גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ברוב של 62 ח"כים: תקציב המדינה לשנת 2024 אושר סופית

הכנסת אישרה את התקציב המעודכן לשנת 2024 באיחור של כשלושה שבועות ● שר החקלאות דיכטר, שאיים שיתנגד, הצביע בסוף בעד ● 55 חברי כנסת הצביעו נגד, בהם גם גדעון סער ● מסגרת התקציב החדש עומדת על 584 מיליארד שקל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

16:25

לאחר דיון שנמשך שעות ארוכות ואיומים של ח"כים מהקואליציה להתנגד, תקציב המדינה לשנת 2024 עבר בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ברוב של 62 מול 55 ח"כים. האישור הנוכחי מגיע באיחור של כשלושה שבועות מהמועד הקבוע בחוק. מסגרת התקציב החדש עומדת על 584 מיליארד שקל - גידול של כ-14% לעומת מגבלת ההוצאה המקורית שנקבעה בשנה שעברה במסגרת התקציב הדו-שנתי ל-2023-2024. הצורך בהעברת תקציב שני במספר ל-2024 נוצר בעקבות ההשלכות הכלכליות של המלחמה.

באוצר נאלצו לוותר לעת עתה על כשליש מחבילת הקיצוצים וההתאמות שביקשו להעביר לצד התקציב. זאת, בשל סירובו של יו"ר ועדת הכספים משה גפני להעלות להצבעה בוועדה החלטות בהיקף של כ-6.6 מיליארד שקל, שרובן נוגעות לשנים 2025-2027.

ברגעים האחרונים שלפני ההצבעה חברי קואליציה, ובראשם שר החקלאות אבי דיכטר, איימו להתנגד בשל הקיצוצים. בסופו של דבר דיכטר חזר בו. "ראש הממשלה נענה לדרישת שר החקלאות אבי דיכטר והתחייב לפתור את המשבר בתקציב החקלאות עד חג הפסח", מסר. בנוסף, גם שר החינוך יואב קיש ויו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, דוד ביטן, איימו להתנגד. וחזרו בהם. מנגד, השר גדעון סער, שפרש מ"המחנה הממלכתי", הצביע נגד

בשל האירועים, ביטל סמוטריץ' את הנאום המסורתי של שר האוצר במליאה הנהוג בטרם ההצבעה על התקציב. סמוטריץ' נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלחץ על חברי הליכוד לאחד שורות בהצבעות, בעד התקציב ונגד ההסתייגויות הרבות שהגישה האופוזיציה.

15:05

המרד הקואליציוני נשבר והחלו ההצבעות במליאת הכנסת על חוקי התקציב. ההצבעות צפויות להימשך עד שעות הערב. שר החקלאות אבי דיכטר, שמוקדם יותר היום איים להצביע נגד התקציב בשל מחלוקות על הכספים למשרדו, צפוי לבסוף להצביע בעד. גורמים באוצר אומרים שראש הממשלה נתניהו היה מעורב בגישור על הפערים של הרגע האחרון, מול דיכטר וכן מול שר החינוך יואב קיש.

13:30

בעקבות התמרדות של 4 חברי כנסת מהקואליציה נגד התקציב, בהם שר החקלאות אבי דיכטר, הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אין לי כוונה להיכנע ללחצים פוליטיים". סמוטריץ' קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו ש"לא להיענות לסחטנות", לדבריו, מצד חברי הקואליציה - ודרש לאשר סופית את התקציב במליאה היום כמתוכנן.

12:55

דרמה במליאה: בעקבות חשש שחברי כנסת מהקואליציה יצביעו נגד התקציב או ימנעו מלתמוך בו, ההצבעות המתוכננות היום עלולות להידחות. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר שימסור הודעה לציבור בנושא התקציב בשעה 13:15.

11:55

הכנסת צפויה לאשר היום (ד') את תקציב המדינה המעודכן בקריאה שנייה ושלישית במליאה. בכך תתקבל החותמת הסופית על התקציב ותביא לסיומם ארבעה חודשים רצופים שבמהלכם העבירו במשרד האוצר שני תקציבי מדינה חדשים בעקבות המלחמה, תחילה לשנת 2023 וכעת ל-2024. 

לקראת אישור התקציב: באוצר מחפשים מכסה לבור של 400 מיליון שקל
הגירעון כבר על 5.6%: האם המדינה תעמוד ביעד השנתי של התקציב החדש?

דיוני התקציב במליאה, שקודמים להצבעות, נמשכים מאז אתמול. במהלך הלילה קיימו חברי הכנסת מהאופוזיציה "פיליבסטר" לעיכוב התהליך, ובשעה זו הם נואמים מעל דוכן המליאה. בצהריים צפויים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת הכספים משה גפני לסכם את התקציב בפני חברי הכנסת לקראת ההצבעות, שיימשכו עד שעות הערב לפחות.

ועדת הכספים בראשות גפני אישרה את התקציב בשבוע שעבר להצבעה במליאה, אבל לא באופן שהוא רצה - וגם לא כמו שהאוצר ביקשו. גפני, יו"ר דגל התורה של הזרם החרדי-הליטאי, לחץ בחודשים האחרונים לאשר 600 מיליון שקל בכספים קואליציוניים שמיועדים לתוספת שכר ברשתות החינוך הפרטיות של המפלגות החרדיות. האישור המשפטי לא התקבל בזמן לתקציב, וגפני לא הסתיר את אכזבתו אתמול במליאה והאשים את משרדי האוצר, החינוך והמשפטים בעבירה על החוק.

באוצר, מנגד, נאלצו לוותר לעת עתה על כשליש מחבילת הקיצוצים וההתאמות שביקשו להעביר לצד התקציב. גפני סירב להעלות להצבעה החלטות בהיקף של כ-6.6 מיליארד שקל, לפי אגף התקציבים באוצר, שרובן נוגעות לשנים 2025-2027. בתקציב 2024 עצמו יצר גפני בור של כ-400 מיליון שקל. באוצר יצטרכו לכסות אותו באמצעות קיצוץ רוחבי או הסטות תקציביות מסעיפים שלא ימומשו.

מסגרת התקציב החדש עומדת על 584 מיליארד שקל - גידול של כ-14% לעומת מגבלת ההוצאה המקורית שנקבעה בשנה שעברה במסגרת התקציב הדו-שנתי לשנים 2023-2024. הצורך בהעברת תקציב שני במספר ל-2024 נוצר בעקבות ההשלכות הכלכליות של המלחמה.

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הקבלן שבטוח: החרם הטורקי יתהפך על ארדואן

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה שיגר כ-25 שיגורים לכיוון מירון, לא ידוע על נפגעים

דיווח: גורמים במשרד החוץ במזכר פנימי לבלינקן - "ישראל מפרה את החוק הבין-לאומי" • המטח של חיזבאללה למירון: ככל הנראה בתגובה לחיסול 2 מחבלי הארגון מוקדם יותר בדרום לבנון, 14 אזרחים לבנונים נפצעו בתקיפות • משפחות חטופים הדליקו כתובות אש על איילון צפון • עדכונים בולטים 

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם