רשות שוק ההון מקדמת: החשיפה של החוסכים לנאסד"ק תצומצם דרמטית

חוסכים בגמל ובפנסיה יוכלו להיחשף למדד בודד בחו"ל בשיעור מקסימלי של 50% מהתיק - כך עולה מטיוטה חדשה • כיום, שיעור האחזקה המקסימלי עומד על 90% • החריגים הם מסלולי ה-S&P 500 שיישארו ללא שינוי • רק לפני מספר חודשים ברשות הבהירו שלא תהיה פגיעה ביכולת של חוסכים ישראלים להיחשף לחו"ל

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

רשות שוק ההון מבקשת להגביל את החשיפה המקסימלית של החוסכים בפנסיה ובגמל למדדים בחו"ל. בטיוטת חוזר חדש, מבקשת הרשות להגביל חשיפה למדד בודד כמו הנאסד"ק לדוגמא ל-50% בלבד. זאת, בהשוואה ל-90% היום.

עם תשואה של 43% בשנה: טרנד ההשקעות החדש שמתחיל לסחוף את הישראלים
הציבור מעדיף נזילות על ריבית: המלחמה עצרה את העברת הכספים לפיקדונות
פברואר המצוין של קרנות ההשתלמות: כלל בראש, ומי בתחתית?

לדוגמה, אם אדם חוסך בקופת גמל במסלול פסיבי שעוקב אחר מדדים, כיום הוא יכול להיחשף לנאסד"ק בשיעור של 90%, כאשר ה-10% הנותרים מחולקים בין מדדים אחרים. לאחר השינוי המוצע כעת, החלוקה תהיה שונה ומגוונת יותר. בנוסף, מציעים ברשות לקבוע שיעור חשיפה מינימלי של 10% לכל מדד. במילים אחרות, החשיפה למדד אחד תהיה 10%-50% בלבד. עם זאת, האפשרות להיחשף ב-100% למדד ה-S&P 500 תיוותר ללא שינוי.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי מטרת השינוי היא ליצור חשיפה מגוונת למדדי ההשקעה "באמצעות הגבלת השונות האפשרית במשקלי המדדים ביחס לסך נכסי המסלול העוקב. המטרה ביצירת גיוון בין מדדי ההשקעה היא להימנע ממצב שבו מרבית החשיפה הינה למדדים דומים".

המהלך הזה של רשות שוק ההון מגיע דווקא כשהפופולריות של מסלולים שעוקבים בחשיפה גבוהה אחר הנאסד"ק בעלייה. לאחרונה עוד ועוד בתי השקעות וחברות ביטוח מציעות אותם ואף משתמשות במסלולים אלה כדי למשוך לקוחות חדשים. בין החברות נמנות מגדל, מיטב, כלל, הראל ואלטשולר שחם. נכון לחודש ינואר השנה, כ-3% מהחוסכים נמצאים במסלולים הפסיביים שיושפעו מהשינויים החדשים.

מבט לתשואות המדד בעשור האחרון בהחלט מלמד מדוע יותר ויותר גופים מציעים מוצרים עם חשיפה גדולה לנאסד"ק. את 2023 סיים המדד, העוקב אחר חברות הטכנולוגיה המובילות בארה"ב, עם תשואה של 43%, לעומת 24% שהשיג ה-S&P 500. גם כשבוחנים את חמש השנים האחרונות, הנאסד"ק הציג תשואה גבוהה יותר, וכך גם ב-20 השנים האחרונות.

נדגיש כי השקעה במסלולי העוקבים אחרי הנאסד"ק מתאפיינים בסיכונים כמו מוצרי ה-S&P 500, דוגמת חשיפה לדולר, כך שבמקרה שהמטבע האמריקאי נחלש משמעותית - תשואה חיובית שהשיג המדד עלולה להימחק. בנוסף, הסיכון גדול יותר כיוון שמדובר בהשקעה בסקטור בודד (טכנולוגיה) בניגוד ל-S&P 500 שהוא מבוזר יותר.

הפרסום שעורר סערה

בחודש אוגוסט האחרון חשף גלובס את הכוונה של רשות שוק ההון לצמצם את האפשרות להיחשף למסלולי חו"ל כמו הנאסד"ק באופן בלעדי, אלא רק בשילוב אלמנטים נוספים שכוללים בין היתר חשיפה לישראל. הפרסום עורר סערה בענף, וברשות שוק ההון מיהרו להתגונן ולטעון כי השינוי לא יפגע ביכולת להשקיע בחו"ל. אמנם כעת אין מגבלה על חשיפה לחו"ל אך האפשרויות שקיימות בהכרח יוגבלו. אם עד כה אדם בחר להשקיע כמעט את כל הפנסיה שלו בנאסד"ק, כעת הוא יצטרך לבחור אפיקים נוספים ומגוונים יותר.

ממלא-מקום הממונה על שוק ההון, עמית גל, התייחס לנושא לפני כחודשיים כשדיבר על המעבר המהיר של הציבור בין המסלולים בחיסכון הפנסיוני, והזהיר מפני תזוזות יתר. "תחום החיסכון הפנסיוני, כשמו כן הוא - חיסכון לטווח ארוך. בשנה החולפת ראינו הרבה מאוד מגמות - אופנות חולפות: פעם רק חו"ל, אחר-כך רק בארץ, לאחר מכן מסלולים עוקבי S&P 500, עכשיו נאסד"ק. השוק הזה לא יכול להיות כל-כך תזזיתי. כל גורם צריך להבין שאלה כספים לטווח ארוך, וכך צריך להתייחס אליהם", אמר גל.