החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד • ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky
בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

התעשיות הביטחוניות פורחות לא רק בישראל, אלא גם במדינת אחרות. אחת מהן היא טורקיה, שחברה ביטחונית מוכרת שלה, בייקאר, החליטה להעניק לעובדיה מענקים בסך 18 משכורות.

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות 
מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב 
תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך 

בייקאר מוכרת מאוד בזירה הבינלאומית בשל שתי סיבות מרכזיות. בראש ובראשונה, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה, סלצ'וק בייראקטר, הוא בעלה של סומייה - בתו של נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן. בייראקטר אף נודע בטורקיה כמשלם המסים הבכיר ביותר במדינה, עם כ־564 מיליון לירה (כ־34 מיליון דולר) ששולמו למדינה ב־2022. הסיבה השנייה שהחברה הזו מוכרת מאוד היא המל"ט מדגם בייראקטר TB2, שבולט מאוד בשירותו עבור צבא אוקראינה.

83% מהכנסות בייקאר הם מיצוא, כשבין השנים 2022-2021 הם עמדו במקום הראשון ביצוא בתחומי הביטחון בטורקיה. בשנת 2022, בצל השפעות מלחמת רוסיה־אוקראינה, ההכנסות של החברה הטורקית זינקו ב־94%. לגבי שנת 2023 הכריזה נשיאות התעשיות הביטחוניות כי בייקאר נותרה שיאנית היצוא, בסך 1.8 מיליארד דולר, שליש מתוך כלל היצוא בתחום הביטחוני.

חגיגת ההכנסות של בייקאר

כיום, לפי דיווחים בטורקיה, בייקאר הוא התאגיד שמייצא כטב"מים למספר המדינות הגדול ביותר: 33 מדינות רכשו את בייראקטר TB2 ותשע מדינות את בייראקטר אקינג'י המתקדם יותר. היקף המדינות נובע מכך שרגולציית היצוא הביטחוני הטורקית היא זניחה ביחס, למשל, לישראל שבה יצוא כפוף לאפ"י (אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני) במשרד הביטחון. אותה חגיגת הכנסות של בייקאר הובילה להחלטה שכל עובד בחברה במשך יותר משש שנים או שעובד כמנהל במחלקה במשך יותר משנתיים ייהנה מאותו מענק בסך 18 משכורות.

"אנחנו שמחים לשתף חלק מרווחי החברה איתכם", כתבו סלצ'וק ואחיו, מנכ"ל החברה חאלוק, לעובדים. "אנחנו גאים בכל אחד מכם ומודים לכם על מאמציכם. אתם הוותיקים, שעבדנו כתף לכתף לאורך שנים. אנחנו משוכנעים שנמשיך לצבור הישגים יחד".

ברמה הגלובלית, בייקאר התייצבה במקום ה־76 בדירוג 100 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם לשנת 2022 של מכון סטוקהולם למחקרי שלום (SIPRI). לצורך ההשוואה, החברות הביטחוניות הישראליות הגדולות סיימו הרבה יותר גבוה ממנה: אלביט עלתה ממקום 29 ל־24, התעשייה האווירית ממקום 38 ל־35, ורפאל ממקום 46 ל־42.