אטיאס מוסיף כי בחודש דצמבר לבדו אושרו 152 בקשות עבור 2,870 יחידות דיור - יותר ממחצית מכלל הדירות שאושרו ב־2023. "יכול להיות שזה חלק מהניסיון 'לתפוס' את המסלול הישן לפני שנגמר, שכן הוא היה אמור להסתיים בסוף השנה שעברה, והוארך כרגע רק עד סוף החודש", הוא מציין.

"לדעתי, המספרים קשורים גם להאטה במכירות הקבלנים, שדחפה אותם לאלטרנטיבה של דירות להשכרה ארוכת־טווח, ובעיקר בגלל הורדת הריבית במשק והציפיות להורדות נוספות בקרוב". כעת נותר להמתין ולראות כמה בקשות יוגשו כאשר המסלול החדש ייוותר כאפשרות היחידה בשוק הפרטי.

ענבל דוד, מנכ"לית דירה להשכיר: "הביקוש לדירות בשכירות ארוכת־טווח הוא עצום וחוצה ערים ומגזרים, זאת אנו למדים כל פעם מחדש ממספר הנרשמים הגבוה להגרלות בפרויקטי 'דירה להשכיר' ומהתפוסה המלאה בפרויקטים כולם. זוהי האלטרנטיבה הראויה למגורים המספקת לדיירים ודאות בנוגע למחיר ולתנאים, סביבת מגורים קהילתית ואיכותית, תחזוקה שוטפת ברמה גבוהה ומחירים מסובסדים לזכאים, ביחס למחירי השוק".

לדבריה, "יזמים שכבר פעילים בתחום ויזמים חדשים שנכנסו אליו בשנה החולפת רואים במודל ההשכרה ארוכת־הטווח אלטרנטיבה אטרקטיבית ותחום פעילות מניב כדאי, שאותו הם מקדמים לצד תחומי פעילות נדל"ניים אחרים. אנו עדים להתאוששות המשק בכלל וענף הנדל"ן בפרט, ולכן אני מאמינה כי נמשיך לראות עלייה בהשתתפות חברות יזמיות במכרזי דיור להשכרה ארוכת־טווח".

נזכיר כי שכירות ארוכת־טווח במסלול הפרטי כפופה להוראות חוק התכנון והבנייה, אשר קובע בין היתר תקופת שכירות של חמש שנים לפחות, עם אופציה להארכה לחמש שנים נוספות. דמי השכירות ייקבעו בחוזה בין היזם לדייר, ובדירות בשכר דירה מפוקח הוא יהיה נמוך בכ־20% ממחיר השוק. דמי השכירות צמודים למדד המחירים לצרכן ומתעדכנים שנתית.

המאגר הממשלתי מאחור

המספר הגבוה של יחידות דיור שאושרו במסלול הפרטי בולט עוד יותר על רקע הדלות שמציג המסלול הממשלתי - פרויקטים לשכירות ארוכת־טווח באמצעות מכרזי חברת "דירה להשכיר" ורמ"י.

בשנה החולפת נסגרו מכרזים ל-4,000 יחידות דיור במסלול זה, אולם חלק לא מבוטל מהם נכשל, והיקף השיווקים המוצלחים עמד על 2,187 יחידות דיור בלבד. מדובר במספר הנמוך ביותר מאז 2020.