גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הלווייתנים והשימפנזים בונים על סבתא שתקיים את המשך השושלת

ישנם בעלי חיים שלא רק מסתייעים בסבתא בגידול הנכדים, הם הפכו את זה לחלק בלתי נפרד מחייהם ● המנגנון הביולוגי שמאפשר עזרה מסבתא חיוני להישרדות ולשגשוג שלהם

לוויתן בלוגה. הפסקת וסת ושיפור ניכר בתוחלת החיים / צילום: Shutterstock
לוויתן בלוגה. הפסקת וסת ושיפור ניכר בתוחלת החיים / צילום: Shutterstock

אפרת הוא יזם ובעל חברות בתחום האנרגיה הירוקה וחובב טבע. במדור הוא כותב על התנהגותם של בעלי החיים

לפני חודשיים נולד בני הבכור, וכמו כל זוג שיש לו את האפשרות, ביקשנו עזרה מסבתא. לשמחתנו, סבתא תמר הגיעה לכמה ימים ונתנה לנו הזדמנות לנוח, לאכול מסודר ולהתחזק.

מוצא הפודל הוא מהזאב, שהתפתח לאחד הכלבים הנבונים ביותר
המתנות המפתיעות של העכביש הדרום אמריקאי

זה אפשר לנו לעבוד, לאגור כוחות וגם, לא פחות חשוב, ללמוד מניסיונה כיצד להתמודד עם תינוק רך. כיצד להאכיל, לקלח ולהבין בכל הזדמנות מה מציק לו. משהלכה, הרגשנו היטב כמה העזרה הזאת הייתה לנו מהותית.

העזרה החשובה שסבתא מעניקה לילדיה ונכדיה אינה ייחודית רק לבני האדם והיא קיימת גם אצל בעלי החיים מאז ומתמיד. אלא שאצל בעלי החיים, לא רק שהם מסתייעים בסבתא, הם אפילו הפכו את זה לחלק בלתי נפרד מחייהם, עד כדי כך שהעזרה הזו מהסבתא חיונית להישרדות ולשגשוג שלהם.

בממלכת בעלי החיים, כדי שהסבתא תוכל להתמסר לגמרי לטיפול בנכדים, היא צריכה להפסיק להתרבות בעצמה. המשמעות היא בעצם לוותר על הריבוי הטבעי שלה לטובת ילדיה ונכדיה. בבני האדם זה קורה באופן טבעי עם הגיל והפסקת הווסת, עשרות שנים לפני סוף החיים, ובכך מתאפשרת בעצם סבתא במשרה מלאה.

בבעלי החיים גיל הבגרות המינית נמוך בהרבה ותוחלת החיים קצרה יותר. במקרה והסבתא עודנה פורייה, רבייה עלולה לפגוע במאמצים שלה להתמסר לילדיה ולנכדיה.

את הפתרון של הטבע לסוגייה ניתן לראות, למשל, אצל השימפנזים. במקרה שלהם, הווסת החודשית אצל הסבתא תיפסק לתקופה ממושכת, שבה יתאפשר לה להתרכז כל כולה בטיפוח הנכדים. כשיגדלו אלה ויוכלו לשרוד בכוחות עצמם, הווסת תחזור.

הפוריות של הסבתא נשארת בהולד

את המנגנון המופלא הזה של הפסקת הווסת לוויתני האורקה לקחו צעד אחד קדימה, והפכו אותו למערכת משוכללת ליצירת צאצאים רבים. במקרה שלהם, האמא, עם לידת ולד זכר, מוותרת לחלוטין על רבייה נוספת למשך 4-5 שנים ומתרכזת כל כולה בגידול בנה. היא מאמנת אותו לצוד, מגינה עליו מפני זכרים בוגרים, מחלצת אותו מצרות ומלווה אותו עד הגעה לבגרות מינית.

משבגר, ינדוד לבדו במרחבי האוקיינוס בחיפוש אחר נקבה, ויתרבה. את צאצאיו החדשים,יחזיר לאימו, שמעתה תהיה אמונה על גידולם. בהמשך, יחזור על הפעולה שוב ושוב.

למעשה, האם, בוויתור על היכולת שלה להתרבות בעצמה, הופכת את בנה למכונת רבייה משוכללת שכל תפקידה הוא לייצר עוד ועוד צאצאים. לאורך זמן, תגדיל האם/סבתא את משפחתה פי כמה וכמה. לו הייתה מתרבה בעצמה, כמות הצאצאים ששרדו שהיו נזקפים לזכותה, היו פחותים בהרבה. בהמשך, נכדיה הזכריים יחזרו על אותה הדרך, וגם הם יהפכו ליצרני צאצאים במשרה מלאה.

הדרך הזאת היא הגורם הבלעדי להגדלת הלהקה באופן מהיר, מה שמשיג יתרון בציד ושרידות מספרית לאורך זמין ושגשוג של הלהקה.

לנקבות הבלוגה הבוגרות יש 25 שנה לטפל בנכדים

תופעה דומה קיימת גם אצל לוויתני הבלוגה, רק שבמקרה שלהם, במקביל להפסקת הווסת, חל שיפור ניכר בתוחלת החיים, כפי שגילו רק לאחרונה חוקרים מאוניברסיטת Exeter במחקר שפורסם במגזין Nature.

המחקר התרכז בתוחלת החיים של לוויתני הבלוגה, שיכולים לחיות עד גיל 50. ממצאי המחקר על נקבות הבלוגה מזכירים את מה שקורה אצלנו, בני האדם.

לאורך ההיסטוריה האנושית, עם התקדמות הטכנולוגיה והרפואה, עלתה תוחלת החיים בבני האדם, אך גיל הפוריות נשאר יחסית זהה. כך אנחנו מקבלים את סבתא לשנים רבות יותר, זמינה לנו, היות ואין לה ילדים משלה לגדל.

אצל לוויתני הבלוגה המקרה דומה: תוחלת החיים אצל הנקבות התארכה, אך גיל הפוריות נשאר זהה. מצב זה מאפשר לנקבות הבלוגה הבוגרות כמעט חצי חיים, 25 שנה, לטפל בנכדים. בכך הן מעלות באופן דרסטי את אחוז השרידות שלהם בזמן הזה, ואת מספרם.

זכרי הבלוגה, לעומתן, פוריים לזמן ארוך יותר, אך תוחלת החיים שלהם לא השתנתה.

גם במקרה של הבלוגה, כמו במקרה של האורקה או השימפנזה, הווסת אצל הסבתא תיפסק לתקופות ממושכות, במקביל ללידת הנכדים, כך שתוכל להתמסר אליהם ללא הפרעות או גידול ילדים משלה.

 

בחזקת מבוגר בעל ניסיון עשיר יותר בהורות

במבט על, כשבוחנים באופן ראשוני את אפקט הפסקת הווסת, נראה שהוא נוגד את חוקי הטבע. הרי בעל חיים אמור להתרבות כל עוד הוא מסוגל מבחינה פיזית, כדי להעלות את אחוז השרידות של צאצאיו במשוואה פשוטה: יותר צאצאים שווה יותר שורדים.

אבל אפקט הפסקת הווסת אצל סבתא עושה בדיוק את זה, והרבה יותר טוב. ראשית, הוא מאפשר להורים לייצר יותר צאצאים, כי הם עסוקים פחות בגידול ויכולים להתרכז יותר ברבייה. שנית, העברת הצאצאים להשגחת הסבתא, מעלה את אחוזי השרידות של הצאצאים, כי הם נמצאים בחזקת מבוגר בעל ניסיון עשיר יותר בהורות.

כשמשווים את אחוזי השרידות של הצאצאים היכן שסבתא הייתה מעורבת בגידול והיכן שלא הייתה מעורבת, מגלים שסבתא היא לא רק תואר משפחתי, אלא תפקיד מרכזי בהישרדות הצאצאים, בהגדלת השושלת שלה ובהמשכיות שלה.

עוד כתבות

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנעלם בתאונת מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק בגבול עם אזרבייג'ן, ויש "חשש לחייו" ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד למנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה