גבוה משחשבתם: זה שיעור ההצבעה הסופי בבחירות המקומיות

שיעור ההצבעה בבחירות המקומיות עמד לאחר ספירת המעטפות הכפולות על 53.8% • נתון סופי זה הופך את שיעור ההצבעה לפחות נמוך ממה שחששו בתחילה

בחירות לרשויות המקומיות בראשון לציון, בשבוע שעבר / צילום: ארן הרשלג
בחירות לרשויות המקומיות בראשון לציון, בשבוע שעבר / צילום: ארן הרשלג

לאחר ספירת המעטפות הכפולות, שיעור ההצבעה בבחירות המקומיות שהתקיימו בצל המלחמה עמד על 53.8%, יותר מה-49% שהוכרזו בסוף יום הבחירות. שיעור זה, שייתכן ומלמד על הצבעה נרחבת יחסית במעטפות הכפולות בהן הצביעו חלק מחיילי צה"ל ומאושפזים בבתי החולים, הופך את שיעור ההצבעה בבחירות המקומיות לפחות נמוך ממה שחששו בתחילה.

עלייה מתונה בשכר הממוצע במשק בשנת 2023: כמה הרוויחו השכירים?
כרוניקה של דחיות: כך נותר הביטוח הלאומי ללא מנכ"ל קבוע מ־2022

יוגב שרביט, למשל, ראש המחלקה הכלכלית בבילד אסטרטגיה אורבנית, אמר לגלובס שצפויים להיות אחוזים הצבעה נמוכים "לא רק בגלל המלחמה, כולם בדיכאון. לפעילים אין אנרגיה, וגם למועמדים לא", והדבר העלה חשש להגברת הכוח החרדי בשדה המקומי, בשל הפערים באחוזי ההצבעה.

אך בסופו של דבר, ואולי דווקא בגלל החשש הזה, אחוז ההצבעה בבחירות המקומיות לא היה נמוך כפי שחששו. אמנם אכן הייתה ירידה בשיעור ההצבעה מה-59.5% הצעה שנרשמו בבחירות המקומיות הקודמות ב-2018, אך מדובר על אחוז הצבעה גבוה יותר מאשר ב-2013, אז הוא עמד על 51.1%. הוא גם גבוה יותר מאשר ב-2008 (51.9%), וב-2003 (49.3%).

בשנות התשעים שיעורי ההצבעה בבחירות המקומיות היו גבוהים יותר: 57.4% ב-1998 ו-56.3% ב-1993. אך זה משקף גם שינוי רחב יותר ברמת ההשתתפות בפוליטיקה, וגם אחוזי ההצבעה לכנסת היו אז גבוהים מאוד ביחס להיום. לפני 1978, הבחירות המקומיות הוצמדו לבחירות הכלליות, מה שהביא לאחוזי הצבעה גבוהים במיוחד, עד כדי מקסימום של 82.7% בבחירות 1965. אך הצמדה זו גם הביאה לבחירות מקומיות שהיו נגועות בשיקולי הפוליטיקה הארצית, מה שפגע בעצמאות השלטון המקומי. 

אחת מהסיבות לעליית שיעור ההצבעה היא החזרת יום השבתון החל מבחירות 2018, לאחר שזה בוטל החל מבחירות 1993. ובכל זאת, רבים ציפו שבצל המלחמה והיחס המועט לנושאים מקומיים בשיח הציבורי והתקשורתי, אחוז ההצבעה יהיה נמוך במיוחד. ובעוד שאכן הייתה ירידה ביחס לבחירות הקודמות בהן היה יום שבתון, עדיין מדובר על שיעור גבוה יותר מאשר רוב מערכות הבחירות שהתרחשו בלעדיו. 

סבב ב' של הבחירות: ביום ראשון הקרוב

70 מועמדים יתמודדו לראשות 35 רשויות מקומיות במסגרת סבב ב' של הבחירות לרשויות המקומיות. הבחירות יתקיימו ביום ראשון הקרוב (10.3) בין שעות 13:00 ל-22:00, וביום זה לא יחול יום שבתון. בקלפיות ביישובים קטנים, המונים עד 350 בעלי זכות בחירה, ובקלפיות מיוחדות, תסתיים ההצבעה בשעה 20:00 או קודם לכן.
אם אחד המועמדים מתפטר לפני קיום מועד הבחירות, הבחירות יתקיימו והבוחרים יצביעו בעד או נגד המועמד שנותר, ואלו ייבחרו רק ככל שיזכו לרוב קולות בעדם. במקרה ששני המועמדים מתפטרים לפני יום הבחירות, לא יתקיימו בחירות נוספות והבחירה בראש הרשות תעבור למליאת המועצה.

אלו 35 הרשויות המקומיות שבהן יתקיימו בחירות בסבב ב': אבו גוש, אור עקיבא, אל קסום, אפרת, אריאל, באר טוביה, בוסתאן אל-מרג', בוקעאתא, בית ג'ן, בית שמש, בנימינה-גבעת עדה, בסמת טבעון, בענה, ג'ולס, ג'ת, דייר אל-אסד, זרזיר, חיפה, חריש, טירת כרמל, יהוד-מונסון, כפר כנא, לקיה, משהד, נווה מדבר, נס ציונה, עראבה, ערערה, פקיעין (בוקייעה), פרדס חנה-כרכור, קריית גת, קריית עקרון, רחובות, רמלה ושעב.