בתחילת יולי הציב האיחוד האירופי מחסום דרכים משמעותי בפני כלי הרכב מסין, לאחר שהטיל מכס עודף של עשרות אחוזים על כלי רכב חשמליים מתוצרתה, שמיוצאים לאירופה. על המחסום הזה מתרסקים כיום מותגים סינים רבים, ובמיוחד כאלה שמיצבו את עצמם כ"אירופים עם בסיס ייצור בסין".
● לקראת עליית מחירים חדה של רכבים חשמליים? ההחלטה שמתעכבת באוצר
● "לא לפני 2030": הקו הירוק שהבטיח לחבר בין ראשון לציון להרצליה ייפתח באיחור ניכר
אחד מהם הוא המותג סמארט, שנהנה עד היום באירופה ממטריית תדמית ושיווק של מרצדס. המותג זכה להצלחה מכובדת במכירות, במיוחד בקרוס-אובר החדש סמארט 3, שהושק השנה. אבל ביולי, לאחר המיסוי החדש, הצטמצם פער המחיר בינו לבין טסלה Y, המיוצרת בגרמניה ומובילה את השוק, לכדי 6% בלבד. וזו כבר בעיה תחרותית רצינית.
גם בישראל ממתין לרכב קרב לא פשוט מול טסלה Y הגדולה יותר, אבל לא בגלל פוליטיקה אלא מדיניות התמחור של טסלה, שחתכה לאחרונה את דגם הבסיס לכ-219 אלף שקל. בתוך הבלגן השיווקי, תכלית הקיום של הרכב היא הבידול והמיתוג, ואת זה עושה העיצוב החיצוני היטב.
עיצוב חיצוני
בניגוד לסמארט 1 בעל הפרופורציות החריגות, העיצוב של ה-3 פונה למכנה הרחב של פלח רכבי הקרוס-אובר החשמליים עם עיצוב ספורט-אלגנט. הוא ארוך משמעותית מסמארט 1, רחב ונמוך בכמה סנטימטרים, מה שמעניק לו יציבה רחבה וספורטיבית על הכביש.
העיצוב עגלגל ואווירודינמי, מהחרטום עם פס התאורה הדקיק והמעוצב עד לזנב, שמזכיר את מרצדס EQA. האלמנטים הבולטים בפרופיל הצד הם חישוקים גדולים ומפוסלים וקשת גג מעודנת, שיורדת בזווית חדה לעבר עמוד גג אחורי צר. בשורה התחתונה זהו עיצוב נאה וייחודי, אם כי חלק משילובי הצבעים המוצעים, כמו אפור מטאלי עם גג אדום ברכב ההדגמה שלנו, עלולים להיות צעקניים.
פנים הרכב
הכניסה לתא הנוסעים והיציאה ממנו פחות נוחות בהשוואה לסמארט 1, בשל הגג המונמך ותנוחת ישיבה קרובה יותר לכביש בכ-2 ס"מ. הנהג עדיין ממוקם גבוה יחסית לרכב פרטי, ונהנה מתחושת הקרוס-אובר הנכספת. המרחב מלפנים מכובד ומרחב הרגליים מאחור מרשים, אם כי המושב האחורי מיועד בעיקר לשני מבוגרים בשל עיצוב צר ונוקשה של המושב האמצעי.
למרות הגג הקמור, מרחב הראש סביר בהחלט גם מאחור, ולא שמענו תלונות מנוסע בגובה 1.85 מ'. תא המטען מציע נפח של 370 ליטר, כמעט 40 ליטר יותר מזה של סמארט 1, והוא שימושי ורחב דיו למטען של משפחה, אם כי יש מרווחים ממנו.
עיצוב הפנים של ה-3 מרשים ונראה מאוד "מרצדסי". זה לא אמור להפתיע אם מביאים בחשבון שהמעצב הראשי של מרצדס הגרמנית חתום גם עליו. האלמנט המרכזי הוא קונסול גבוה ונטול בליטות, שנמשך ממשענת היד הקדמית ועד מערך הפיקוד, יוצר מעין T לכל רוחב החלק הקדמי. כדי להדגיש את הקרבה המשפחתית לחברה הגרמנית, הוסיפו המעצבים פתחי אוורור עגולים ומוארים מלפנים ומאחור.
מולטימדיה ומצלמות
מערך הפיקוד מינימליסטי ונטול מתגים, למעט על ההגה, וכל התפעול מתבצע במסך מגע גדול שמרכז הקונסול. הבשורה הטובה היא שזהו מסך חד ומהיר, וכשמתרגלים לגרפיקה ההיפסטרית - "אוואטר" של ברדלס שמשתובב על המסך ומגיב לליטופים - מגלים שהוא נוח יחסית לתפעול ולהתמצאות. הבשורה הפחות טובה היא שאפילו פונקציות שליטה בסיסיות בשימוש תכוף, כמו כיוון המראות או ההגה, דורשות התעסקות בתפריטי מגע - וזה בהחלט מטרד. כגיבוי יש מערכת פיקוד קולית, שיידרשו לה כמה עדכוני תוכנה יסודיים עד שתבין פקודות באנגלית עם מבטא ישראלי.
האבזור התקני כולל מושבי ספורט עמוקים ונאים עם תפעול חשמלי, ריפוד דמוי עור, תאורת LED ומערכת בטיחות אקטיבית עתירת פונקציות. בגרסה הבכירה יש גם גג זכוכית ענק קבוע, למרבה הצער לא כיסוי נגלל.
איכות החומרים והגימור מותירה רושם נאה ויוקרתי עם טקסטורות נעימות, דיפונים רכים במיקומי מפתח ומתגים נוסח מרצדס - אבל עדיין לא מרצדס. מבט בוחן יותר מגלה חיסכון בעלויות עם משטחים פלסטיק קלילים ועיטורי "מתכת", שמתגלים כפלסטיק מוכסף.
מנוע וסוללה
מערכת ההנעה מקבילה לזו של סמארט 1 ושל נגזרות נוספות מאותה משפחת דגמים של קבוצת גילי הסינית (זיקר X, וולבו EX30). בגרסת הבסיס היא כוללת מנוע בודד בהספק 272 כ"ס, שמאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.8 שניות, כמעט שנייה מהר יותר מסמארט 1.
זו מערכת הנעה בוגרת ומגובשת היטב, ובמצב התכנות הספורטיבי שלה היא מספקת תגובה מיידית ללחיצה על הדוושה, ודוחפת את הרכב קדימה בצורה מהירה ומהנה. גם במהירויות שיוט גבוהות יש רזרבות כוח לעקיפות נמרצות. מי שלא מסתפק בכך יכול להזמין את גרסת הבראבוס הקיצונית עם מעל 400 כ"ס תאוצה ל-100 בפחות מ-4 שניות. לסוללה קיבולת מעשית של כ-62 קילוואט עם טווח מוצהר של 435-455 ק"מ, בהתאם לגרסה.
בסמארט 1, שמצוידת באותן מערכת הנעה וסוללה, נסענו לראשונה בינואר והתרשמנו לחיוב מניצולת הסוללה ומהפער הקטן בין הטווח המוצהר לטווח בפועל. עם הסמארט 3, בקיץ הלוהט ועם גג זכוכית פנורמי, הטווח הריאלי עשוי להגיע עד כ-350 ק"מ.
על הכביש
הסמארט 3 נעימה לנהיגה נמרצת, למרות משקל עצמי של כ-1.85 טון. מרכז כובד נמוך יותר ומתלים נוקשים משל סמארט 1 משחררים פחות נטיית גוף בפניות, ובתכנות הספורטיבי של ההיגוי מקבלים היזון חוזר סביר. מצבי התכנות "הרכים" מערפלים את ההיגוי ומתאימים לעיר בלבד. אחיזת הכביש על חישוקי ה-19 אינץ' עם צמיגי ספורט רחבים מצוינת, וקשה לבלבל את המכונית תחת עומס. המחיר הוא נוחות נסיעה קשיחה יותר מאשר בסמארט 1 ונטייה להתרסק לתוך בורות עירוניים במהירויות איטיות.
מחיר
סמארט 3 חד-מנועית מתחילה ב-205 אלף שקל ומגיעה עד כ-235 אלף לגרסה המפוארת. זהו הפרש של כ-15 אלף שקל לערך לעומת סמארט 1 עם אבזור מקביל, וסביר שהוא ימשוך לא מעט לקוחות "בתוך הבית", שלא מתחברים לעיצוב של ה-1. מנגד, בטווח המחירים הזה יש גדוד שלם של מתחרות סיניות, שלחלקן מפרטים עדיפים. אבל המוצא המיוחס והמגע האירופי המעודן עדיין מצליחים לבדל אותה מההמון. מ־0 ל־100 קמ"ש
חלק מהמתחרות
XPENG G6
במחיר של 200-225 אלף שקל לגרסת ההנעה האחורית מצע קרוס-אובר קופה סיני גדול, מפואר ומרווח. לגרסת הבסיס סוללה של 66 קילוואט בטווח של עד 435 ק"מ.
XPENG G6
זיקר X
חולק עם סמארט פלטפורמה ומכללי הנעה ועולה 185־210 אלף שקל. גרסת ההנעה האחורית מאיצה ל־100 קמ"ש ב־5.6 שניות, בטווח של עד 445 ק"מ.
זיקר X / צילום: יח''צ
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.