ההדחה והקאמבק: הסיבוב השני ברשויות הניב תוצאות מפתיעות

הסיבוב השני בבחירות לרשויות המקומיות הגיע לסיומו, עם תוצאות דרמטיות בערים חיפה, בית שמש ואריאל • יונה יהב הוותיק חזר לבניין העירייה בחיפה עם ניצחון מוחץ, ברית המפלגות החרדיות בבית שמש הצליחה להדיח את עליזה בלוך, ובאריאל הלוחם שיצא מעזה רשם ניצחון גדול על אורן חזן

יונה יהב / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
יונה יהב / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

חיפה - ניצחון מוחץ ליונה יהב

יונה יהב, ראש העיר הוותיק של חיפה, חוזר לבניין העירייה לאחר שניצח בסיבוב השני בהפרש גדול במיוחד של 62.6% מהקולות, לעומת 37.4% של יריבו דוד עציוני. למרות ההפרש הגדול, רק 29% מבעלי זכות ההצבעה בחיפה הצביעו בסיבוב השני, מה שעלול להעיד שאף אחד מהמועמדים לא הצליח להלהיב את תושבי חיפה.

לאחר סיבוב ראשון עם לא פחות מ-12 מועמדים, ראש העיר המכהנת של חיפה עינת קליש־רותם כבר הודחה בוודאות (עם תוצאה מהגרועות ביותר שנראו אי־פעם לראש עיר מכהן). אז החל מאבק בין ראש העיר הוותיק של חיפה (2003-2018) יונה יהב, שהיה בעברו חבר כנסת ממפלגת העבודה, לבין דוד עציוני, שנחשב מזוהה עם הימין ועם גדעון סער בפרט. תמכו בו גם ישראל ביתנו וש"ס, כאשר אריה דרעי אף הוקלט קורא להצביע לו כדי להיאבק על צביונה של חיפה. לעומת זאת, יותר מועמדים מהסיבוב הקודם בחיפה תמכו ביהב, מה שסייע לו בניצחון. 

סבב הבחירות השני נפתח ב-35 רשויות מקומיות. זה מה שצריך לדעת

ניר שובר, שרץ בעבר ברשימתה של קליש, אמר לגלובס שחיפה נחשבת למעוז שמאל וכי כינויה, "חיפה האדומה", משקף את עברה כעיר פועלים שמצביעה למפלגת העבודה. יונה יהב, ראש העיר הוותיק של חיפה שנבחר ב-2003 וכעת יתמודד בסיבוב השני - צפוי לזכות בשל כך. ניר שובר אומר כי "יונה יהב הוא ה-DNA החיפאי. עציוני ובורובסקי הם יותר ימניים וחברי מרכז ליכוד. בעיני, יונה ינצח בסיבוב שני כי הוא מחובר ל'חיפה האדומה'. החרדים גם חברו לעציוני ולבורובסקי, וחיפה תבחר במי שהחרדים לא בחרו". ואכן, נראה שהבחירות המקומיות, שמוסגרו, לפחות כלפי חוץ, בצבעי הפוליטיקה הארצית, החזירו את יהב המזוהה עם השמאל חזרה לתפקיד שהחל לפני מעל 20 שנה.

כעת, ראש העיר החדש-ישן יצטרך להתמודד עם האתגרים הגדולים שהמטרופולין השלישי בגודלו עומד בפניהם: התחדשות עירונית ומשיכת צעירים לעיר, שמירת אופי העיר תוך איזון בין האוכלוסיות המגוונות בה, וכן קבלת החלטה בנושא מפעלי המפרץ. אלו מחד מהווים מקור תקציבי משמעותי עבור העירייה, ומצד שני יוצאים חוצץ בינה לבין הקריות. ובנוסף, כיצד ייראה מתווה המסילה שיעבור דרכה ומה יהיה האיזון בין רכב פרטי לתחבורה ציבורית בשימוש בדרכים המפותלות וההרריות של העיר.

אריאל - הלוחם שיצא מעזה ניצח את אורן חזן

יאיר שטבון ניצח בפער גדול את הבחירות לראשות העיר אריאל, עם 62.9% מהקולות, לעומת 37.1% ליריבו הידוע מהפוליטיקה הארצית אורן חזן.

בסיבוב הראשון, הקולות התפזרו בין מועמדים רבים, כששיעור הקולות הגבוה ביותר (25%) הגיע לאורן חזן, לעומת 23% לשטבון. אך למרות הפער לטובת חזן בסיבוב הראשון, שטבון גרף בפער ניכר את הסיבוב השני של הבחירות.

שטבון נולד למשפחה מעולי צרפת, ואחיו הוא יוני שטבון, חבר כנסת לשעבר מהבית היהודי. יאיר שטבון, ששירת במלחמה האחרונה כסמג"ד במילואים בחטיבת הקומנדו בחאן יונס בעזה ובאיו"ש כאחד, חזר רק בפברואר לנהל את המירוץ שלו לראשות עיריית אריאל בשומרון. הוא ניהל את תיכון אמי"ת אלירז בפתח תקווה במשך שבע שנים, והקים וניהל בתי ספר בשומרון.

יו"ר מפלגת הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ברך את שטבון: "יאיר היה בחודשים האחרונים עם חייליו בעזה. את רוח הנתינה והשליחות שלו הוא מביא מהחזית אל העורף. אני מברך את תושבי אריאל על בחירה ראויה שתוביל את העיר קדימה. יאיר - אנחנו איתך בכל הכוח. לטובת כל תושבי העיר עלה והצלח".

אורן חזן, שהפסיד בבחירות למרות מוכרוּת רבה, היה חבר הכנסת בין 2015 ל-2019 והיה ידוע בצבעוניותו: העביר חוק שקובע ששמה הרשמי של ישראל הוא "ישראל", הזמין חבר פרלמנט ירדני לדו קרב במעבר הגבול ומרפק את דרכו לסלפי עם נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ. לקראת בחירות 2019, מצביעי הליכוד הציבו אותו במיקום לא ריאלי, מה שהביא אותו לפרוש מהפוליטיקה הארצית. ב-2021, הוא גם זכה בעונה הרביעית של תוכנית הריאליטי "האח הגדול VIP".

אביו של אורן, יחיאל חזן, היה גם הוא חבר כנסת עד שהסתבך בפרשת "ההצבעות הכפולות" ב-2003, ובניסיון לשבש את משפטו באמצעות פריצה למחסן של הכנסת. חזן האב החל לרוץ לראשות העיר בבחירות הקודמות ב-2018, אך בסופו של דבר פרש. הבן אורן כעת הלך בעקבות אביו הן לפוליטיקה הארצית והן למקומית, וכמוהו - לא הצליח להיבחר לזירה המקומית.

יאיר שטבון, למרות מוכרוּת נמוכה יותר וזמינות מועטה יותר בשל שירות המילואים, הצליח לסחוף אחריו את תושבי אריאל - שבשל המלחמה הנושא הבטחוני חשוב להם במיוחד.

בית שמש - ברית המפלגות החרדיות הדיחה את עליזה בלוך מראשות העיר

שמואל גרינברג מדגל התורה הוא ראש העיר הנבחר של בית שמש, עם 58.7% מקולות הבוחרים בסיבוב השני, לעומת 41.3% לראש העיר המכהנת עליזה בלוך.

העיר בית שמש, שהחלה כיישוב עם אוכלוסיה מגוונת, היא היום עיר חרדית ברובה הגדול (71%). היא גם העיר השלישית בישראל בכמות האבסולוטית של אוכלוסיה חרדית, מה שהופך אותה למשמעותית גם בתוך העולם החרדי. ובכל זאת, מי שניצחה בבחירות 2018 בבית שמש, היא דווקא מנהלת תיכון דתית־לאומית, עליזה בלוך. אך היא עשתה זאת בהפרש של 533 קולות בלבד - שמשקלם היה אחוז בודד מהמצביעים.

הפעם, הסיבוב הראשון בבחירות לראשות העיר הסתיימו כמעט בתיקו משולש: שמואל גרינברג (דגל התורה) הוביל עם 35.7% מהקולות, ראש העיר המכהנת עליזה בלוך עם 32.4%, וראש העיר לשעבר מש"ס משה אבוטבול עם 31.9% בלבד.

לקראת הסיבוב השני, נכרתה ברית בין שלוש המפלגות החרדיות העיקריות: דגל התורה, אגודת ישראל וש"ס, במטרה להחליף את בלוך ולהביא את שמואל גרינברג לראשות עיריית בית שמש. בתמורה לכך, ש"ס אמורה להיתמך בבחירות הבאות, ובכך להביא למעין "הסדר רוטציה", כפי שמקובל בערים חרדיות רבות. ברית זו הצליחה לנצח את הבחירות בבית שמש בהפרש ניכר.

ראש עיריית בית שמש החדש יצטרך להתמודד עם הרצון בבניה מסיבית בעיר, יחד עם מיעוט אפשרויות התעסוקה בה - והצורך לממן את הוצאות הרשות הגדלות תוך מיעוט של מקורות הכנסה.