גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חתולים לא באמת שונאים אותנו, הדרך לליבם היא פשוט ארוכה יותר

נהוג לראות בחתולים בעל חיים אגואיסטי ומנוכר, וגם מחקרים מצאו שהיחס של החתול לבעליו מושתת על אינטרסים ● אלא שיש לכך קשר הדוק ליחס המועט שהם התרגלו לקבל מאיתנו

חתולים בחצר / צילום: Shutterstock
חתולים בחצר / צילום: Shutterstock

אפרת הוא יזם ובעל חברות בתחום האנרגיה הירוקה וחובב טבע. במדור "תרבות חיות" הוא כותב על התנהגותם של בעלי החיים

כל חיי הייתי איש של כלבים.

חתולים אף פעם לא אהבתי. הם תמיד נראו לי בעל חיים אגואיסטי ומנוכר. כלבים, לעומת זאת, קשקשו בזנבם לאורך תחנות חיי מאז ומתמיד.

לפני עשור, בעוד משפחתנו כבר כוללת כלב, החלטנו לאמץ גם חתול. הוא אמנם גזעי, מזן רגוע ולכן בעל אופי נוח מאוד, אך הכניסה שלו לחיינו הפכה אותנו די מהר לאוהבי חתולים.

מאז אימצנו עוד שניים. המהפך הושלם.

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם
קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות  

לחתולים יש מנעד "אהבה" רחב יותר

מי שלא נכנס לעולם החתולי מחזיק בדעות דומות לאלה שהחזקתי אני לפני עשור. אחת מהן היא שחתולים בעצם שונאים את בני האדם, ומנצלים אותנו לרווחתם האישית בלבד.

יש מעט אמת בטענה. מחקרים לאורך השנים הוכיחו שחתולים לא אוהבים את הבעלים שלהם באותה צורה שבה הכלבים אוהבים אותם. זה לא נובע מרוע, אלא מכך שלחתולים יש מנעד "אהבה" רחב יותר.

בשנת 2015 נערך מחקר גדול בבריטניה בהובלת כמה מדעני מוח. במסגרתו, נדגם הרוק של 10 חתולים ו-10 כלבים, רגע אחרי שהם קיבלו ליטוף הגון. התוצאות הציגו עלייה דרסטית באוקסיטוצין, המכונה "הורמון האהבה", גם בחתולים וגם בכלבים. אלא שבעוד שאצל הכלבים עלתה רמת האוקסיטוצין בכ-57%, אצל החתולים נרשמה עלייה של 12% בלבד.

במחקר נוסף של אוניברסיטת לינקולן, אותו הוביל חוקר התנהגות בעלי החיים דניאל מיילס, נדגמו 3,994 חתולים והבעלים שלהם, כולם היו הבעלים של החתולים שנים רבות.

במהלך המחקר נמצאו והוגדרו מספר סוגי קשרים המגדירים את היחס בין הבעלים לחתול שלו. לפי מיילס, כל בעלים של חתול מנהל עמו בהכרח את אחת ההגדרות הבאות: "יחסים פתוחים", "שותפות רופפת", "יחסים מזדמנים", "שותפות במטרה לשרוד" ו"חברות". ההגדרות "יחסים פתוחים" ו"חברות" נמצאו המתאימים ביותר אצל מרבית משתתפי המחקר.

 

אם נדמה לכם שהאינטרסים אצל חתולים קודמים לרגש, אתם לא טועים. למעשה, להוציא את מודל היחסים "חברות", כל הדינמיקות בין החתול לבעליו מושתתות על אינטרסים.

מודל "יחסים פתוחים" מאפשרים מצב שבו הבעלים נותן יחס לחתול נוסף, והחתול שלו לא יציג אותות מצוקה.

"שותפות רופפת" נרשמה אצל חתולים שחיים לרוב בחצר, ובילו שעות רבות גם אצל השכנים ולמעשה אצל כל מי שהאכיל אותם.

"יחסים מזדמנים" היא ההגדרה לחתולים שמציגים מחוות רגשיות לבעליהם רק עבור מזון או יחס, ואילו "שותפות על מנת לשרוד" נראתה בעיקר אצל חתולים שעברו טראומות נטישה, או אצל כאלה שבעליהם בילו זמן רב מחוץ לבית.

תחת "חברות", החתול רואה בבעליו שותף מלא לחייו, הוא אפילו מחבב אותו ויעשה כלפיו פעולות מובלות רגש, למשל הגנה על תינוק חדש שהצטרף למשפחה, או תקיפת חתול אחר שיתקרב לבעליו. אבל גם במקרה הזה, ככל הנראה, החתול מובל מאינטרס ברור - להגן על מי שמגן עליו.

מחקר נוסף, שנערך בשנת 2019, התמקד רק בחתולים ובבעליהם שהוגדרו "חברים". במקרה זה נרשמה עלייה בלחץ הדם ובפעילות הלב בכל פעם שהאדם עבר ליד החתול שלו, פעולה נפוצה מאוד אצל כלבים שמצויים באותו מצב.

בדיקה עם אותם בעלים העלתה שהם פשוט משקיעים שעות רבות בבילוי עם החתול שלהם. כך, ביחס ישיר למידת ההשקעה בו, הפך החתול אט אט לחבר טוב יותר ויותר.

עוד עלה מהמחקר: החתולים ביחסים הללו החליטו מתי לקבל תשומת לב ואכן קיבלו אותה, ולא הופעל עליהם לחץ מצד הבעלים לתקשר.

הפעולה הזאת מאפשרת להם "להתקדם בקשר" בקצב שלהם. מן הסתם, רוב הבעלים היו אנשים שמבלים בבית שעות ארוכות, למשל פנסיונרים או אנשים בודדים, שהחתול היה לחברם הראשי.

מאפשרים לבסס קשר במגוון רחב של צורות

מודל היחסים הזה, בין האדם לחתול שלו, לא נבנה עכשיו. את הכלבים בייתנו לפני 23 אלף שנה והפכנו אותם ליצורים עם מנעד רחב של אפשרויות ומטרות, מהלך שגם דרש מאיתנו לבלות איתם יותר ויותר. מנגד את החתולים, שהתקרבו אל בני האדם לפני 12 אלף שנה, מעולם לא ניסינו לביית. הספיקו לנו יחסי הגומלין שבהם החתולים חיים במחסן התבואה שלנו ומגרשים משם מכרסמים ומזיקים - מערכת יחסים אינטרסנטית לחלוטין.

בהמשך נכנסו החתולים לעשות את אותה עבודה גם במטבחים שלנו, אך מעולם לא דרשו בתמורה ליטוף. זאת בזמן שהכלבים קיבלו חום ואהבה ביחס ישיר לתוצאות הציד או השמירה שהעניקו לנו. כך הפכו הכלבים ליצורים שחותרים לספק אותנו, ומכאן התפתחה האהבה נטולת התנאים שלהם לבעליהם.

חתולים, אם כך, לא שונאים אותנו, פשוט הדרך לליבם ארוכה יותר. הם התרגלו לקבל מאיתנו יחס מועט, ומאפשרים לנו לבסס קשר איתם במגוון רחב של צורות. באותה דרך ארוכה אל ליבם יכולים הבעלים לבחור, אם לחתור ליעד "חברות" או להימנע ולהישאר ביחסים "פתוחים" או "מזדמנים". נשמע מוכר?

עוד כתבות

חאבייר מיליי, נשיא ארגנטינה / צילום: Reuters, Matias Baglietto

ארגנטינה: האינפלציה הנמוכה ביותר זה שנתיים וחצי, והרפורמות נמשכות

האינפלציה בארגנטינה נחתכה לרמתה הנמוכה ביותר מאז ינואר 2022, מה שמחזק את חאבייר מיליי, הנשיא הרדיקל החדש של ארגנטינה ● במקביל, בחיזוק נוסף לאג'נדה שלו להפוך את הכלכלה הארגנטינאית לכלכלת שוק חופשי, חבילת הענק לרפורמות של מיליי עברה באופן עקרוני

צילום: AP - Seth Wenig, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אם התחזיות של עונת הדוחות בוול סטריט יתממשו, הראלי רחוק מסיום

עונת הדוחות החולפת כונתה "המבחן של הראלי בוול סטריט". בדיקה חדשה, שניתחה את התוצאות של החברות במדד S&P 500 שפרסמו את הדוחות שלהן, מעלה כי הראלי עבר את המבחן ● הרווחים של החברות המדווחות קפצו בקצב מסחרר, רובן גם עקפו את תחזיות האנליסטים, וגם: איזה סקטור נהנה מהכי הרבה המלצות קנייה בשבועות האחרונים?

גיל שויד, מייסד ומנכ''ל צ'ק פוינט / צילום: איל יצהר

עם החזקה בשווי 4.7 מיליארד דולר: גיל שויד לא ממהר לעזוב את ניהול צ'ק פוינט

לאחר שהודיעה לאחרונה על עזיבת המנכ"ל, בצ'ק פוינט לא נקבע מועד להחלפת שויד ● בג'פריס מעריכים שזה ייקח עוד זמן: "סביר שהכרזה על מנכ"ל חדש תהיה בשנה הבאה" ● שויד הוא בעל המניות הגדול בצ'ק פוינט עם החזקה של 25.6% ממניות החברה

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; המדדים המובילים עולים בכ-0.4%

מדד קאק מתאושש לאחר ירידה של 6% בשבוע שעבר, הירידה הגדולה ביותר שלו בשנתיים ● יציבות בחוזים העתידיים בוול סטריט ● קתי ווד: מניית טסלה תוכפל פי 15 עד 2029 ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה ● בנק לאומי: צפוייה התהדקות של שוק הנפט, הגידול בביקוש יעלה על ההיצע

הדירה ברחוב נחל לכיש בשדרות / צילום: כפיר אסולין

דירת מחיר למשתכן בשדרות נרכשה ב-640 אלף שקל. בכמה היא נמכרה?

דירת 4 חדרים בשטח של 110 מ"ר בפרויקט מחיר למשתכן בשכונת נאות שקמה בשדרות נרכשה לפני 5 שנים בכ־700 אלף שקל והרוכשים קיבלו מענק של 60 אלף שקל נוספים ● כעת נמכרה הדירה ב־1.28 מיליון שקל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בת"א; מדד הנדל"ן עולה ב-1.5%

השקל נחלש ב-0.5% ● קבוצת דלק עולה ב-2%, תבצע רכישה עצמית של מניות ● פער תשואות האג"ח מול ארה"ב נמצא בשיא של עשור, האם בנק ישראל יתערב במסחר? ● סיגמא: "מרגישים את עליות המחירים, העלייה המתונה של המדד לא תגרום לבנק ישראל לשנות את הריבית" ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה

זהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי

שני ילדיו של זהר זיסאפל קיבלו מניות בשווי 23 מיליון דולר

יום לפני שנפטר אשתקד העביר זהר זיסאפל, מחלוצי תעשיית ההייטק בישראל, את החזקותיו בחברות רדקום וסרגון לילדיו מיכאל וכליל, בחלקים שווים

עמוס מיכלסון / איור: גיל ג'יבלי

איש העסקים הישראלי שעשה אקזיט של 73 מיליון דולר על חברת תוכנה קנדית

עמוס מיכלסון, מוותיקי ההייטק הישראלי, משמש כיו"ר של חברת התוכנה הקנדית קופרליף כבר שנים ● בשבוע שעבר היא נמכרה באקזיט ענק לחברה שבדית תמורת 730 מיליון דולר

צילומים: אלביט מערכות, דוברות משרד הביטחון, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

תשואה של 1000% בשלוש שנים: הכוכבת הגדולה של הסקטור הביטחוני

מתחילת המלחמה מחצית מהמניות הביטחוניות הנסחרות בת"א הניבו תשואה של יותר מ־100% ● אבל בבורסה הישראלית לא מתכוונים להשיק בקרוב מדד המיועד לסקטור כי "אין מספיק מניות גדולות" ● וגם: דווקא מניית הענקית אלביט נשארה מחוץ לחגיגה ומי השיאנית הגדולה?

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותרו לפרסום שמות של 2 חללי צה"ל: סמל שלום מנחם וסמ"ר צור אברהם

לוחמי ההגנה האווירית יירטו כטב"ם במרחב הימי של נהריה, צה"ל תקף בלבנון ● בג"ץ הורה לעצור את ביקורת מבקר המדינה על צה"ל והשב"כ ● צה"ל מבהיר: אין בדרום הרצועה הפסקה של הלחימה, אלא הפוגה באזור ספציפי בלבד ● הותרו לפרסום שמותיהם של שבעה מבין שמונת לוחמי ההנדסה שנפלו בתקרית ברפיח, בקרב בצפון הרצועה נפלו שני לוחמי מילואים בשריון ● עדכונים בולטים

נזקי החות'ים נחשפים במסמך חדש ויש נפגעת אחת מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: המספרים מאחורי נזקי מתקפות החות'ים בים האדום נחשפים, מחאות פרו־פלסטיניות שוטפות את רחובות מרוקו, וארגנטינה בוחנת אפשרות לעסקת ענק ביטחונית עם ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

לוחמי צה''ל סמוך לגבול עם רצועת עזה / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל נקלעה למלחמת התשה בכל הגזרות, ואף אחד לא יודע כמה זה יעלה לה

שמונה חודשים אל תוך המלחמה, אורך הנשימה הכלכלי והצבאי של ישראל מצטמצם, כשבאופק לא נראית הכרעה ● בינתיים, בשווקים מתקשים לתכנן תחזיות והעצימות בצפון מתגברת ● מוטי בסר, לשעבר היועץ הכספי לרמטכ"ל: "יום לחימה מול חיזבאללה צפוי להיות יקר יותר"

נתב''ג. ירידות המחירים לא יימשכו לתוך הקיץ / צילום: דני שדה

שיטת המדידה של סעיף אחד השתנתה - וחיזוי מדד המחירים לצרכן יצא משליטה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הפסיקה לקחת מחברות התעופה את מחירי הטיסות, והחלה לאסוף מידע מהרשת ● התוצאה: שינויים דרמטיים שמטלטלים את המדד ומשבשים את היכולת לחזות הלאה ● מהם ההבדלים בין שיטות המדידה, והאם הטיסות באמת הוזלו ב-25% מאז ספטמבר? ● הלמ"ס: "שיקוף טוב יותר של המציאות"

הפיצ'ר Genmoji יאפשר לייצר אימוג'י לבקשתכם / צילום: יח''צ

הכלים והטריקים שכדאי להכיר באייפון

מקיצורי מקלדת ועיצוב אישי דרך חיבוריות בין אייפון למק, ועד פיצ'ר שמסייע לשמור על ריכוז ● השבוע הכריזה אפל על יכולות ה–AI במכשיריה, אך למעשה היא משחררת באופן קבוע עדכונים שכדאי להכיר

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ולן בלווטניק, בעל השליטה ברשת 13 / צילום: איל יצהר, טים בישופ

המינוי השנוי במחלוקת של מנכ"לית חדשות 13: מה הסיכוי שבג"ץ יתערב?

בעקבות ההכרזה על מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13, החליטו עיתונאי החברה לפנות ליועצת המשפטית לממשלה לקראת עתירה לבג"ץ ● הטענות העיקריות עוסקות בסבירות המינוי ובניגוד העניינים לכאורה שבו מצויים חברי הדירקטוריון

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ

נתניהו לשרים: מפרק את קבינט המלחמה

ברקע עזיבת גנץ ואיזנקוט את הממשלה, נתניהו הודיע לשרים כי הוא מבטל את קבינט המלחמה • במסגרת "שבוע ההתנגדות" בקריאה להקדמת הבחירות, חוסמים מפגינים את התנועה בכביש 1 ובכביש החוף באזור הרצליה • בג"ץ הורה לעצור את ביקורת מבקר המדינה על צה"ל והשב"כ • הותרו לפרסום שמותיהם של 12 לוחמי צה"ל שנפלו בשתי היממות האחרונות • עדכונים שוטפים

אריק פרישמן, מנכ''ל פייבוקס / צילום: אילן בשור

שופרסל השלימה את מכירת חלקה בפייבוקס לדיסקונט תמורת 77 מיליון שקל

האחים אמיר מסיימים את הרומן של שופרסל עם פייבוקס: הערב הושלמה מכירת יתרת החזקות רשת הסופרמרקטים באפליקציית התשלומים (49.9%) לידי בנק דיסקונט המחזיק ביתרת המניות

מיכה כתראן / צילום: תמונה פרטית

מיכה סטוקס: היוטיובר שהפך לתופעה וממליץ להתרחק ממניות ישראליות

עד לפני עשור מיכה כתראן היה בכלל הייטקיסט עם משרה מבטיחה ובכירה בנייס ● אבל אז הוא החליט לשנות כיוון, עבר לניו ג'רזי, הקים אולפן ביתי בחדר האורחים והחל לשדר לפחות פעמיים ביום לייב פיננסי ביוטיוב ● עם קצת הומור והרבה אינטראקציה עם הקהל, הוא צבר תאוצה ועשרות אלפי עוקבים ● מה המודל הכלכלי שלו, למה הוא מתרחק מהבורסה הישראלית, ואיזו מניה שברה עבורו את כל הכללים?

גילעד אלטשולר / צילום: שלומי זירה

הערכות בשוק: אלטשולר שחם רכש מניות מבנה ב-200 מיליון שקל

אחרי שדיבר על הורדת החשיפה למניות ישראליות, בשוק מעריכים כי בית ההשקעות אלטשולר שחם רכש מניות של חברת הנדל"ן המניב מידי חברת כלל ביטוח ● מניית מבנה ירדה ב-18% מתחילת השנה, מה שעשוי להוות הזדמנות לרוכשים