השמות הבולטים והישיבות לתוך הלילה: הכירו את הכוורת של האחים אמיר

יוסי ושלומי אמיר, בעלי השליטה החדשים בשופרסל, קמעונאית המזון הגדולה בארץ, מתחילים להטביע את חותמם באמצעות שורת מינויים • שני שמות בולטים במיוחד: איש העסקים תום יונאי ויו"ר קצא"א ארז כלפון, שעבדו עם שר האוצר לשעבר משה כחלון • האם צפויים בקרוב עוד זעזועים?

האחים אמיר ומאחוריהם: ארז כלפון, חזי צאיג, תום יונאי / צילומים: יח''צ, קצא''א, איל יצהר; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
האחים אמיר ומאחוריהם: ארז כלפון, חזי צאיג, תום יונאי / צילומים: יח''צ, קצא''א, איל יצהר; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר כמעט שש שנים שבהן התנהלה כחברה ללא גרעין שליטה, השבוע הושלמה השתלטות האחים שלומי ויוסי אמיר על שופרסל, כאשר רכשו כרבע ממניותיה (24.9%) לפי שווי של 6 מיליארד שקל. יוסי אמיר יחליף בסוף החודש את יו"ר החברה איציק אברכהן, ואחיו שלומי ימונה למנכ"ל הרשת במקומו של אורי וטרמן, בכפוף לאישור האסיפה.

האחים אמיר נכנסו לשופרסל: מי הדירקטורים החדשים שמונו?
פער כמעט בלתי נתפס: שווי שופרסל גבוה פי 20 מזה של קרפור ישראל

בנוסף למינויו של יוסי אמיר כדירקטור, מונו כדירקטורים גם צילי נוה, משה ויינגרטן, חזי צאיג, פרופ' יצחק שפירא וארז כלפון, שיצטרפו לדירקטורים המכהנים - מלבד שלמה זהר, שהודיע על עזיבתו.

השבוע התכנסו חברי ההנהלה החדשה של הרשת לפגישת עבודה ארוכה, שנמשכה עד השעות הקטנות של הלילה. על־פי גורמים המעורים במתרחש, לכולם ברור ששופרסל היא רשת בסדר גודל אחר לגמרי מפרשמרקט, שאותה מכרו האחים אמיר לפז ב־2021.

"מדובר במשחתת, ולא בסירה קטנה, כל צעד חייב להיות שקול ומדוד. ההערכות הן שלא צפויה בעתיד הנראה לעין העלאת מחירים או שינוי דרסטי אחר, וכי האתגרים שלהם יהיו בעיקר בתחומי הפיננסים, הנדל"ן והאונליין", אומר גורם בשוק.

בקוקפיט החדש שמרכיבים האחים אמיר כלולים שניים שצפויים להיות דומיננטיים במיוחד. הראשון הוא איש העסקים תום יונאי, שהיה יועצו הראשי של שר האוצר לשעבר משה כחלון. לפי הערכות בשוק, יונאי יהיה איש המפתח, המוציא והמביא של האחים. השני הוא יו"ר קצאא ארז כלפון, שנחשב למקורב לאחים. כמו יונאי, גם כלפון עבד צמוד לכחלון, ואף כיהן כראש המטה שלו.

פרלמנט חודשי

"מההיכרות רבת־השנים שיש לי עם האחים אמיר, הם לא אנשים שיבואו לעשות רה־ארגון ופיטורים ביום אחד", אומר גורם המקורב מאוד לאחים. "הם הגיעו לאן שהגיעו בעבודה קשה, התחילו מכלום והתקדמו לאט בעולמות הקמעונאות - ממסעדה קטנה למכולת, מינימרקטים ואז רשת. הם רואים עצמם כשווים בין שווים, יתחברו לעובדים מלמטה עד למעלה ויגיעו לתובנות ומסקנות אחרי שילמדו את העסק טוב־טוב".

אותו גורם מזכיר כי שופרסל הייתה חברה בלי גרעין שליטה, "וזה מודל שנכשל כלכלית בארץ. ברור שיש חששות, אבל הם לא יעשו דברים בלי ללמוד את העסק ולשתף את העובדים".

בהתייחס לשאלה בנוגע לחוסר הניסיון של האחים עם יתר מנועי הצמיחה של הרשת, אומר הגורם כי "עדיין הכול קמעונאות. הם יודעים לעטוף עצמם באנשים שמבינים, ולא מתיימרים לעשות הכול לבד. הרשת לא לקראת גל פיטורים או סגירת סניפים.

"הם אנשים שבאו לטווח ארוך, והם הביאו כמעט 2 מיליארד שקל מהבית. הם לא באים לעשות סיבוב וללכת, והם בוודאי שלא צריכים את הכסף. יש להם מספיק. המוסדיים מאמינים בהם, כי הם מכירים את העולמות האלה ורצים למרחקים ארוכים".

היתרון של האחים אמיר הוא העובדה שהם מגיעים מהתחום, אך קשה להשוות בין ההיקף של שופרסל לזה של פרשמרקט. "זו ספינה גדולה בהרבה - ועד עובדים, אונליין, ניהול מרכזים לוגיסטיים ופריסה גדולה", מסביר גורם נוסף בשוק. "הם עשו עבודה מאוד טובה בפרשמרקט, אבל בדיסקאונט התחרות הרבה יותר חזקה. זה תחום כל־כך תחרותי וקשה, שכל תזוזה יכולה להטביע את הספינה, כמו שקרה עם מגה בזמנו. עם כל הכבוד אליהם, ויש הרבה, הניסיון שלהם לא קרוב בכלל למה שהם נכנסים אליו".

על הכוורת של האחים אמיר ניתן ללמוד גם מאירוע שהם מקיימים מדי חודש בביתו של שלומי בסביון - סעודת ראש חודש. ה"פרלמנט", שמתקיים כבר שנים, החל כאירוע שאליו הוזמנו בעיקר הספקים. מאירוע לאירוע, הפורום התרחב, והאחים רכשו להם עוד ועוד מכרים. בין היתר מגיעים לשם בכירים במשק, ולעתים גם פוליטיקאים, אנשי צבא, פקידי מדינה בכירים, רבנים ואנשי תקשורת.

השוני הגדול מפרשמרקט

שירה אחיעז, אנליסטית קמעונאות בבית ההשקעות IBI, צופה כי ב-2024 שופרסל תציג צמיחה חד־ספרתית בהכנסות ועלייה מתונה ברווחיות. "האחים אמיר יצליחו להערכתי לשפר את הרווחיות בשנה הקרובה, אולם לא לרמות של פרשמרקט", היא מסבירה. "כיום סקטור הקמעונאות מאופיין באתגרים רבים. התשומות עולות, התחרות התחזקה, המצב הכלכלי של הצרכן פחות טוב מבעבר. יש הרבה אתגרים על הפרק, ויש גם צורך לחזק את כל מנועי הצמיחה של החברה - אם זה Be, השוק המוסדי, רשת הסטוק דן דיל, פעילות המרלו"גים האוטומטיים. יש גם חוסר ודאות ביטחוני".

אחיעז לא הופתעה מההשתלטות המהירה של האחים על הרשת. "עליית הריביות והמלחמה דחו קצת את המהלך, אבל לאור מחיר מניית שופרסל  והעובדה שכבר מספר שנים החברה מתנהלת ללא גרעין שליטה, לא מדובר בהפתעה. צריך גם לזכור שזו אינה הפעם הראשונה שהאחים מנסים לרכוש את השליטה.

"התרומה המשמעותית ביותר שלהם תהיה בקמעונאות המזון, תחום הליבה, ומערך הסחר. הם יפעלו לשפר את תנאי הסחר ששופרסל מקבלת מספקיה, כרשת הגדולה בישראל. מהכיוון הזה הם יכולים להשביח את הרשת. להערכתי, לבעלי המניות זו הייתה האופציה הטובה ביותר מכל האחרות (הצעות הרכישה של ויליגר והאמריקאים, ש"ס)".

החשש בשופרסל

למרות הניסיון לייצר תחושת יציבות וביטחון, במסדרונות שופרסל העובדים מלאי חששות. "כולם מרגישים חוסר ודאות, בעיקר בזמן שמודלפים מסרים לתקשורת. איך מישהו אמור להרגיש כשהוא קורא בעיתון שמתכננים לפטר ולהחליף אותו?", אומרים גורמים המעורים בפרטים.

גורמים בשוק שכן הופתעו מהמהלך המהיר מצביעים על סימני שאלה הנוגעים לעתיד הרשת, שיבואו לידי ביטוי בטווח הארוך. האם חוסר ההיכרות של האחים אמיר עם ניהול חברה בסדר גודל כזה, הכוללת מנועי צמיחה רבים, יהיה להם לרועץ - או שהכוונה להקיף את עצמם בכוורת אנשים מקצועיים תספיק?

וטרמן ואברכהן רק החלו לייצב את הרשת, לאחר לא מעט טלטלות וזעזועים שחוותה בשנתיים האחרונות, שבהן התחלפו שלושה יו"רים ושלושה מנכ"לים. הם הובילו תוכניות התייעלות, אולם אלה עדיין לא באו לידי ביטוי במלואן במניה. כעת יהיה מעניין לעקוב האם האחים אמיר אכן יצליחו למלא את האמון שהביעו בהם המוסדיים.