פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) • בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם • מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock
אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

הטיימרים סופרים לאחור. היום, קצת אחרי השעה שמונה בערב (שעון ישראל), יתרחש אירוע נדיר ומשמעותי בעולם הקריפטו - חציית הביטקוין. האירוע מתקיים אחת לארבע שנים, ומאז הקמת המטבע הוא חל שלוש פעמים בלבד.

"כבר לא צריך לעבוד": הצעירים שקנו ביטקוין והפכו למיליונרים

מה תכלית האירוע ומה קורה בפועל? 

המטרה העיקרית של צמצום מספר המטבעות החדשים בשוק, היא למנוע שחיקה בערכו. מאז יצירת הביטקוין ב-2008, המשקיעים ראו בו גם כהגנה מפני אינפלציה ומפני המדיניות שמכתיבות ממשלות ובנקים מרכזיים, שמדפיסים כסף. רבים מתומכי הקריפטו מפקפקים בשיטה זו.

בפועל, מספר המטבעות הנכרים בכל רגע נתון בשוק נחתך בחצי. כך, בעוד שבכל יום נכרים כ-900 מטבעות (ההגדרה היא 6.5 לכל בלוק בשרשרת) מספר זה ירד ל-450 (3.25 מטבעות לבלוק). במילים פשוטות, באירוע החצייה, שמתרחש כל 4 שנים, האספקה לשוק מצטמצמת.

מי יושפע ראשון? 

כורי הביטקוין. הם מבצעים את שימוש בכוח המחשבים שלהם, ומקבלים תמורה עבור זה. אם עד כה התמורה הייתה שווה 6.25 ביטקוין, כעת הם יקבלו חצי - 3.125 ביטקוין בלבד עבור כרייה.

מי קובע מתי מתרחשת חצייה ומה היעד הסופי? 

האירוע הזה מושתת בבסיס האלגוריתם של הביטקוין שמטרתו להביא למספר סופי של מטבעות בשוק. עד כה נכרו קצת פחות מ-20 מיליון מטבעות, כאשר הקצאתו הסופית של השוק היא 21 מיליון מטבעות. המטבע האחרון יכנס לשוק בשנת 2140.

מה קרה למחירים בפעמים הקודמות, ומה צפוי הפעם? 

ההיסטוריה מראה קפיצה גדולה לאחר כל אירוע. האם הפעם התרומה כבר מתומחרת? לא ניתן לשלול את האפשרות שלאור ניסיון העבר, המחיר הנוכחי שקרוב לשיא כל הזמנים כבר מגלם לפחות חלק מהעלייה. נוסף על כך, יש משקיעים המעלים ספק ביכולת של חציית המטבע לעורר עליות נוספות לאור שערו הגבוה ממילא בעת הנוכחית.

נזכיר כי הביטקוין זכה השנה לרוח גבית משמעותית, כשכנס לוול סטריט בדלת הראשית עם קרנות סל העוקבות אחר מחירו בספוט (spot) ולא על חוזים עתידיים. במילים פשוטות, כבר לא צריך בורסות חיצוניות או ארנק דיגיטלי, וכל אחד יכול להשקיע בקלות בביטקוין באמצעות קרנות סל עוקבות. מה צריך לשם כך? חשבון מסחר פשוט בבנק או בבית השקעות. מאז אישורן של קרנות אלו בחודש ינואר האחרון, זרמו לתעשייה מיליארדים רבים והעניקו רוח גבית לראלי במטבע.

השאלה המרכזית היא האם אירוע החצייה כבר מתומחר ומהווה את אחד הגורמים לקפיצה הגדולה בערכו של המטבע בשנה האחרונה.

 

 

מדוע המחיר בירידה בימים האחרונים? 

לאחרונה מחירו של המטבע מדשדש מעט, לאור חששות מעלייה מחודשת של האינפלציה בארה״ב, התרחקות האפשרות להורדת ריבית וגם כתוצאה מהמתיחות במזרח התיכון. למעשה, הביטקוין היה אולי הנכס הגדול הראשון שהושפע מהמתקפה האיראנית על ישראל כתוצאה מכך ששאר השווקים היו בחופשת סוף השבוע. לאחר הדיווחים הראשוניים הביטקוין נפל ב-7% - צניחת השווי החדה ביותר מזה כשנה. בינתיים הוא הספיק להתאושש מעט, וכיום הוא נסחר תמורת כ-63.5 אלף דולר למטבע. עשרת אלפים דולר פחות מהשיא שנרשם במרץ.

רן (גולדי) גולדשטיין, סמנכ״ל תשלומים בחברת הבלוקצ'יין פיירבלוקס, מסביר כי "כל שוק היה מגיב בצורה דומה, אך כיוון שהוא השוק היחיד שהיה פעיל בזמן המתקפה, אנו רואים את הסערה בעיקר בשוק הקריפטו". השוק המבוזר, אומר גולדשטיין, אינו שונה משווקים אחרים בכך שהוא מחפש ודאות. "הקריפטו מהווה לכאורה אלטרנטיבה למערכת המסורתית ומקום מפלט, אך היום מי שמחזיק בביטקוין הם משקיעים רגילים שרגישים לאירועים כאלו".

בשורה התחתונה, אירוע החצייה הנוכחי מגיע בתקופה מעניינת לשוק הקריפטו, עם עליות שערים משמעותיות מצד אחד, ותנודתיות גבוהה על רקע אירועים גיאופוליטיים מצד שני. כעת נותר רק לחכות ולראות כיצד ישפיע על מחירו של המטבע הדיגיטלי הפופולרי.