תכנון | בלעדי

סוף לפערי המידע? פתרון המדינה לצמצום הבירוקרטיה בעולם התכנון

משרד רה"מ ומינהל התכנון מקימים בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים מאגר מידע ראשון בתחום התכנון והבנייה • "הבנו שהממשלה צריכה לעבוד אחרת. כשכל אחד מביא את המסמכים שלו ומסתיר את המידע מהשני, לפחות עד לנקודה מסוימת, זה יוצר סיטואציה בעייתית", אומר גורם המעורה בתהליך לגלובס

רפי אלמליח ויוסי שלי / צילומים: איל יצהר, עמית שאבי (ידיעות אחרונות)
רפי אלמליח ויוסי שלי / צילומים: איל יצהר, עמית שאבי (ידיעות אחרונות)

מאגר מידע ראשון בתחום התכנון והבנייה מוקם בימים אלו, בשיתוף פעולה בין משרד ראש הממשלה ומינהל התכנון, ובהשקעה שמוערכת בכמה עשרות מיליוני שקלים. המאגר, שמכונה על ידי הממשלה "אגם נתונים", אמור לרכז על גבי ענן את המידע מכלל הגופים הממשלתיים בתחום, ולפתור את אחת הבעיות הגדולות בו: העברת מידע באופן שקוף ומהיר בין הגורמים השונים.

בלעדי | משרד השיכון שוקל להפקיע קרקעות מקבלנים שמעכבים בניית דירות מחיר למשתכן
הישראלים חזרו להתנפל על דירות בינואר, במיוחד בעיר מפתיעה אחת

בימים האחרונים פורסם המכרז עבור הקמה, תחזוקה ותפעול של המאגר. המכרז עבור מתן שירותי הענן כבר נסגר, כש־GCP מבית גוגל זכתה בו. "הבנו שהממשלה צריכה לעבוד אחרת", אומר גורם המעורה בתהליך לגלובס. "כשכל אחד מביא את המסמכים שלו ומסתיר את המידע מהשני, לפחות עד לנקודה מסוימת, זה יוצר סיטואציה בעייתית. יש לזה מחיר: הפרויקט שמוקם בלי בית ספר או בלי מחלף, השכונה המוכנה לאכלוס אבל מתעכבת בגלל מכון טיהור שפכים שלא הורחב. לכל אלו יש תרומה למשבר הדיור שבו אנחנו נמצאים כעת".

פתרון השיח הפנימי

הקמת המאגר הממשלתי היא תולדה של החלטת ממשלה 854 ממרץ 2021, ושל דוח מטעם צוות של אגף פנים, תכנון ופיתוח במשרד רה"מ מאותה תקופה. הדוח קבע כי משרדי הממשלה הפועלים בתחומי התכנון והבנייה עושים זאת ללא שיתופי פעולה ועל סמך מידע חלקי ולא מעודכן. לאחרונה קיבל התהליך זריקת עידוד, כאשר נכלל בתוכנית הנדל"ן הממשלתית.

בשלוש השנים האחרונות פעלו יחד מינהל התכנון ומשרד רה"מ כדי לקדם את הקמת המאגר החדש. לפי ההערכות, הגרסה הראשונה שלו תעלה לאוויר בעוד חודשים ספורים, תחילה כמאגר מידע שיקבל אליו את הנתונים מכלל הגופים הרלוונטיים. בשלב הבא תבוצע האינטגרציה של הנתונים ויוכנסו לשימוש פתרונות מתקדמים כמו AI ו־BI (בינה מלאכותית ובינה עסקית), מערכות לקבלת החלטות ועוד.

ייפתח גם לציבור הרחב

בשלב הראשון, גופים כמו מינהל התכנון, רשות מקרקעי ישראל ומשרד התחבורה יהיו חלק מהמאגר. בעתיד, המטרה היא להכניס למאגר את המידע מכל גוף רלוונטי לעולם התכנון, כולל זה של הרשויות המקומיות. המאגר אמור גם בעתיד להיות פתוח בגרסה כזו או אחרת לציבור הרחב.

מנכ"ל משרד רה"מ, יוסי שלי, מסר: "שנת 2024 תהיה שנת העלייה לאוויר של אחד הפרויקטים הטכנולוגיים החשובים בשנים הקרובות". מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, אמר: "זיהוי החסמים בזמן אמת יאפשר לקצר זמן יקר, ובסופו של דבר גם יחסוך כסף לתושב".