בשבוע שעבר התקיימו באוצר דיונים אינטנסיביים בנושא המיסוי הירוק על כלי רכב ובפרט על כלי רכב חשמליים. מומחים סקרו את החלופות, משרדי ממשלה הביעו עמדה, ובסופו של דבר התקבלה החלטה דרמטית: לא להחליט.
● למה דווקא עכשיו? גל חדש של מותגי רכב סיניים בדרך לישראל
● בענף הרכב מעריכים: ההחלטה הזו תבלום כניסה של מותגים חשמליים חדשים
● משרד התחבורה סוגר את "הדלת האחורית" ליבוא מכוניות חשמליות מסין
זה נשמע כמו פרדוקס, אבל בפועל אי־ההחלטה היא החלופה הקיצונית ביותר שנמצאת על הפרק. בהיעדר החלטה אחרת, בעוד חמישה חודשים יבוטלו אוטומטית הטבות המס על כלי רכב חשמליים, ומס הקנייה עליהם יזנק מ־35% ל־83% (בהפחתת הטבת "הקבוצה הירוקה" שמוענקת לכל סוגי כלי הרכב).
זינוק כזה יגרום ללחץ כבד לעליית מחירים בפלח החשמלי, שהיה הצומח ביותר בשוק הרכב בשלוש השנים האחרונות. השאלות כרגע הן מתי יבואו עליות המחיר לידי ביטוי, איך יושפע הביקוש לרכב חשמלי מההתייקרות, והאם יוכחד פלח השוק "הירוק".
"זו לא התקופה להוריד מסים"
הדיונים על המשכיות הטבות המס על רכב חשמלי החלו באוצר כבר לפני יותר משנתיים. בינואר 2025 ייפקע ה"דד־ליין" למתווה ההטבות הרב־שנתי שהחל ב־2019. גם ההשלכות על הכנסות המדינה לנוכח החלק ההולך וגדל של כלי הרכב החשמליים מכלל השוק, ידועות ומוכרות.
לאוצר גם יש הערכות קונקרטיות על עד כמה הפחתת מס הקנייה על רכב חשמלי פוגעת בהכנסות. על־פי תחשיבי האוצר, אם ב־2025 יוטל מס קנייה בגובה 45% "בלבד" התוצאה לאובדן של 1־1.2 מיליארד שקל בהכנסות האוצר, בהשוואה להטלת מס קנייה מלא וזהה לזה רכבי בנזין (83%). זאת בנוסף לאובדן של כ־3,100 שקל בשנה מבלו הדלק על כל רכב חשמלי בעל נסועה ממוצעת (כ-16 אלף ק"מ בשנה).
גם ההצעות למתווה המשך למיסוי הירוק אינן חדשות. אחת מהן אף שולבה בחוק ההסדרים האחרון וכוללת העלאה הדרגתית ומתונה של מס הקנייה על רכב חשמלי בין 2025 ל־2028 ובמקביל הטלת "מס נסועה" על רכב חשמלי בגובה כ־15 אגורות לקילומטר, החל מ־2026. שני המהלכים מותנים זה בזה.
חלופה אחרת היא שינוי של חישוב המס הירוק, ומעבר לשיטה שמבוססת על ממוצע פליטת ה־CO2 של כלל דגמי הרכב, כולל חשמליים, וקניסת יבואנים על חריגה מהסף.
מבחינת האוצר, מס קנייה מלא בגובה 83% על רכב חשמלי הוא "המצב הנכון והמאוזן מבחינה תקציבית". לפיכך, מבחינתו, כל חלופה של מס קנייה נמוך יותר החל מ־2025 היא בבחינת "הפחתת מס", שדורשת הצגת מקורות הכנסה חלופיים לאיזון התקציב.
כאמור, מבחינת האוצר המקור המועדף להשגת ההכנסה המאזנת להטבת המס הוא הטלת מס נסועה על רכב חשמלי, שיניב הכנסות שנתיות של כ־1.5 מיליארד שקל לשנה החל מ־2026. אולם בחודשים האחרונים הצורך במציאת מקורות הכנסה חלופיים לאיזון התקציב קיבל משנה תוקף בשל המלחמה המתמשכת.
בדיונים שנערכו בשבוע שעבר באוצר בסוגיית הרכב החשמלי, הוצגו תחזיות פסימיות ביחס לגירעון בתקציב המדינה, והאוצר הודיע חד־משמעית לנוכחים כי "זו אינה תקופה להורדת מסים".
אלא אם, כאמור, יש הכנסה ממקורות חלופיים. המסר היה "אנחנו נמצאים במלחמה, ואין זמן לפינוקים כמו מס קנייה מופחת על רכב חשמלי". ומכיוון שהמערכת הפוליטית עדיין לא ששה לאשר את מס הנסועה, האוצר החליט שלא להחליט.
ניסיון העבר מלמד כי עדיין ייתכנו לחצים של הרגע האחרון, שיפעילו שרים וחברי כנסת על האוצר כדי למתן את עליית המס בינואר. אבל עבור חלק מיבואני הרכב, "הרגע האחרון" הוא "כרגע". כלומר, יבואן שעדיין לא ביצע הזמנות מהיצרן שלו לאספקה ברבעון האחרון של השנה, חייב לעשות זאת לפחות שלושה-ארבעה חודשים מראש. במיוחד אם מדובר בכלי רכב המיוצרים במזרח אסיה, מכיוון שזמן ההובלה שלהם לישראל ארוך כיום משמעותית בגלל האיום החותי.
התרחיש האופטימי והתרחיש הפסימי
חוסר ההחלטיות של האוצר יוצר כרגע בשוק אי־ודאות משמעותית ביחס למחירי הרכב החשמלי בתחילת 2025. הנחת היסוד היא שהמחירונים הרשמיים של רוב הדגמים החשמליים "העממיים", שמחירם נמצא כיום בטווח הביקוש הפופולרי של 140-250 אלף שקל, יזנקו בינואר באלפי שקלים בתרחיש של מס קנייה סביב 45%, ובעשרות אלפי שקלים בתרחיש של מס קנייה 83%.
אבל המועד שבו תורגש ההתייקרות בפועל וגובהה תלויים בכמה גורמים. בתרחיש "המתון" האוצר יתכופף ברגע האחרון לנוכח הלחצים, ומס הקנייה על רכב חשמלי יעלה בתחילת 2025 לשיעור של 45% עד 50% "בלבד". אבל ההתייקרות לא בהכרח תהיה מיידית ורוחבית. חלק מהיבואנים כבר החליטו שלא להמתין להחלטת האוצר ו"הימרו" על בניית מלאים משמעותיים, שיגיעו ארצה ברבעון האחרון.
מדובר בעיקר במותגים "חזקים" או במותגים ותיקים וחדשים, שצפויים להתחיל לייבא בחודשים הקרובים לישראל דגמים "אסטרטגיים" חדשים בפלח החשמלי, בעיקר מתוצרת סין.
בין אלה אפשר למנות את דונגפנג, FAW, ליפמוטור, SAIC, GAC, שנגאן ועוד, שאמורים להתחיל רכבי קרוס־אובר חדשים בטווח של 150-200 אלף שקל לקראת סוף 2024. לכל השחקנים החדשים והוותיקים בגל הגדול הזה יש מוטיבציה להשיג חדירה ראשונית משמעותית ולבסס נוכחות גם במחיר של "תמחור הפסד" וספיגת מס הקנייה בטווח הקצר.
לכך אפשר לצרף את העובדה כי מבחינת הסינים, הכדאיות של יצוא רכב חשמלי לישראל היא גבוהה כרגע בהשוואה לאיחוד האירופי. זאת לאחר שהאיחוד הטיל לאחרונה מס "עונשין" על רכב חשמלי שמיובא מסין. בשורה התחתונה בתחילת 2025 עשויה להתפתח בפלח "מלחמת מחירים", שתנטרל חלק משמעותי מעליית מס הקנייה בטווח הקצר. במקביל, אמורים להגיע לישראל דגמים חשמליים עירוניים חדשים ו"זולים", בפחות מ־130 אלף שקל. כל אלה ישמרו את הביקוש הער בפלח לפחות במחצית הראשונה של 2025.
בתרחיש הפסימי 2025 תתחיל עם רמות מלאי של רכב חשמלי קטנות משמעותית מהמתוכנן. זאת בגלל כמה סיבות וביניהן בגלל "מהלכי מגננה" וזהירות יתר של יבואנים, שנכוו השנה בשל הזמנת עודפי מלאי של רכב חשמלי בסוף 2023; התמשכות או החרפה של המלחמה שתביא לירידה רוחבית בביקוש בכל שוק הרכב, ולא רק החשמלי; לחץ להטלת "אמברגו יצוא" של מוצרים ורכב מסין לישראל, נוסח טורקיה. אפשר למצוא רמזים ראשונים לכך במדיה הסינית; החרפת השיבושים בתובלה הימית; והחלטות של יצרנים לעכב את לוח הזמנים ליצוא בשל התהפוכות באירופה.
כך או כך, המשמעות היא שפחות כלי רכב ישוחררו ממכס במס הקנייה הישן, ועליית המחירים תורגש הרבה יותר מהר. בכל מקרה בטווח הארוך יפגע הביקוש לרכב חשמלי, וההישגים שרשמה ישראל בשנים האחרונות בכל הנוגע למעבר לתחבורה ירוקה יימחקו, וזה כבר יהיה הפסד לכולם.
מהאוצר נמסר: "בהתאם להחלטת הממשלה, גובה מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי להיות 45% בשנת 2025, במקרה שיאושר חוק מס נסועה עד סוף השנה. במקרה שלא יאושר החוק, הטבת המס צפויה להתבטל ותלויה במציאת מקורות תקציביים חלופיים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.