שוק החזרה לבית הספר רושם ירידה בביקושים, אך רשתות הסטוק מתחזקות

הנתונים מצביעים על עלייה מינורית בהכנסות שוק החזרה לבית הספר, שצפוי להסתכם השנה בכ-395 מיליון שקל, אך היא נובעת בעיקר מעליות מחירים - כך עולה מנתוני BDI • על רקע הירידה בהכנסה הפנויה, חנויות הסטוק מגדילות את כוחן על חשבון המתחרים

ציוד לבית הספר בחנות של רשת הסטוק / צילום: סטודיו הסטוק
ציוד לבית הספר בחנות של רשת הסטוק / צילום: סטודיו הסטוק

בצל המלחמה והחששות מאיומי מתקפה של איראן וחיזבאללה, וירידה במכירות של ענפים רבים במשק, שוק ציוד החזרה לבית הספר צפוי להציג עלייה של כ-2% בהכנסות ביחס לשנה הקודמת, ולהסתכם בכ-395 מיליון שקל - כך לפי נתוני חברת המידע העסקי Coface Bdi. 

תקופת ההמתנה פוגעת במשק: ירידה בהכנסות של רוב ענפי הצריכה
מאימפריית אסתטיקה לחובות של 100 מיליון שקל: כך נערמו הצרות של אמריקן לייזר
גם בישראל: וויזאייר משיקה מועדון טיסות חדש, אבל יש אותיות קטנות

עם זאת, הנתון לא נובע מעלייה משמעותית בביקושים. למעשה, באזורי הלחימה נרשמת באופן צפוי ירידה, ובנוסף, עקב המצב צרכנים רבים דוחים השנה את הרכישה המסורתית של סל מוצרי החזרה לבית הספר. לכן היקף השוק נובע בעיקר מעליית המחיר לצרכן בשיעור ממוצע של 5%, המיוחסת לעלייה במחיר חומרי גלם ובעלויות ההובלה. גם בשנה הקודמת, 2023, נרשמה עלייה דומה במחירים. 

סל ממוצע: 510 שקל

לפי BDI, סל ממוצע של מוצרי חזרה לבית הספר - הכולל תיק, כלי כתיבה, מחברות, בקבוק שתייה וקופסת אוכל - נאמד השנה בכ-510 שקל. השחקנים הגדולים בשוק נחלקים לשלוש קבוצות. הראשונה כוללת רשתות ציוד משרדי וכלי כתיבה כמו קרביץ, אופיס דיפו, YOLO, גרפוס וחנן מכשירי כתיבה הירושלמית. 

הקבוצה השנייה כוללת רשתות סטוק כמו מקס סטוק, זול סטוק, הסטוק, דן דיל וג'מבו מקבוצת פוקס. הקבוצה השלישית מורכבת מרשתות צעצועים, בהן עידן 2000, כפר השעשועים, הפיראט האדום וטויס אר אס.

לצד זאת פועלים שחקנים שאינם מתמחים דווקא בשיווק ציוד משרדי, ביניהם חנויות ספרים, רשתות שיווק מזון וקמעונאים נוספים. בנוסף, הקטגוריה כוללת הזמנות מאתרי אינטרנט מחו"ל כמו אמזון, עלי אקספרס ואיביי.

נתח השוק של חנויות המתמחות בשיווק ציוד משרדי צפוי לעמוד על כ-42% מההכנסות, ונתח חנויות הסטוק גדל השנה ל-29%, בהשוואה לכ-26% אשתקד. בנוסף ניתן לראות את התעצמותן של הרשתות על פני החנויות הפרטיות.

ב-Coface Bdi מציינים כי "על רקע המודעות למחיר והירידה בהכנסה הפנויה, מגמת ההתחזקות של חנויות הסטוק נמשכת עם התרחבות הרשתות המובילות, הגדלת מגוון המוצרים, בדגש על תיקים, וההשקעה בפרסום מוצרי החזרה לבית הספר".

עלייה ברגישות למחיר

ניתוח השוק מחדד את העובדה שכוחן של רשתות הסטוק עולה משנה לשנה, ולא רק לקראת החזרה ללימודים. ב-Coface BDI מעריכים כי בשנת 2023 הכנסות חנויות הסטוק בישראל הסתכמו בכ-3 מיליארד שקל, גידול של כ- 13% ביחס ל-2022. השחקנית הגדולה ביותר היא מקס סטוק, שלפי דוחותיה לשנת 2023 ההכנסות השנתיות הסתכמו בכ-1.1 מיליארד שקל, צמיחה של 6.7% בהשוואה לשנה הקודמת.

ב־BDi אומרים כי "בשנת 2023 נמשכה מגמת הצמיחה בקרב חנויות הסטוק, עם התרחבותן של הרשתות המובילות. על רקע העלייה במודעות הצרכנית והרגישות למחיר, חנויות הסטוק מושכות לקוחות רבים, כאשר גם הירידה בהזמנות מאתרי מסחר בינלאומיים מתחילת המלחמה, בשל התארכות זמני המשלוחים, תורמת לגידול בהיקפי הפעילות בשוק.

"שוק חנויות הסטוק מאופיין ברמת תחרותיות גבוהה, כאשר לצד חברות המפעילות חנויות סטוק פועלים שחקנים מתמחים המשווקים מוצרים מקטגוריות דומות, ביניהן ציוד משרדי, צעצועים, כלי בית ומטבח, כלים חד-פעמיים, טקסטיל ועוד. בנוסף, ישנה תחרות גוברת מצד אתרי המסחר הבינלאומיים.

"לצד ריבוי השחקנים, בשנים האחרונות מתמודד שוק זה עם אתגרים משמעותיים על רקע אי-הוודאות במשק והתנהלותו תחת המלחמה, עליית הריבית והירידה בהכנסה הפנויה וכן התייקרויות עלויות היבוא".