המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות • רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם • "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya
ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

זה היה רעיון שאי אפשר לעמוד בפניו. "תן לנו את הכסף שלך", אמרו מנהלים בברידג'ווטר (Bridgewater Associates), של ריי דליו וקרנות גידור אחרות, ואנחנו ננתב אותו לאסטרטגיה בטוחה יותר לטווח ארוך. אבל עכשיו, לאחר חמש שנים של תשואות נמוכות, רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים בקרנות שוות סיכון - דורשים את כספם חזרה. כזכור, ברידג'ווטר הוקמה בשנת 1975 על-ידי ריי דליו, שהפך את הקרן לגדולה ביותר בעולם, וכיהן במשך שנים כמנכ"ל, יו"ר ומנהל ההשקעות הראשי שלה. 

הבטחה אחת הקפיצה את מניית טסלה. אבל האם היא יכולה לעמוד מאחוריה?
"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

בכתבה שפורסמה לפני מספר שבועות בבלומברג, צוטטו משקיעים בקרן, בעילום שם, ואמרו שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות - כולל הפסד ב-2023, ושוקלים לצאת מההשקעה אם הביצועים ימשיכו לדשדש. משקיעים ובהם קרנות פנסיה ציבורית בניו מקסיקו, אורגון ואוהיו, משכו מזומנים, וקיצצו בכך את היקף הכספים בכ-70 מיליארד דולר מהשיא שלהם לפני שלוש שנים. עבור רבים, הבקשות שהגיעו מהחברות שביקשו עוד קצת זמן וטענו כי העשור הבא בשווקים לא יהיה דומה לזה האחרון - לא היו משכנעות.

"יש לנו אכזבה כבר לא מעט זמן", מספרת איילין ניל מנכ"לית ב-Verus Investments בכתבה בבלומברג ששטחה את תלאותיה של הקרן בתקופה האחרונה. ניל היא יועצת לפנסיה של עובדי ציבור בהיקף של כ-17 מיליארד דולר מניו מקסיקו, אשר ביטלה את הקצאת שווי הסיכון שלה בדצמבר. "הפעם היחידה שהסיכון אכן היה שווה, היה בזמן המשבר הפיננסי הגדול וזה היה באמת תקופת הזוהר שלו", היא דיווחה על נקודת המבט הפיננסית שלה בכתבה. 

הצלחת האסטרטגיה והאכזבה שבאה בהמשך 

האסטרטגיה של ריי דליו שבנתה את ברידג'ווטר והפכה אותה לקרן הגידור הגדולה בעולם, התמקדה בפיזור בין נכסים על סמך מידת התנודתיות של כל אחד מהם, ולעתים קרובות השתמשה במינוף כדי לייעל את התשואות ביחס לסיכונים שנלקחו.

ניתן לומר שהאסטרטגיה הזו שגשגה לאחר המשבר הפיננסי של שנת 2008, כאשר משקיעים חיפשו דרך להגן על עצמם מפני מה שחששו שיהיה "האסון הגדול הבא". אבל כשהמשקיעים חזרו להשקיע במניות, הם ראו כי הם בפיגור של שנים. בנוסף לכך, כשהשווקים ב-2022 הראו סימני משבר אשר פגעו בנכסים בטוחים כמו משרד האוצר האמריקאי - הם נפגעו כלכלית אפילו יותר.

זה דחף את המשקיעים למשוך מזומנים, וקיצץ את הסכום בקרנות כאלה לכ-90 מיליארד דולר עד סוף 2023 - משיא של כ-160 מיליארד דולר ב-2021, כך על פי הערכות שנאספו מנתוני Verus eVestment.

במקום להגביר חשיפה לסיכונים על מנת לייצר תשואות גבוהות, האסטרטגיה כוללת בדרך כלל פיזור על פני מגוון רחב יותר של נכסים כמו סחורות ואיגרות חוב. על מנת לשמור על איזון הסיכונים, ניתן לאזן את החשיפות למעלה או למטה על סמך תג המחיר הקיים באותו זמן, מה שהפך את האסטרטגיה הזו ל"שעיר לעזאזל" המועדף על וול סטריט בעת מכירה.