גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב
מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

בנסיעה על כביש 431, בין מחלף קריית ראשון לתחנת הרכבת ראשונים, קשה שלא להבחין בגשר ארוך וגבוה מבטון, שהולך ונבנה מעל הכבישים. זהו גשר המסילה הארוך ביותר בישראל, באורך של 3.5 קילומטרים, שנבנה בימים אלו כחלק מפרויקט ההקמה של מסילת הרכבת 431 שצפוי להסתיים ב־2027.

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?
המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

המסילה תחבר את מישור החוף הדרומי מאשקלון ומאשדוד ואת יישובי השפלה והמרכז, ראשון לציון ורמלה, אל מודיעין וירושלים. תשתיות המסילות מוקמות בתוואי כביש 431, בין תחנת הרכבת משה דיין בראשון לציון, דרך תחנת ראשון לציון הראשונים ועד חיבור לתחנת הרכבת פאתי מודיעין ותוואי הקו המהיר לירושלים, במחלף ענבה.

הפרויקט: תוואי של 30 ק"מ, 4 מיליארד שקל עלות

מסילת 431, פרויקט תשתיות רחב היקף בתוואי של 30 ק"מ, שעלותו על פי רכבת ישראל 4 מיליארד שקל, כולל בנייה של גשרים באורך של כ־6 קילומטרים, מתוכם גשר המסילה הארוך ביותר בישראל באורך 3.5 קילומטרים. בפרויקט נחפרות גם שלוש מנהרות בעומק של 20 מטרים מתחת לאדמה ובאורך של כקילומטר. אחת המנהרות תהיה באורך 450 מטר, ואחרת - באורך 250 מטר.

גשר 431. ''להגיע לבטון חזק מספיק'' / צילום: ענת דניאלי לב

במסגרת הפרויקט ייבנו תחנות רכבת חדשות, האחת היא תחנת מעוין שורק הסמוכה לאזור התעשייה ולאיקאה ראשון לציון, והשנייה תחנת רמלה דרום, במחלף רמלה דרום בין כביש 431 לכביש 40, בסמוך לשכונת קריית האומנים ברמלה. במקום נבנה גם חניון של 300 מקומות חניה.

שדרוג משמעותי יבוצע בתחנת רכבת הראשונים, שמחוברת כיום רק ללוד, ומשם ניתן לבצע החלפה לתחנות נוספת. במסגרת הפרויקט עתה ייעשה לראשונה חיבור ממנה לתל אביב ולירושלים באמצעות המסילה.

עבודות הכנת התשתית של המסילה והגשרים בתוואי, הן מורכבות במיוחד ומבוצעות בתוואי עמוס וצפוף בתשתיות קיימות של גז, מים וחשמל, ומשתלבות באזורים צפופים של כבישים פקוקים, מסילות רכבת עם חשמול מעל הקו המהיר לירושלים, ועורקי תנועה ראשיים שבהם מחלפים בכמה מפלסים בחלק מאזורי התוואי.

הביצוע: שלוש שיטות שונות בגשר המסילה

הפרויקט ההנדסי של המסילה מורכב וגדול כל כך, עד שחולק למקטעים ומבוצע על ידי חברות שונות. המקטע המערבי, שכולל את הגשר הארוך, מתחלק בין סולל בונה לבין דניה סיבוס. המקטע המרכזי על ידי אלקטרה, והמקטע המזרחי גם הוא על ידי דניה סיבוס.

בביקור באתר, במקטע שמקימה חברת דניה סיבוס בסמוך לכניסה למעוין שורק, קשה להתעלם מההיקף האדיר של הפרויקט.

הגשר תלוי באוויר ונבנה בשיטה ייחודית המאפשרת לכלי הרכב לנסוע למטה ללא הפרעה.

"בהקמת הגשר אנחנו משתמשים בשלוש שיטות ביצוע שונות, בהתאם לתנאי השטח; הפרויקט תוכנן כך שמוצאים את הדרך לבצע מבלי לפגוע ככל הניתן ברצף הפעילות של התנועה למטה, כביש סואן או נחל זורם. בהתאם לאתגרים האלה מתכננים את שיטת הביצוע של הגישור", מספר אורי דיין, מנהל פרויקט גשר הרכבת ב־431 מטעם חברת דניה סיבוס. "בכל השיטות צריך להגיע לבטון שיהיה חזק מספיק וידע לשאת את כל המשקל הנדרש למסילה ולרכבת".

כך נוצרים מעין כמה אתרים בנייה שונים לאורך התוואי.

שיטת הביצוע הראשונה נראית כמו שני חלקי בטון שמרחפים באוויר עד שהם נפגשים ונקשרים ביניהם, ושמה שיטת "הזיז המאוזן". דיין מסביר: "בשיטה זו, לאחר יציקת מקטע ראש על הנציב (העמוד), מרכיבים מערכת משני צידי הראש, אשר בכל פעם באמצעותה, ניצק אלמנט מצדו השני של הזיז שנשאר מאוזן. לאחר יצירת שני זיזים מאוזנים סמוכים, מחברים ביניהם באמצעות אלמנט סוגר".

שיטת ביצוע נוספת היא גשר קורות תעלה. "מדובר בקורות של כ־30 מטר, היצוקות במפעל שדה ומונפות למיקומן בין שני נציבים. על הקורות יוצקים מיסעה - המשמשת כרצפה - עליה תעבור הרכבת, וכן יוצבו התשתיות והמערכות השונות", תיאר דיין.

השיטה השלישית היא שיטת הדחיקה, והיא זו שמבוצעת בתחנת הראשונים ובאתר הבנייה הסמוך לתחנה, שנראה כמו מבוך צינורות ענקי. בשיטה זו, כבלים עצומים נכנסים לתוך הבטון לצורך דריכתו ולמעשה הגשר יידחק עד התחנה. לדברי דיין, "בשיטת הדחיקה יצרנו חצר יציקה, שבה יוצקים וממנה דוחקים את כלל האלמנטים. בחצר היציקה קושרים את הברזל, יוצקים את הבטון ומבצעים את דריכת הכבלים. כל אלמנט יחובר לזה של לפניו על גב חצר היציקה. לאחר דריכה, מנתקים את חצר היציקה מהאלמנט, דוחקים והגשר "יחליק" ע"ג הנציבים (העמודים) עד שיגיע לגדה השנייה שזו תחנת הראשונים".

המלחמה: מהנדסים ומנהלים במילואים, אין פועלי בניין

בביקור באתרי ההקמה של המסילה ניכר שיש פעילות, אולם המראה מטעה, אומרים באתרי הבנייה של הפרויקט. לדבריהם, פועלים רבים חסרים ומנהלים רבים נמצאים במילואים.

אסף ענבר, מנכ"ל סולל בונה, הבונה כאמור מקטע אחר במסילה, מספר: "מפתח המלחמה ב־7.10 גויסו כ־25% מעובדי החברה באתרי הבנייה, לרבות מנהלי פרויקטים, מהנדסי ביצוע ומנהלי עבודה. חלק מהמגויסים חזרו משירות מילואים פעיל במהלך חודש פברואר, אחרים במהלך מרץ וחלקם עדיין מגויסים.

"בפרויקט 431 בלבד גויסו שלושה מנהלי פרויקטים ואנשי מפתח נוספים. הצוות שנשאר ולא גויס, נרתם וחיפה על היעדר המגויסים, כך למעשה אפשר את המשך העבודות בפרויקט.

"צריך להבין שמאז ה־7.10, ענף התשתיות ספג את הנזק הגדול ביותר עקב העצירה של כניסת עובדים פלסטיניים לשטחי ישראל, ומשום שמספר העובדים הזרים לא גדל בהתאם למחסור. ירדנו מ־120 אלף עובדים למספר עובדים הנמוך מ־15 אלף בענף הבנייה והתשתיות.

"הפער הזה עדיין לא נפתר ואנחנו חווים אותו גם היום. יש חוסר אמיתי בכוח אדם ואנחנו עושים כל מאמץ כדי לתת מענה.

"לגבי העובדים הזרים שהגיעו לאחרונה, יש לנו מספר מצומצם של עובדים הודים אבל זה לא מספק. כ־1,000 עובדים הודים נכנסו לישראל, וזו טיפה בים מול יותר מ־100 אלף עובדים פלסטינאים שעובדים כאן בדרך כלל".

לגבי החלק שבביצוע דניה סיבוס, מציין דיין: "חלק מהצוות, כולל מנהלי עבודה, היה במילואים ובסביבות פברואר חלקם השתחררו. חלקם עדיין במילואים. ברוב האתר עבדו פלסטינאים ומ־7.10 הם לא נמצאים. תגברנו בצוותים זרים, סינים, אוקראינים, מולדביים וטורקים ועכשיו גם בהודים שהגיעו".

ביום אחד עוברים מעובדים פלסטינאים לעובדים ממדינות אחרות, איך אתם מתקשרים איתם בעבודה?

דיין: "בכל צוות, לא משנה מהיכן הגיע ואיזו שפה הם מדברים, יש אחד שיודע לדבר בעברית. ההודים יודעים אנגלית וכאן אין בכלל בעיה. בנוגע לעובדים ממולדובה, חלקם פה כבר חמש שנים וראש הצוות ממש יודע לדבר עברית. גם בקרב העובדים הסינים יש כאלה שנמצאים הרבה זמן בישראל ויש ראשי קבוצות שיודעים לדבר עברית.

"אם משהו קצת יותר מורכב עובדים עם Google Talk וזה מגניב ועובד, אבל כמובן שאחרי כן גם מוודאים שהכול הובן כמו שצריך בעבודה עצמה. האתר הזה ענק ויש מספיק מקום שיעבדו בקבוצות או ביחד, בכל מקרה הם פועלים ממש כצוות בתוך האתר".

בעיית השבת: הגשר בכביש 1 מחכה לחיבור

המשך מסילת 431 יעבור מעל כביש 1 במחלף ענבה, וגם שם קשה שלא להבחין בשני חלקי גשר אדירים שאינם מתחברים ממש מעל הכביש. גם הגשר הזה נבנה בשיטת הזיז המאוזן וכעת יש להשלים את החיבור בין שני האלמנטים. החיבור דורש עצירה של התנועה בכביש 1, וכדי לא לחסום את אחד הצירים המשמעותיים והעמוסים בישראל, היה צורך בעבודות להשלמת החיבור בשבת. אך לאחר התנגדות בקרב המפלגות החרדיות, העבודות נעצרו והחיבור טרם הושלם.

ענבר: "אין בעיה הנדסית להשלמת הגשר מעל כביש 1 - הדבר היחיד הנדרש הוא הפסקה של התנועה על הכביש לכ־24 שעות ברציפות".

בתשובה לשאלת גלובס מה הצפי לחיבור הגשר מעל כביש 1 השיבו ברכבת ישראל כי "העבודות מבוצעות כל הזמן בתוואי. עוד לא ידוע מתי יקרה החיבור הסופי. הגשר הזה כמו כל האלמנטים עומדים בלוז הפרויקט של הפעלה מסחרית בשנת 2027".

עוד כתבות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר הנוגע לאיחור במסירה חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס ז'בזינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם