בגלל נסיעת גנץ? הפוליטיזציה של ועדות התכנון אושרה סופית בוועדת הפנים של הכנסת

ועדת הפנים והגנת הסביבה הפילה בקשה לדיון מחדש בהצעת חוק המשנה את הרכב מוסדות התכנון, כך שיתווספו אליהם גורמי פיתוח על חשבון נציגי סביבה • ח"כ זאב אלקין, שהגיש את הבקשה, טען כי גורמי הקואליציה הפילו אותה במכוון, בשל המתיחות בין ראש הממשלה ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ סביב נסיעתו לארה"ב

ועדת הפנים והגנת הסביבה, היום (ב') / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ועדת הפנים והגנת הסביבה, היום (ב') / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת הפנים והגנת הסביבה הצביעה הבוקר (ב') נגד הבקשה לדיון מחדש (רביזיה) של ח"כ זאב אלקין בהצעת החוק לשינוי הרכב מוסדות התכנון. בכך, למעשה, אושרו סופית, לקריאה שנייה ושלישית, שני תיקונים לחוק התכנון והבנייה, כך שיתווספו נציגי ממשלה והקבלנים לוועדות התכנון.

בלעדי | שר הבינוי והשיכון: זאת הסיבה שאין פתרון למשבר בענף הבנייה 
האוצר מתכנן הטבת מס דרמטית לרכישת דירה. מי יוכל ליהנות ממנה?
ההדחה והקאמבק: הסיבוב השני ברשויות הניב תוצאות מפתיעות

המבקרים, ביניהם השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, טוענים כי התיקונים הופכים את המועצה הארצית לפוליטית, מוטה פיתוח וללא נציגים של הסביבה. לדבריהם, התיקונים נותנים משקל משמעותי יותר לאינטרסים של גורמי הפיתוח על חשבון נציגי הסביבה, שפועלים לטובת שמירה על הטבע ועל השטחים החקלאיים. כך, יכולות להיות לתיקונים השלכות הרסניות על תכנון הקרקע, כמו בנייה וניצול שטחים ירוקים או שטחים חקלאיים וכן קידום בנייה מואצת או דורסנית, מבלי לקחת בחשבון את ההשלכות הסביבתיות.

השינויים הצפויים בוועדות

כיום, המועצה הארצית כוללת 32 חברים, ביניהם יו"ר (נציג שר הפנים), 11 חברי ממשלה, 10 ראשי רשויות מקומיות ואזוריות ו-10 נציגים בלתי תלויים, כמו מהנדסים ואדריכלים. לפי התיקון, למועצה יתווספו נציג של שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות ונציג של שר החקלאות, כך שמספר נציגי הממשלה במועצה יגדל מ-11 ל-13. כמו כן, שר הפנים ימנה עוד שני נציגים מטעמו שבקיאים בתחומי התכנון והבנייה מהאוכלוסייה הערבית והחרדית. כלומר, כולל היו"ר, יגדל מספר נציגי הממשלה מ-12 ל-16 - כמחצית מחברי המועצה הארצית.

עוד בתיקון, כניסת הקבלנים למועצה הארצית: לפי התיקון, שר הפנים ימנה כממלא מקום של נציג המהנדסים ואדריכלים במועצה הארצית, נציג של ארגון המייצג את המספר הגדול ביותר של קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות בישראל. חברי הכנסת נציגי האופוזיציה, נציגי השלטון המקומי וארגוני הסביבה, הביעו במהלך הדיונים בהצעת החוק מחאה על הוספת נציג של התאחדות הקבלנים להרכב המועצה הארצית, וטענו כי מדובר בגוף שהאינטרס שלו כלכלי ולא ציבורי וסביבתי.

כמו כן, במצב החוקי הקיים, מי שמתמנה לנציג במוסדות התכנון השונים, ניתן למנותו לתקופת כהונה אחת נוספת בלבד. בהצעת החוק שאושרה, הורחבה האפשרות למנותו לתקופת כהונה נוספת, כך שבסך־הכול ניתן יהיה למנותו לשלוש תקופות כהונה.

במסגרת התיקונים, אושרו נציגים נוספים בוועדות התכנון כך: בוועדה לתשתיות לאומיות נוסף נציג ממשלה אחד (משרד החקלאות) וכן נציג ארגון העוסק בנושאי חברה ורווחה, שימנה שר הרווחה. נציג רשות הטבע והגנים ישמש כמשקיף. בוועדות המחוזיות נוסף נציג ארגון חברתי, ובוועדות המחוזיות בצפון ובדרום - חבר נוסף, שהוא נציג הרשויות המקומיות. בנוסף, נקבע כי נציג של השרה להתיישבות ומשימות לאומיות יהיה חבר גם בוועדות המחוזיות בצפון ובדרום.

בוועדות המקומיות, נוסף נציג השר לפיתוח הנגב והגליל והחוסן הלאומי ונציג שר החקלאות - שניהם נציגים בעלי דעה מייעצת בוועדות המקומיות. בוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים, נוספו שני נציגי ממשלה, נציג שלטון מקומי ונציג האקדמיה, שהוא בעל מומחיות בענייני תכנון ובנייה, אותו ימנה שר הפנים מתוך רשימה של מומלצים. בוועדה לשמירה על הסביבה החופית, נוספו נציג ממשלה (משרד החקלאות) ונציג שלטון מקומי.

"מסתבר שהשר גנץ שנסע לארה"ב לא מצא חן בעיני מישהו"

במהלך הדיון, דיבר ח"כ זאב אלקין מסיעת המחנה הממלכתי ולשעבר שר הבינוי והשיכון, על כך שהחקיקה מתקדמת; זאת, למרות שהיא בניגוד להסכם כניסת המחנה הממלכתי לממשלה, אשר קובע שחקיקה שמשנה מצב קיים לא תתקדם ללא הסכמה.

ח"כ אלקין טען כי הסיבה לכך שהבקשה לדיון מחדש בחקיקה הופלה על־ידי גורמי הקואליציה, היא נסיעתו של בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי, לוושינגטון, ללא תיאום עם ראש הממשלה: "מסתבר שהשר גנץ שנסע לארה"ב לא מצא חן בעיני מישהו. יש לי הצעה אלטרנטיבית, אם כל כך חורה לראש הממשלה שהשר נסע [...] אדוני היו"ר, אני מציע דרך אחרת לפני הפלת הרביזיה; הצעה אלטרנטיבית, בגלל ששר אחד נסע והשני לא נסע, אפשר להמליץ לרוה"מ לנסוע ואם לא רוצים לארה"ב אפשר למקום אחר, ואז הרביזיה תחזור למקומה ומוסדות התכנון יהיו מאוזנים. יש פשרה של שרה שאפשר לאמץ בוועדה, להתעלם מהסיפור מי נוסע לאן ולהוציא חוק שימזער את הנזקים שלו".

אלקין הוסיף: "ברגע שמוסיפים כזו כמות של נציגים, משנים את האיזון בין משרדי הממשלה לנציגים הסביבתיים, שבצדק התנגדו לדבר הזה. לכן, שמנו רביזיה, וביקשנו שהחוק יתואם איתנו במסגרת הסכם קואליציוני. זכות הווטו שלנו".

במהלך דבריו של אלקין, פנה אליו ח"כ ניסים ואטורי (הליכוד) ושאל מדוע אינם פורשים מן הממשלה. אלקין השיב: "אתה צודק שאני סיעה בקואליציה שחתמה עם הסיעה שלך הסכם שבנושאים שלא קשורים למלחמה יש זכות לווטו. כתוצאה, התפתח כאן מו"מ שהוביל לפשרה של שרת הגנת הסביבה. את ההחלטות שלנו מתי והאם לפרוש מהממשלה נקבל. אנחנו פה כרגע על מוסדות התכנון". לאחר מכן, כאמור, נפלה הרביזיה, והחוק יעלה לאישור ללא תוספת נציגי מוסדות הסביבה.